درباره قلب تان بیشتر بدانید

به گزارش وبلاگ بخار، قلب، عضوی عضلانی و توخالی است با مقدار ای در حدود یک مشت بسته دستتان که در قسمت پایین قفسه سینه، در پشت و سمت چپ استخوان جناغ سینه قرار گرفته است. این عضو قوی و پرکار خون را به همه بخش های بدن اعم از سلول ها، عضلات، استخوان ها و اعضا پمپ می کند. برای آشنایی بیشتر با این عضو حساس و مهم در روز جهانی قلب به سراغ

درباره قلب تان بیشتر بدانید

درباره قلب تان بیشتر بدانید

گفتگو با دکتر ارشمیدس صنعتی، فوق تخصص قلب و عروق

قلب، عضوی عضلانی و توخالی است با مقدار ای در حدود یک مشت بسته دستتان که در قسمت پایین قفسه سینه، در پشت و سمت چپ استخوان جناغ سینه قرار گرفته است. این عضو قوی و پرکار خون را به همه بخش های بدن اعم از سلول ها، عضلات، استخوان ها و اعضا پمپ می کند. برای آشنایی بیشتر با این عضو حساس و مهم در روز جهانی قلب به سراغ دکتر ارشمیدس صنعتی، فوق تخصص قلب و عروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران رفتیم تا اطلاعاتمان را در این خصوص افزایش دهیم.

از دیدگاه یک متخصص قلب، قلب چه تعریفی دارد؟

در تمام طول زندگی، قلب با سرعتی حدود یک بار در ثانیه می تپد و حین فعالیت بدنی این سرعت به مقدار قابل توجهی افزایش می یابد. وزن قلب حدود 500 گرم است، با این حال در هر دقیقه حدود پنج لیتر خون یا بیشتر را پمپ می کند. روزانه قلب، معادل تقریبا 7500 لیتر خون را به داخل دستگاه گردش خونتان پمپ می کند. خونی که به وسیله قلب جریان می یابد نیازهای غذایی و اکسیژن تک تک سلول ها را تامین می کند. دستگاه گردش خون که خون در داخل آن جریان می یابد از دو نوع رگ اصلی تشکیل شده است. سرخرگ ها و شاخه های آنها، خونی را که به تازگی اکسیژن دار شده از قلب دور کرده و به تمام بافت های بدن می رسانند. سیاهرگ ها و شاخه های آنها، خون حاوی مواد زایدمانند دی اکسید کربن را به قلب بازمی گردانند تا پس از آن به ریه ها برود. ریه ها دی اکسید کربن را خارج کرده و اکسیژن تازه را جایگزین آن می کنند. اگر عمل پمپاژ قلب و گردش خون ناشی از آن تنها چند دقیقه از حرکت باز ایستد زندگی پایان می یابد. در حقیقت، اغلب اوقات مرگ اولین علامت بیماری قلب و عروق خونی است. دلیل اصلی اینکه تا این حد روی پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی تاکید می شود همین موضوع است.

چه عواملی می توانند سلامت قلب مان را تهدید کنند؟

عوامل خطرزای بیماری قلبی عروقی هم شامل مواردی است که شما نمی توانید در طول زندگی آنها را کنترل کنید مانند جنس، سن و ارث و هم شامل جنبه هایی از زندگی شماست که قادر به کنترل آنها هستید مانند مصرف سیگار، اضافه وزن، فعالیت بدنی، سطح کلسترول بدن، پرفشاری خون و بالا بردن قند خون. همچنین در نظر داشته باشید که خطر به معنی احتمال و شانس است و نه به معنی حتمی بودن وقوع یک رویداد.

در بین صحبت هایتان به اضافه وزن هم اشاره کردید. در این باره هم بیشتر توضیح دهید؟

هنگامی که وزن شما افزایش می یابد بیشترین چیزی که به دست می آورید بافت چربی است. درست مانند سایر قسمت های بدن، این بافت هم به اکسیژن و مواد مغذی خون نیاز دارد. با افزایش نیاز به اکسیژن و مواد مغذی اندازه خون گردشی در بدنتان هم ناگزیر به افزایش است. داشتن اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به فشار خون بالا را بیشتر می کند. چربی اضافه همچنین با افزایش سطح خونی کلسترول بد و تری گلیسرید و کاهش سطح کلسترول خوب همراه است. با گذشت زمان تغییرات چربی خون در تولید رسوبات چربی در سرخرگ ها که به آن تصلب سرخرگ گفته می شود، مشارکت می کند. آترواسکلروز سرخرگ شما را در معرض خطر بیماری سرخرگ کرونر و سکته مغزی قرار می دهد. چاقی چند اثر مضر دیگر هم دارد. عامل اصلی دیابت نوع 2 و سنگ صفرا، چاقی است و می تواند قطع تنفس حین خواب و بیماری آرتروز مفاصل را هم بدتر کند. چند نوع سرطان هم با اضافه وزن همراه اند. در زنان این سرطان ها شامل سرطان پستان، رحم، روده بزرگ و کیسه صفرا است. مردان مبتلا به اضافه وزن در خطر بیشتر ابتلا به سرطان روده بزرگ و پروستات هستند. اگر چاق هستید کاهش تنها 10 درصد از وزن کنونی شما می تواند اثر مثبتی روی سلامت تان داشته باشد. کم کردن آهسته و پیوسته وزن به مقدار 5/0 تا یک کیلوگرم در هفته بی خطرترین راه کاهش وزن و دور شدن از چاقی است.

زندگی شهری امروز موجب شده است که کمتر فعالیت کنیم و در نتیجه چاق شویم. درباره ورزش کردن هم اظهار نظر بفرمایید؟

ورزش نکردن یک عامل خطرزای جدی برای بیماران قلبی عروقی است. این عامل همچنین با سایر عوامل خطر از قبیل چاقی، دیابت، فشار خون بالا و سطح پایین کلسترول خوب همکاری می کند. نداشتن فعالیت بدنی خطر بیماری سرخرگ کرونر را تقریبا دوبرابر می کند و با خطر کلسترول بالا، فشارخون بالا یا مصرف سیگار قابل مقایسه است. علاوه بر این افراد کم تحرک 30 تا 50 درصد بیش از دیگران در معرض ابتلا به فشار خون بالا قرار دارند.

اگر همین امروز تصمیم بگیریم و شروع به ورزش کنیم چه اتفاقی می افتد؟

ورزش منظم و میانه تا شدید نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی دارد. حتی مقدار نسبتا کم فعالیت بدن اگر به صورت منظم و به مدت طولانی انجام شود سودمند خواهد بود. فعالیت بدنی روزانه می تواند خطر بیماری قلبی عروقی را کاهش دهد. این عمل مقدار کلسترول خوب خون شما را بالا می برد. سطح کلسترول بد و تری گلیسرید را کاهش می دهد و فشار خون را کم می کند. کارایی عضله قلب را بهبود می بخشد و در کنترل وزن به شما کمک می کند. ورزش منظم قادر است خطر حمله قلبی بعدی و مرگ را هم کاهش دهد. علاوه بر مزایایی که روی قلب و عروق خونی دارد فعالیت جسمی برای سایر قسمت های بدن هم سودمند است. فعالیت بدنی موجب ساخت استخوان ها، عضلات و مفاصل سالم می شود و خطر سرطان روده را کاهش می دهد. همچنین فواید روانی هم دارد. احساس افسردگی و اضطراب را کاهش داده و خلق را بهتر کرده و احساس خوب بودن را تقویت می کند.

اغلب موارد واژه بیماری قلبی عروقی با بیماری قلبی اشتباه گرفته می شود. این دو بیماری چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

بیماری قلبی عروقی و بیماری قلبی اغلب به جای هم به کار می فرایند اما قلبی عروقی اصطلاح گسترده تری نسبت به قلبی است زیرا نه تنها قلب بلکه همچنین همه سرخرگ ها، مویرگ ها و سیاهرگ هایی را که مستقیم یا غیر مستقیم با قلب ارتباط دارند در بر می گیرد. به این ترتیب بیماری قلبی عروقی نه تنها بیماری های قلب بلکه همچنین بیماری های عروق خونی مانند سکته مغزی را هم شامل می شود.

سیگار با قلبتان نمی سازد

متخصصان علوم پزشکی چند سال پیش دریافتند که مصرف سیگار نه تنها قلب که کل اعضای بدن را تهدید می کند. در پی آن سازندگان سیگار ملزم شدند یک برچسب هشدار درباره مضرات سیگار روی هر پاکت سیگار قرار دهند. از آن زمان تا به حال این هشدار جدی تر شده و حجم بزرگی از تحقیقات بالینی و آماری این دیدگاه را تقویت کرده است. سیگار کشیدن مضر است نه تنها به دلیل وجود رابطه بین سیگار و سرطان ریه بلکه به این دلیل که مصرف سیگار در بالای فهرست عوامل خطرزای بیماری قلبی عروقی قرار گرفته است. اگر سیگار مصرف می کنید خطر حمله قلبی یا سکته مغزی در شما حداقل دوبرابر افراد غیر سیگاری است. این خطر با افزایش تعداد سیگارهای مصرفی روزانه بیشتر می شود. افراد سیگاری که یک بار دچار حمله قلبی شده اند نسبت به افراد غیر سیگاری احتمال بیشتری دارد که دچار مرگ یا مرگ ناگهانی شوند. مصرف سیگار موجب می شود غدد فوق کلیه، هورمونی ترشح کنند که به طور موقت فشار خون شما را افزایش داده و موجب می شود قلبتان بیشتر کار کند. علاوه بر این سیگار اندازه اکسیژن در دسترس قلب را کاهش می دهد بنابراین هر عدد سیگار یک فشار اندک و در عین حال غیر ضروری را روی قلب و عروق خونی شما وارد می کند. همچنین مقدار رسوبات چربی موجود در سرخرگ ها در افراد سیگاری نسبت به غیرسیگاری ها بیشتر است. این حالت به این دلیل است که سیگار موجب تجمع سلول های خونی خاصی به نام پلاکت می شود که ته نشین شدن کلسترول در سرخرگ را تحریک می کنند. از آنجا که فرآیند یاد شده (آترواسکلروز) هم به وسیله فشار خون بالا و هم با مصرف سیگار تسریع می شود بنابراین یک فرد سیگاری مبتلا به فشار خون بالا در خطر بیشتر ابتلا به تصلب سرخرگی و (آترواسکلروز) قرار گرفته است. اثرات تجمعی مضر دود سیگار روی اعضای بدن دلیل قانع کننده ای برای ترک سیگار است. به جز این، با ترک سیگار بعضی از صدماتی که قبلا ایجاد شده است از بین می رود. یک سال پس از قطع مصرف سیگار، خطر بیماری عروق کرونر از جمله حمله قلبی و درد قفسه سینه به نصف کاهش می یابد. 15 سال پس از ترک سیگار، خطر ابتلای شما مشابه کسی است که هرگز سیگار نکشیده است بنابراین هر چه زودتر سیگار را کنار بگذارید انتظار طول عمر بیشتری را خواهید داشت. یک نکته دیگر را هم به افراد سیگاری توصیه کنم که ترک سیگار آسان نیست به طور معمول بیشتر افراد سه تا چهار بار اقدام به ترک می کنند تا پایان پیروز می شوند. با این وجود با هر بار تلاش برای انجام این کار احتمال پیروزیت بیشتر می شود.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "درباره قلب تان بیشتر بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره قلب تان بیشتر بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید