دسترسی افراد به مراکز هسته ای در سفر گروسی به تهران؟ ، جزئیات افزایش تعداد بازرسی های فردو

به گزارش وبلاگ بخار، سخنگوی سازمان انرژی اتمی بعضی ادعاها مبنی بر دسترسی به افراد در جریان سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران را رد کرد.

دسترسی افراد به مراکز هسته ای در سفر گروسی به تهران؟ ، جزئیات افزایش تعداد بازرسی های فردو

به گزارش وبلاگ بخار، بهروز کمالوندی در خصوص بعضی ادعاها پیرامون اعطای دسترسی به افراد در گفت وگوهای ایران و آژانس گفت: طی دو روزی که آقای گروسی و هیات همراه در ایران بودند هیچ گاه بحث دسترسی به افراد مطرح نشد و هیچ متنی هم حاکی از این موضوع نوشته نشده است. البته حتی اگر چنین درخواستی مطرح می شد به طور قطع با آن مخالفت می کردیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص نصب دوربین های تازه در تاسیسات هسته ای نیز تاکید نمود که در خصوص نصب دوربین ها صحبت یا توافقی صورت نگرفته است.

وی در خصوص ادعای افزایش 50 درصدی بازرسی های آژانس از مکان های هسته ای ایران گفت: از آنجاییکه برای اولین بار در مجتمع فردو غنی سازی 60 درصد شروع شده بود و بر اساس رویکرد پادمانی بازرسی ها باید افزایش پیدا می کرد زیرا اصولا با افزایش سطح غنی سازی و یا ورود مواد حساس تر به موسسه اندازه بازرسی ها با توافق طرفین افزایش پیدا می نماید.

کمالوندی گفت: بر همین مبنا تعداد بازرسی های فردو پیشتر هشت مورد بوده که با توجه به سطح غنی سازی بالاتر به 11 مورد افزایش پیدا نموده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بعلاوه در واکنش به بعضی اخبار مبنی بر توافق با آژانس برای دسترسی به سه مکان ادعایی بر اساس اندازه درخواست آژانس گفت: هیچ بحثی در خصوص اندازه دسترسی به سه مکان ادعایی مطرح نشده و با توجه به دسترسی قبلی به این مکان ها اصولا لزومی به دسترسی بیشتر دیده نمی گردد و آژانس نیز تا کنون چنین درخواستی نداشته است.

وی بعلاوه در خصوص دسترسی به نقشه جامعه هسته ای کشور گفت: آنچه مهندس اسلامی در طول مذاکرات یک نسخه از آن را تحویل طرف مقابل داد، چارچوب برنامه ملی همکاری های فنی (سی پی اف) بود که نوع همکاری های آژانس و ایران در حوزه های یاری های فنی و توسعه ای را معین می نماید. این چارچوب، بر اساس برنامه جامع 20 ساله هسته ای تهیه شده است.

کمالوندی بعلاوه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا این تفاهمات مغایر قانون با راهبردی مجلس شورای اسلامی است، گفت: این تفاهمات انجام شده هیچ گونه مغایرتی با قانون راهبردی مجلس نداشته و کاملا در راستای این قانون دنبال خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین

به "دسترسی افراد به مراکز هسته ای در سفر گروسی به تهران؟ ، جزئیات افزایش تعداد بازرسی های فردو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دسترسی افراد به مراکز هسته ای در سفر گروسی به تهران؟ ، جزئیات افزایش تعداد بازرسی های فردو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید