امضای تفاهم نامه گسترش و توسعه خط 6 مترو
به گزارش وبلاگ بخار، خبرنگاران آنلاین:تفاهم نامه گسترش و توسعه خط 6 مترو در منطقه 20 تهران در مراسمی با حضور علی امام و حسن خلیل آبادی امضا شد.

به گزارش شهرنوشت، علی امام مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، فرهاد افشار شهردار منطقه 20 و حسن خلیل آبادی عضو شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم حضور داشتند.
فرهاد افشار در ابتدای این مراسم گفت: هدف از تشکیل این جلسه اعلام دو اتفاق خوب است که در منطقه شکل خواهد گرفت. اولین اتفاق عقد تفاهم نامه با شرکت توسعه مترو شهر تهران در راستای یاری به تسریع احداث خط 6 مترو است. با عقد این تفاهم نامه شهرری علاوه بر خط 1 مترو از خط 6 نیز بهره مند می گردد.
او افزود: پیش بینی شده که 4 ایستگاه بعلاوه ایستگاه دولت آباد در ضلع جنوبی این خط توسعه پیدا کند که طول این توسعه حدود 6 کیلومتر است. در حال حاضر 2.9 کیلومتر حفاری شده که با تأمین منابع اقتصادی، تا اردیبهشت ماه حفر طول این تونل به ضلع شرقی حرم عبدالعظیم خواهد رسید.
افشار توضیح داد: رقم زیادی قرار نیست به مترو یاری گردد اما این مقدار می تواند به عنوان کاتالیزور عمل کند.
شهردار منطقه 20 با اشاره به این که یکی از خطوط مطرح در طرح توسعه جامع مترو، خط 6 مترو تهران است، گفت: از سال گذشته تا امروز 50 درصد از توسعه این خط در ضلع جنوبی اجرا شده است. یکی از علل اصلی تأخیر در تکمیل خط، محدودیت منابع اقتصادی است.
علی امام در ادامه بیان نمود: 6 کیلومتر جنوبی خط از دولت آباد تا حرم حضرت عبدالعظیم با 4 ایستگاه تعریف شده است که از سه سال گذشته با دستگاه حفار، بیش از 50 درصد این جهت حفاری شده است.
او با اعلام این که اگر حمایت های لازم وجود داشته باشد تکمیل حفاری تا ضلع شرقی حرم عبدالعظیم تا اردیبهشت ماه سال آینده انجام خواهد شد، گفت: از سال گذشته منابع مختلف و محدودی برای توسعه مترو در اختیار مترو قرار گرفته است. البته دولت می تواند 50 درصد هزینه منابع توسعه مترو را با فروش اوراق مشارکت به مترو یاری کند. دولت تعهد و ضمانت بازپرداخت سود 50 درصد وام را انجام داده است.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهر تهران وحومه (مترو) تأکید کرد: منابع مورد احتیاج توسعه مترو قابل توجه است چرا که توسعه آن هزینه بسیار بالاتری نسبت به سایر مدهای حمل و نقلی دارد. مهمترین اتفاقی که باید در عرصه زیرساختی رخ دهد، توسعه مترو است. توسعه ضلع جنوبی خط 6، اتفاق ارزنده و خجسته ای که برای توسعه خط 6 می افتد، می تواند برای سفرهای درون شهری و جابه جایی شهروندان منطقه 20 یاری کننده باشد.
امام با بیان این که درحال حاضر برنامه طراحی اتصال توسعه جنوبی خط 6 از ایستکاه حرم عبدالعظیم تا ایستگاه شهرری خط 1 در دستور کار است، گفت: با طراحی که اتفاق می افتد دستگاه حفار در انتهای 6 کیلومتر به کار خود انتها نخواهد داد و برای اتصال این دو خط، باز کار خواهد نمود. ایستگاه شهرری با اتصال به خطوط 1 و 6 و راهن آهن تهران به یک حمل ونقل ریلی مهم تبدیل خواهد شد. با مساعدت شهردار منطقه 20 در جهت یاری به تسریع در توسعه جنوبی خط 6، شرکت مترو از یاری های بیشتر منطقه بهره مند خواهد شد.
او گفت: یک توافق نامه برای مجتمع ایستگاهی ایستگاه جوانمرد قصاب تا 100 میلیارد تومان است که این کار اجرای توسعه خط 6 را تسریع می نماید، و یک توافق دیگر درمورد واگذاری املاک شهرداری تهران به شرکت مترو است که این یک یاری غیرنقدی بزرگ محسوب می گردد. بودجه مصوب امسال مترو، 2 هزار میلیارد تومان است که 600 میلیارد تومان از این مبلغ بودجه غیرنقدی خواهد بود.
علی امام در ادامه بیان نمود: 6 کیلومتر جنوبی خط از دولت آباد تا حرم حضرت عبدالعظیم با 4 ایستگاه تعریف شده است که از سه سال گذشته با دستگاه حفار، بیش از 50 درصد این جهت حفاری شده است.
او با اعلام این که اگر حمایت های لازم انجام گردد، تکمیل حفاری تا ضلع شرقی حرم عبدالعظیم تا اردیبهشت ماه سال آینده انجام خواهد شد، گفت: منابع مختلف و محدودی برای توسعه مترو از سال گذشته در اختیار مترو قرار گرفته است. البته دولت 50 درصد هزینه منابع توسعه مترو را می تواند با فروش اوراق مشارکت به مترو یاری کند. دولت تعهد و ضمانت بازپرداخت سود 50 درصد وام را انجام داده است.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهر تهران وحومه(مترو) تأکید کرد: منابع مورد احتیاج توسعه مترو، منابعی قابل توجه است چرا که هزینه بسیار بالاتری نسبت به سایر مدهای حمل و نقلی دارد.
مهم ترین اتفاقی که باید در عرصه زیرساختی رخ دهد، توسعه مترو است. توسعه ضلع جنوبی خط 6، اتفاق ارزنده وخجسته ای که برای توسعه خط 6 می افتد، می تواند برای سفرهای درون شهری و جابه جایی شهروندان منطقه 20 داشته باشد.
امام با بیان این که درحال حاضر برنامه طراحی اتصال توسعه جنوبی خط 6 از ایستکاه حرم عبدالعظیم تا ایستگاه شهرری خط 1 در دستور کار است، گفت: با طراحی که اتفاق می افتد دستگاه حفار در انتهای 6 کیلومتر به کار خود انتها نخواهد داد و برای اتصال این دو خط باز کار خواهد نمود. ایستگاه شهرری با اتصال به خطوط 1 و 6 و راهن آهن تهران به یک حمل ونقل ریلی مهم تبدیل خواهد شد. با مساعدت شهردار منطقه 20، در جهت یاری به تسریع در توسعه جنوبی خط 6، شرکت مترو از یاری های بیشتر منطقه بهره مند خواهد شد.
او گفت: یک توافق نامه برای مجتمع ایستگاهی ایستگاه جوانمرد قصاب تا سقف صد میلیارد تومان است که این کار اجرای توسعه خط 6 را تسریع می نماید. همچنین توافق دیگر راجع به واگذاری املاک شهرداری تهران به شرکت مترو است که این یک یاری غیرنقدی بزرگ محسوب می گردد. بودجه مصوب امسال مترو، دو هزار میلیارد تومان است که از این مبلغ 600 میلیارد تومان بودجه غیرنقدی خواهد بود.
منبع: همشهری آنلاین