خیابان استقلال، قلب تپنده شهر استانبول

به گزارش وبلاگ بخار، خیابان استقلال استانبول بی شک یکی از مهم ترین خیابان های ترکیه و از جاذبه های جهانگردی محبوب این شهر می باشد. تقریبا هر چیزی که یک جهانگرد در پی آن است را می توان در این خیابان پیدا کرد. انواع کافه ها و رستورا ن ها، بازارهای محلی و رنگارنگ، اجراهای خیابانی و… که تا پاسی از شب مسافران را سرگرم می نمایند. در این مطلب از مجله جهانگردی خبرنگاران در خصوص خیابان استقلال استانبول، قلب تپنده و روح و جان این شهر صحبت می کنیم. برای آشنایی بیشتر با این خیابان، همراه ما باشید.

خیابان استقلال، قلب تپنده شهر استانبول

خیابان استقلال در استانبول

استانبول بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهر کشور ترکیه است، این مرکز قدیمی کشور ترکیه تقریبا بیشتر تاریخچه ترکیه را در خود جای داده است و مقصد بسیاری از گردشگرانی است که ترکیه را برای تفریح انتخاب می نمایند. تقریبا در هر منطقه از این شهر آسیایی-اروپایی جاذبه های تماشای مختلفی برای گردشگران وجود دارد. با رفتن به منطقه بی اوغلو و ورود به بخش اروپایی استانبول و بعد از گذشتن از قسمت شمال شرقی میدان تقسیم وارد خیابان استقلال استانبول، یکی از مهم ترین خیابان های این شهر می شوید.

خیابان استقلال تقریبا از میدان تقسیم یا تکسیم تا برج گالاتا امتداد دارد و طول آن چیزی حدود 1.5 کیلومتر است. مجذوب کنندهیت این خیابان در شهر استانبول به حدی زیاد است که می توان گفت؛ استانبول بدون خیابان استقلال، استانبول نیست.

همانطور که در بالا اشاره نمودیم، خیابان استقلال در استانبول یکی از پر ترددترین خیابان ها در این شهر است و روزانه جمعیتی میلیونی از آن عبور می نماید. در این خیابان 1.4 کیلومتری مغازه های رنگارنگ و غذافروشی های هیجان انگیزی مشغول فعالیت هستند و همینطور جاذبه های تاریخی بسیاری هم در آن وجود دارد. قدمت ساختمان هایی که در این خیابان قرار دارند هر کدام به دوره حکومت عثمانی ها بر می گردد.

در آن موقع اغلب، بزرگان، روشنفکران و ثروتمندان در این خیابان زندگی می کردند. اگر بخواهیم حس و حال واقعی را برای شما تجسم کنیم هنگام قدم زدن در این خیابان باید این طور تصور کنید که فضا با بوی بلال و ذرت کبابی پر شده و نوازنده های خیابانی در گوشه گوشه آن در حال نواختن موسیقی هستند، نوستالژی ماجرا آن جاست که تراموای قرمز رنگ معروف هم از کنار شما عبور می نماید و حس و حال عکس های کارت پستالی برایتان به واقعیت می پیوندد.

مختصری از تاریخ خیابان استقلال در استانبول

خیابان استقلال استانبول، از تماشای ترین نقاط این شهر همه روزه میزبان گردشگران زیادی از سراسر دنیاست. تاریخچه خیابان استقلال استانبول به گذشته های دور برمی گردد و از زمان های قدیم مورد توجه اقشار ثروتمند و بازرگانان مشهور ترکیه و دیگر کشورها بوده است. با گذر از این خیابان می توانید با تاریخ، سنت ها، عقاید و فرهنگ کشور ترکیه به خوبی آشنا شوید. بخشی از معماری این خیابان مربوط به دوره عثمانی است و زیبایی های معماری آن دوره را می توان در آن مشاهده کرد.

در کنار معماری سنتی، معماری های مدرنی از قرن 19 و 20 هم در این خیابان به چشم می خورند. این خیابان در طول سالیان دراز، فراز و نشیب های زیادی را از سر گذارنده و بارها بازسازی شده است. تقریبا آثار تمام دوره ها و تحولات را می توان در این خیابان مشاهده کرد که یکی از آن ها تاثیر موج روشن فکری قرن نوزدهم در معماری بخشی از این خیابان و ایجاد خیابان فرانسوی است.

دلیل نامگذاری این خیابان

خیابان استقلال استانبول در دوره نظام سلطنتی و سلطنت پادشاهان عثمانی با نام خیابان کبیر یا خیابان بزرگ شناخته می شد. چیزی حدود 100 سال این خیابان با همین نام شناخته می شد و مورد توجه ثروتمندان، روشنفکران غربی و قشر مرفه بود. با مدرنیته شدن بخش اروپایی استانبول، این منطقه هم تحت تاثیر قرار گرفته و خیابان کبیر به خیابان بزرگ پرا که نامی فرانسوی بود تغییر نام داد. در سال 1923 و در تاریخ 29 اکتبر، همزمان با تبدیل نظام سلطنتی به نظام جمهوری و پس از جنگ ترکیه که آن را به کشوری مستقل تبدیل کرد و خیابان بزرگ پرا، به خیابان استقلال استانبول تغییر نام داد.

تماشای های خیابان استقلال استانبول

همان طور که گفتیم، در این خیابان پرتردد می توانید انواع مختلف مکان های تماشای و جاذبه های گردشگری را مشاهده کنید. چه چیزی در مسافرت برای شما مجذوب کنندهیت بیشتری دارد؟ غذاهای محلی آن شهر و کشور، بازارهای تماشای و صنایع دستی، خرید سوغاتی از برندهای مشهور، تماشا مکان های تاریخی یا گشت و گذار در خیابان و حضور در کنار مردمی با فرهنگ متفاوت و بسیاری از تفریحات و تفریح های دیگر را می توانید در خیابان استقلال استانبول مشاهده کنید.

از کلیساها، مساجد و عبادتگاه ها تماشا کنید

کلیساهای کمی در این محل وجود دارد اما بزرگ ترین و برترین آن ها، کلیسای سنت آنتونی پادوا است. معماری نئو گوتیک داخل ین کلیسا بسیار مجذوب کننده و گیراست. این کلیسا محل عبادت مسیحیانی است که در کشور مسلمان ترکیه زندگی می نمایند. اگر علاقه به بناهای مذهبی داشته باشید ممکن است که تور گشت معنوی یکشنبه ها را هم دوست داشته باشید در این تور از مهمترین کلیساها، مساجد و عبادتگاه های خیابان استقلال و محله های اطراف آن تماشا می کنید.

دیگر مکان های تاریخی که در خیابان استقلال در استانبول تماشا کنید نیز عبارت از کلیسای ارمنی گریگوری، کلیسای کاتولیک رومی، کلیسای ارتدکس یونانی، خانهٔ مولوی گالاتا، کلیسای یادبود کریمه، کنیسهٔ یهودی، یکی از قدیمی ترین مساجد استانبول، یک مسجد زیرزمینی و کلیسای واقع بر پشت بام ارتدکس روسی هستند.

در خیابان استقلال خرید کنید

سفر بدون خرید، به خصوص خرید سوغاتی معنایی ندارد و خیابان استقلال استانبول یکی از برترین مراکز برای خرید انواع محصولات است. حتی اگر احتیاجی به خرید هم ندارید، گشت و گذار در فروشگاه های این خیابان، به خصوص بازارهای محلی حال و هوای شما را تغییر می دهد. بخشی از فروشگاه های این خیابان محل فروش محصولات محلی، مانند تولیدات زنان روستایی و… هستند و بخشی از آن متعلق به مغازه های لوکس و برندهای مشهور می باشد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • زارا
  • اچ اند ام
  • کوتون
  • آدیداس

ورساچه و… تراموای استانبول

یکی از نمادهای خیابان استقلال تراموای قرمز رنگ واقع در این خیابان است که از سال 1990 میلادی در آن قرار گرفته است و مسافران را از میدان تکسیم به ایستگاه متروی شیشانه می رساند.

از گالری های هنری که در این خیابان وجود دارد تماشا کنید!

در کوچه های پشتی خیابان استقلال، گالری هایی مثل موزه پرا وجود دارد که یکی از گران ترین نقاشی های ترکیه در آن قرار گرفته است. نمایشگاه های کوچکی در منطقه گالاتا هست که آثار هنرمندان ترکی و بین المللی را به نمایش گذاشته شده است. اگر علاقه به کارهای هنری دارد اما نمی خواهید به گالری ها بروید، نقاشی های خیابانی را امتحان کنید. در برخی از منطقه ها استانبول کارهای معروف ترین هنرمندان استانبول به صورت نقاشی های خیابانی نمایش داده می گردد.

به پاساژ چیچک یا پاساژ گل بروید

اگر به استانبول رفتید و قصد تماشای خیابان استقلال و تماشای های آن را دارید حتما بخشی از برنامه بازدید خود را به تماشای پاساژ گل در این خیابان اختصاص دهید. این پاساژ داستان جالبی دارد. پاساژ گل یا پاساژ چیچک که در ابتدا یک سالن تئاتر بود در جریان حادثه آتش سوزی از بین می رود، سپس با انقلاب روسیه و مهاجرت روس ها به کشورهای اطراف زنان روسی برای گذران زندگی ناچار به گل فروشی در بخش های به جا مانده از ساختمان تئاتر شدند. این موضوع باعث شد که این مکان به پاساژ گل مشهور گردد. البته بخش زیادی از معماری بی نظیر این پاساژ با طاق گنبدی آن به جامانده است و با بازسازی ها به مکانی تماشایی تبدیل شده است.

موزه درویشان مسلمان

شاعر ایرانی، یکی از تاثیرگذارترین اشخاص در فرهنگ و ادبیات ترکیه است. احترام به ایشان به حدی زیادی بوده که بسیاری از ترک های قدیمی سبک زندگی این شاعر و درویش را الگوی خود قرار می دادند. از این افراد موزه ای به نام موزه درویشان در خیابان استقلال به جای مانده است. در این موزه که ابتدا مولوی خانه بوده است، می توانید لباس ها، عمامه و وسایل به جا مانده از مولانا را مشاهده کنید. بعلاوه در بخشی از این موزه به نام سماع خانه، پایکوبی مشهور سماع و مراسم صوفیان هم برگزار می گردد که تماشای آن تجربه ای جالب و در عین حال معنوی است.

شب های خیابان استقلال در استانبول

شما هیچ وقت منطقه بیوگلو را ساکت و آرام نخواهید دید، منطقه بیوگلو که خیابان استقلال در آن قرار گرفته است شب زنده داری های بسیار مهیجی دارد و در طول خیابان جشن های خیابانی، کافه های با نوشیدنی های هیجان انگیز و رستوران ها با ارائه غذاهای سنتی ترکی شب های به یاد ماندنی را به خصوص برای مسافران فراهم می آورد. یک ساختمان قدیمی متعلق به قرن 19 نیز وجود دارد که دیدی 360 درجه از افق شهر استانبول به شما می دهد.

خوردنی های خوشمزه خیابان استقلال

گزینه هایی بسیاری برای خوشگذرانی و تفریح در خیابان استقلال در استانبول وجود دارد که یکی از آن ها غذاهای خیابانی مقرون به صرفه قیمتی است که می توانید در مغازه های آن پیدا کنید، از جمله آن ها صدف پر شده، نان شیرینی ها هستند که در این خیابان دائما در حال پخت شدن و فروخته شدن می باشند. رستورانی به نام ینی لوکانتا یکی از برترین ها در خیابان استقلال در استانبول است که می توانید از غذاهای خوشمزه آن امتحان کنید.

خیابان فرانسوی | French Street

تماشای های خیابان استقلال استانبول تنها به ساختمان های آن محدود نمی شوند و هر کوچه و خیابان منتهی آن به تنهایی یک جاذبه گردشگری است که یکی از آن ها، خیابان فرانسوی است. این خیابان یکی از خیابان های کوچک منتهی خیابان استقلال، در نزدیکی خیابان ینی چارشی است و جز تماشایی ترین بخش های خیابان استقلال است. در خیابان فرانسوی می توانید از انواع فروشگاه ها و مغازه های رنگارنگ با معماری فرانسوی بازدید کنید و در مقابل دیوارهای قرمز، صورتی، بنفش و دکورهای خاص مغازه های آن عکس های یادگاری بگیرید.

به منظور دسترسی به خیابان فرانسوی در استانبول می توانید به ایستگاه تراموای گالاتاسرای بروید و پس از آن وارد خیابان ینی چراشی شوید و به میزان 300 متر پیاده روی کنید تا به رنگ های این خیابان مجذوب کننده به چشمتان بخورد.

کلیسای سنت آنتوان | Sent Antuan Kilisesi

در پلاک 171 خیابان استقلال، کلیسای معروف سنت آنتوان وجود دارد که یکی از زیباترین بناهای قرن بیستم است. اولین چیزی که در این کلیسا چشم ها را به خود خیره می نماید، نمای بیرونی مجذوب کننده سفید و قرمز آن است. این کلیسا در سال 1725 به وسیله مهاجران ایتالیایی ساکن در استانبول ساخته شد، البته در سال 1906 تا 1912 بنای اصلی این کلیسا تخریب و با ساختمانی تازه جایگزین شد.

موزه گالاتاسرای

تمام افرادی که به تاریخ ورزش، به خصوص فوتبال علاقه مند هستند در بازدید از خیابان استقلال باید از موزه گالاتاسرای هم تماشا نمایند. این موزه معروف ترین موزه ورزشی کشور ترکیه است و اولین موزه در این زمینه است. موزه گالاتاسرای در قرن نوزدهم راه اندازی شد و برترین محل برای مشاهده تاریخچه این تیم است.

موزه ودات ندیم تور

موزه های مختلفی در خیابان استقلال وجود دارد که هرکدام بخشی از فرهنگ ترکیه را در خود جای داده اند. یکی از این موزه ها که انواع آثار خوشنویسی، سکه های قدیمی، ظروف نقره، پارچه و صنایع دستی ترکیه را می توان در آن مشاهده کرد، موزه ودات ندیم تور است. این موزه که بازدید از آن رایگان است پلاک 285 خیابان استقلال را به خود اختصاص داده است.

موزه مادام توسو

یکی از تماشای های خیابان استقلال استانبول موزه مادام توسو است. در این موزه می توانید بیشتر چهره های مشهور را دیدار نموده و با آن ها عکس بگیرید، البته با مجسمه آن ها که به حدی واقعی ساخته شده اند که تشخیص مصنوعی بودن آن ها بسیار سخت است. در موزه مادام توسو تندیس و مجسمه های مومی افراد مشهور مختلفی مانند انیشتین، استیو جابز، آتاتورک، رافائل نادال، داوینچی و… وجود دارند.

مجسمه استقلال نماد استقلال استانبول

همانطور که می دانید پس از این که استانبول در سال 1923 توانست استقلال خودش را بدست بیاورد نام استقلال بر روی آن گذاشته شد؛ از همین رو برای این که بازتابی از رشادت های مردم ترکیه به دنیایان نشان داده گردد مجسمه ای با عنوان استقلال در میدان تکسیم استانبول در سال 1928 برپا شد. طبق برآوردها، در آخر هفته های فصل های شلوع در استانبول نزدیک به 3 میلیون نفر از مجسمه استقلال تماشا می نمایند.

عکاسی در خیابان استقلال

البته که سفر بدون ثبت خاطرات امکان پذیر نیست و برترین راه ثبت خاطرات عکاسی است. در کنار تمام جاذبه های خیابان استقلال امکان خلق تصاویر زیبا و به یادماندنی وجود دارد. بعلاوه در بخش هایی از این خیابان و کوچه های آن می توانید گرافیت ها و نقاشی های دیواری مختلف را مشاهده کنید که نمایی مجذوب کننده برای عکاسی را به وجود آورده اند.

نوشیدن قهوه یا عصرانه در کافه های معروف

خیابان استقلال به حدی تماشایی است که با قطعا ساعت ها شما را درگیر خود می نماید و حتما در این چند ساعت گرسنه و تشنه می شوید. در این خیابان به این موضوع هم فکر شده و کافه های مختلف آن محلی خوب برای صرف خوشمزه ترین قهوه های ترک، برترین عصرانه ها و گذراندن وقت با دوستان و اعضای خانواده هستند. تعداد کافه های این خیابان بسیار زیاد است، بنابراین هر زمان که احتیاج به یک نوشیدنی یا خوردن یک شیرینی داشتید کافی است اطراف خود را نگاه کنید تا یک کافه دنج و خودمانی یا لوکس و شیک را مشاهده کنید.

بازدید بناهای تاریخی در خیابان استقلال

جالب است بدانید که دومین استگاه قدیمی که در دنیا ساخته شده در این خیابان وجود دارد. به این ایستگاه تونل می گویند و در محله قدیمی کاراکوی(گالاتا) در راستا انتهایی خیابان استقلال در استانبول قرار گرفته است، این ایستگاه از سال 1875 شروع به کار نموده است.

بعلاوه، یکی از برترین مراکز آموزشی ترکیه، دبیرستان آلمانی استانبول (Özel Alman Lisesi) می باشد که در نزدیکی تونل واقع شده است.

جاذبه های اطراف خیابان استقلال استانبول

  • میدان تقسیم و مجسمه استقلال
  • موزه پرا | Pera Museum
  • حمام تاریخی گالاتاسرای | Historical Galatasaray Bath
  • موزه هنرهای معاصر استانبول | Istanbul Modern Art Museum
  • موزه معصومیت | The Museum of Innocence
  • برج گالاتا | Galata Tower

نتیجه گیری

سفر کردن به طور کلی مجذوب کننده است اما اگر با جاذبه ها و تماشای های جایی که به آن سفر می کنید آشنایی داشته باشید این تجربه علاوه بر مجذوب کنندهیت، لذت بخش هم خواهد شد. خیابان استقلال استانبول یکی از همین نقاط مجذوب کننده و تماشای است که اگر به استانبول سفر کردید باید به آنجا بروید و چه بهتر که قبل از رفتن به آن با مهم ترین تفریحات و جاذبه های آن آشنا باشید. در این مطلب از سایت وبلاگ بخار به معرفی خیابان استقلال استانبول پرداختیم، اگر قصد سفر به سایر شهرهای این کشور و دیگر کشورها را دارید، سایر مقالات ما برای شما مفید خواهند بود.

1. خیابان استقلال استانبول کجاست؟

خیابان استقلال واقع در منطقه اروپایی استانبول و در محله بی اوغلو قرار گرفته است.

2. مهم ترین مکان های تماشای خیابان استقلال کدامند؟

جاذبه های گردشگری این خیابان بسیار زیاد هستند اما موزه مادام توسو، موزه درویشان، موزه گالاتاسرای و خیابان فرانسوی جز مهم ترین ها هستند.

3. خیابان استقلال استانبول مناسب چه تفریحاتی است؟

شب گردی، صرف غذا و نوشیدنی با دوستان، تماشای اجراهای خیابانی، گردش در بازار و عکاسی برترین تفریحات قابل انجام در این خیابان می باشند.

منبع: الی گشت

به "خیابان استقلال، قلب تپنده شهر استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیابان استقلال، قلب تپنده شهر استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید