اعلام زمان معین تکلیف پرونده محمد علی نجفی

به گزارش وبلاگ بخار، پرونده محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران در جلسه 25 شهریور ماه هیات عمومی دیوان عالی کشور معین تکلیف می گردد.

اعلام زمان معین تکلیف پرونده محمد علی نجفی

به گزارش وبلاگ بخار آنلاین به نقل از ایرنا، از دیوان عالی کشور، 25 شهریور امسال سه شنبه هفته آینده، هیأت عمومی دیوان عالی کشور در خصوص رأی اصراری محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران اعلام نظر می نماید و در خصوص عمد یا غیر عمد بودن قتل، رأی نهایی صادر خواهد شد.

حمید گودرزی وکیل نجفی نیز در این باره گفت: از نظر رسیدگی به این پرونده در دیوان عالی کشور، آخرین مرحله طرح مسأله در هیأت عمومی است. اگر دیوان عالی کشور رأی قتل عمد بودن را تایید کند، پرونده به اجرای احکام ارجاع خواهد شد و در صورتیکه هیأت عمومی دیوان عالی کشور، موضوع را قتل شبه عمد بداند، مسأله در دیوان تمام می گردد اما از نظر قضایی ادامه می یابد چون پرونده به شعبه دیگری در دادگاه کیفری یک ارجاع می گردد.

وی ادامه داد: در این صورت، در شعبه جدید دادگاه کیفری یک، پرونده از منظر شبه عمد بودن قتل رسیدگی و تعیین مجازات خواهد شد. همچنین ممکن است هیأت عمومی دیوان عالی کشور به پرونده نقص وارد کند و بگوید تحقیقات خاصی باید انجام گردد.

گودرزی اظهار کرد: اگر موضوع شبه عمد بودن قتل تشخیص داده گردد و به شعبه جدیدی برای رسیدگی ارسال گردد، رأی صادره قابل اعتراض نخواهد بود و قطعی است.

وی یادآور شد: شعبه 41 دیوان عالی کشور پیش از این هم مجازات جرح به دست را از بین برد و نقض بلاارجاع تشخیص داد و اعلام نمود جرمی در این خصوص رخ نداده و چهار سال حبس از بین رفت و اکنون موضوع مربوط به شش سال و نیم حبس قتل عمد است که این مسأله یا تایید می گردد و یا نقض خواهد شد.

محمد علی نجفی شهردار پیشین تهران، هفتم خرداد سال گذشته، میترا استاد همسر دوم خود را به ضرب دو گلوله در منزل خود واقع در منطقه سعادت آباد تهران به قتل رساند و عصر آن روز با حضور در پلیس آگاهی تهران به قتل اعتراف و دلیل آن را اختلافات خانوادگی مطرح نمود.

سه جلسه دادگاه این پرونده در شعبه یکم دادگاه کیفری به ریاست قاضی محمدرضا محمدی کشکولی علنی برگزار گشت و پس از آن، سخنگوی قوه قضائیه، هشتم مرداد ماه در نشست خبری از صدور رأی پرونده قتل میترا استاد اطلاع داد و گفت: قتل عمد، ایراد صدمه غیرموثر در قتل همچنین نگهداری اسلحه غیرمجاز، سه عنوان اتهامی نجفی بود که دادگاه در دو موضوع متهم را محکوم نموده است.

غلامحسین اسماعیلی اضافه نمود: دادگاه قتل عمد را محرز دانسته و با توجه به تقاضای اولیای دم حکم به قصاص صادر نموده است همچنین دادگاه در خصوص اتهام صدمه غیرموثر در قتل، چون معتقد به انجام فعل واحد بوده، رای برائت داده است و نجفی در خصوص نگهداری سلاح غیرمجاز متهم به دو سال حبس محکوم شده است.

سخنگوی قوه قضائیه اعلام نمود: حکم صادره غیرقطعی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است و در صورت اعتراض از ناحیه متهم یا وکلای متهم رسیدگی می گردد.

اولیا دم میترا استاد در این پرونده از قصاص نجفی گذشت کردند و 30 شهریور ماه وکیل نجفی گفت: دیوان عالی کشور بعد از نقض رأی قتل عمد موکلم آن را به شعبه 9 کیفری یک استان تهران برای رأی مجدد ارسال نموده است.

دو جلسه دادگاه رسیدگی مجدد به این پرونده ششم و نهم آذرماه تشکیل شد و 23 آذر ماه، وکیل مدافع نجفی گفت: نجفی به جهت قتل عمد به 6 سال و نیم حبس و از باب نگهداری سلاح به یک سال و سه ماه حبس محکوم شد.

گودرزی اعلام نمود که طبق مهلت قانونی 20 روز، رأی صادره قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است و به آن اعتراض می کنیم که پس از آن لاله عقبایی، دیگر وکیل مدافع نجفی به ایرنا گفت که چون این قتل را مسلما قتل شبه عمد می دانیم، در دیوان عالی کشور فرجام خواهی کردیم.

از آن موقع تا به امروز نجفی علی رغم تامین وثیقه همچنان در بازداشت به سر می برد و حکم قطعی برای او صادر نشده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "اعلام زمان معین تکلیف پرونده محمد علی نجفی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام زمان معین تکلیف پرونده محمد علی نجفی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید