بلوبین، روستای دیدنی و خوش آب و هوای زنجان

به گزارش وبلاگ بخار، زنجان یکی از استان های ایران است که در شمال غربی ایران قرار گرفته و از منطقه ها ترک نشین محسوب می گردد. جاذبه های طبیعی و تاریخی این استان را نمی توان نادیده گرفت زیرا زنجان با داشتن آب و هوایی خاص و خنک، به عنوان بهشتی معتدل شناخته می گردد که هر ساله و به خصوص در تابستان، میزبان عده کثیری از طبیعت دوستان است. یکی از جاذبه های دیدنی طبیعت زیبای این استان روستای بلوبین است.

بلوبین، روستای دیدنی و خوش آب و هوای زنجان

بلوبین (Balvbin) روستایی از توابع بخش حلب شهرستان ایجرود در استان زنجان است و از مقاصد و جاذبه های گردشگری استان زنجان به شمار می آید. این روستا در دهستان ایجرود پایین نهاده شده است و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1385، جمعیت آن 66 نفر (23خانوار) بوده است. فاصله روستا از شهر زنجان 62 کیلومتر می باشد.

در این روستا زبانی که اصطلاحا بویین دیلی نامیده می گردد رواج داشته است، گفته می گردد این زبان ترکیبی از زبان های سیستانی، زابلی، عربی، کردی، روسی، ترکی و مغولی بوده است. در حال حاضر اهالی با دو زبان ترکی بصورت غالب و فارسی تکلم می نمایند. همه ساله این مکان زیبا با طبیعت بکرخود مورد توجه گردشگران فراوان است.

سد روستای بلوبین

مطالعات این سد از سال 1385 شروع شده وعملیات اجرایی بدنه سد از ابتدای سال 92 شروع شده است که مبلغ قرار داد اجرای بدنه سد و تاسیسات جانبی آن حدود 700 میلیارد ریال است. این سد علاوه بر تامین آب شرب و صنعت بعضی از شهرها و روستاهای شهرستان ایجرود، آب کشاورزی اراضی پایین دست سد را نیز تامین خواهد نمود.

این سد که اجرای آن اتفاق خوشایندی برای روستای بلوبین نبوده است، از نوع خاکی با هسته رسی، دارای ارتفاع از بستر رودخانه 57 متر، حجم کل مخزن سد 54 میلیون مترمکعب طول تاج 320 متر و عرض تاج آن 12 متر است.

متاسفانه با توجه به تصمیم شرکت آب منطقه ای استان زنجان مبنی بر ساخت سد مخزنی بلوبین در محدوده شهرستان ایجرود این استان، در سال 1394 محدوده سد مورد آنالیز باستان شناسی نهاده شد که در نتیجه تعیین شد 13 محوطه باستانی در اثر ساخت سد از بین خواهند رفت. در این میان محوطه روستای بلوبین نیز جز محوطه های در خطر و نیازمند کاوش نجاتبخشی نهاده شد.

این محوطه در ضلع شمالی روستا واقع شده به این صورت که دو ضلع شرقی و شمالی و با شیب زیادی به باغات اطراف منتهی می گردد و بر روی دو ضلع غربی و جنوبی، خانه های روستا نهاده شده است.

چطور به این روستای زیبا برویم؟

همانطور که در ابتدا گفتیم، این روستای زیبا در شهرستان ایجرود استان زنجان واقع شده است و راه دسترسی آن جاده زنجان- بیجار می باشد. این روستای زیبا و خوش آب و هوا در فاصله حدودا یک ساعتی از زنجان نهاده شده است.

آدرس: استان زنجان، شهرستان ایجرود، روستای بلوبین

صفحه اینستاگرام: balobin-zanjan

منبع: گردشبان

به "بلوبین، روستای دیدنی و خوش آب و هوای زنجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلوبین، روستای دیدنی و خوش آب و هوای زنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید