طراحی کلینیک دندانپزشکی ، همه آنچه باید بدانیم!

به گزارش وبلاگ بخار، تجربه بیمار از یک کلینیک دندانپزشکی فقط لحظه ای که بر روی صندلی مخصوص می نشیند، نیست، بلکه از ابتدای ورود او به مجموعه این تجربه شروع می گردد. سالن انتظار، صندلی بیمار، امکانات رفاهی که برای بیمار فراهم می گردد، همه فاکتورهایی است که یک بیمار کلینیک دندانپزشکی را انتخاب می نماید. در این نوشتار سعی شده است تا فاکتورهای لازم برای طراحی کلینیک دندانپزشکی گردآوری گردد. پیش شرط های لازم برای تاسیس، مجموعه ضوابط طراحی کلینیک و نکاتی برای طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی به صورت جامع در این مقاله بیان شده است.

طراحی کلینیک دندانپزشکی ، همه آنچه باید بدانیم!

پیش شرط های تاسیس کلینیک دندانپزشکی

قبل از تاسیس کلینیک دندانپزشکی اقدامات و پیش شرط هایی ضروری است تا رعایت شوند. در مرحله اول باید از وزارت بهداشت و درمان برای تاسیس کلینیک دندانپزشکی مجوز های لازم دریافت گردد. موسس باید از کمسیون قانونی تشخیص امور پزشکی، گواهی عدم سوء پیشینه و تایید صلاحیت داشته باشد.

محل ساختمان و تجهیزات فنی باید تاییدیه وزارت متبوع را قبل از صدور پروانه تاسیس داشته باشد. در نقشه پلان کلینیک تمامی فضاهای مرتبط در نظر گرفته شده باشد و دانشگاه محل تأیید کند. کلینیک مورد نظر با سایر مراکز دندانپزشکی تخصصی و عمومی حداقل 500 متر فاصله داشته باشد و در نهایت قبل از بهره برداری کامل مجموعه باید کلیه مسیولین فنی، کارمندان و دندانپزشکان کلینیک معرفی شوند.

طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی

طراحی فضاهای مختلف یک کلینیک دندانپزشکی احتیاج به ساعت ها مشاوره تخصصی با مراجعان، دندانپزشکان ، مهندسان و متخصصان دارد و ممکن است زمانبر و طولانی باشد. در یک طراحی کامل و همه جانبه تعامل بین قسمت های مختلف و افراد متفاوت در نظر گرفته می گردد. ویژگی های چنین طراحی به توضیح زیر است:

  • یک ساختمان زیبا، امن و بهداشتی
  • محیطی هیجان انگیز با طراحی نوآورانه و قابل دسترس برای کارکنان و مراجعان
  • منعطف بودن در قبال تغییراتی که در آینده با آن روبرو می گردد. این تغییرات می تواند تغییرات فیزیکی تجهیزات یا استانداردهای ملی باشد.
  • بهینه بودن مصرف انرژی
  • پاسخ گویی به احتیاجهای روحی مراجعان
  • دسترسی سریع و آسان به سایر فضاهای شهری و هم چنین به وسایل حمل و نقل عمومی

در چنین فضایی بیماران نه تنها درد خود را فراموش می نمایند بلکه اوقات شاد و مفرحی نیز خواهند داشت. طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی باید به گونه ای باشد که کارمندان هم که ساعت های زیادی آنجا صرف می نمایند، اوقات خوبی را داشته باشند. فضاهای داخلی باید به گونه ای طراحی شوند که افراد توان خواه با ویلچر بتوانند از آنجا استفاده نمایند.

برای طراحی چنین فضایی ترفندهایی وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم:

بهره گیری از نور خورشید

روشنایی و گرمای نور خورشید با هیچ منبع دیگری قابل مقایسه نیست. بهتر است در طراحی از پنجره های بزرگتر، درهای شیشه ای و پنجره های با رنگ روشن استفاده گردد تا نور خورشید بتواند از آن عبور کند. اگر نمی توان از نور طبیعی برخوردار شد، با یک طراحی هوشمندانه باید نورپردازی محیط شبیه نور طبیعی باشد. برای فراهم کردن فضایی روشن و مطبوع می توان از انواع لامپ های سقفی بهره مند شد.

رنگ های آرامش بخش

رجحانن انتخاب برای رنگ، رنگ های پاستلی و طبیعی است. این انتخاب رنگ القا نماینده یک محیط آرام است. انتخاب رنگ های طبیعی در کنار استفاده از مواد طبیعی برای صندلی و دکور مانند چرم و چوب فضایی آرامش بخش به همراه دارد. رنگ آمیزی دیوارهای کلینیک با رنگ های سفید یا خنثی و افزودن رنگ های جسورانه تر می تواند به عنوان ایده مورد استفاده قرار گیرد. افزودن رنگ های روشن به دیوارهای با رنگ خنثی به محیط جلوه خاصی می بخشد. رنگ های نارنجی، آبی، قرمز و سبز رنگ های پرکاربردی است که در طراحی کلینیک های دندانپزشکی به کار رفته است. امروزه رنگ های متالیک نیز ترند هستند.

استفاده از گیاهان سبز برای ایجاد آرامش

اینکه از چه نوع چیدمانی برای زیباسازی محیط کلینیک استفاده می گردد، بسته به انتخاب و سلیقه کارفرماست. اما استفاده از گیاهان سرسبز در هر شرایطی زیبایی محیط را افزایش می دهد. گیاهان به هر فضایی رنگ و آرامش می دهند. هم چنین باعث می شوند تا فضا گرم و راحت به نظر برسد. مراجعه نماینده با تماشا گیاهان احساس خوشایندی خواهد داشت.

اگر کارفرما بودجه یا منابع کافی برای استفاده از گیاهان را ندارد، پیشنهاد می گردد از گل های مصنوعی با رنگ سبز یا نقاشی های دیواری منظره ها سرسبز برای تزیین محیط استفاده کند.

طراحی داخلی نمایانگر برند کلینیک باشد

زندگی امروزی باعث شده تمرکز و توجه به اطراف کاهش پیدا کند. یک کلینیک برای اینکه در خاطر بیمار ثبت گردد، علاوه بر خدماتی که ارائه می دهد باید در هنگام حضور او در کلینیک نیز نقش پر رنگی داشته باشد. طراحی داخلی کلینیک باید بازتابی از برند، باشد. برای این کار می توان از المان ها و رنگ هایی که برای برند سازی به کار برده می گردد، استفاده کرد.

محیط کاربردی

فضای داخلی کلینیک باید به صورت کاربردی مورد استفاده قرار گیرد و از فضا بیشترین استفاده ممکن بگردد. بهتر است در فضا امکاناتی نظیر شارژر موبایل، محیط بازی برای بچه ها و دستگاه قهوه ساز در نظر گرفته گردد تا بیماران احساس رضایت بیشتری داشته باشند. در طراحی فضای داخلی باید احتیاجهای بیماران مدنظرقرار گرفته گردد. برای مثال اگر بیماران جوانان شاغل هستند، می توان یک فضای کاری کوچک ویژه برای آن ها در نظر گرفت تا با لپ تاپ خود کار نمایند. با اینکار به زمان انتظار بیمار ارزش داده می گردد. در صورتی که طراحی داخلی راحتی و کارایی را در نظر بگیرد، به بیمار احساس رضایت و مراقبت شدن می دهد. چنین طراحی داخلی می تواند باعث رجحان در میان رقبا بگردد.

تجربه مثبت از زمان انتظار

برای طراحی سالن انتظار باید تمرکز و وقت زیادی گذاشت. در سالن انتظار فقط به چند مجله و یک تلویزیون اکتفا نکنید. مکانی برای شارژ موبایل، تهیه مقداری خوراکی، صندلی و مبلمان راحت و آثار هنری مجذوب کننده و زیبا می تواند به قسمت از کلینیک مجذوب کنندهیت بیشتری بدهد. سعی کنید سالن انتظار برای همه سلیقه ها پاسخ گو باشد. ترتیب نشستن برای بعضی می تواند به صورت گروهی و خانوادگی در نظر گرفته بگردد تا بتوانند باهمدیگر صحبت نمایند. بعلاوه باید فضایی خصوصی برای افرادی که تمایل به صحبت های محبت آمیز ندارند، نیز در نظر گرفت. هم چنین سالن انتظار رجحانن مکان برای اطلاع رسانی درباره تخفیف ها و خدماتی است که کلینیک ارائه می دهد. استفاده از کلیپ های تبلیغاتی و نمایش آن در تلویزیون یا بروشورهای تبلیغاتی بر روی میزها راهی است برای آشنا کردن بیماران با ارزش ها و تفاوت هایی که کلینیک ایجاد می نماید.

در نظر گرفتن فضایی برای بچه ها

چه کلینیک خدمات دندانپزشکی بچه ها داشته باشد و چه نداشته باشد، در نظر گرفتن فضایی برای بازی بچه ها، مزیت رقابتی خوبی برای مجموعه است. بسیاری از بیماران کودک خود را به همراه می آورند و همچون انتخاب یک رستوران، دندانپزشکی را انتخاب می نمایند که محلی برای تفریح کودک داشته باشد.

بخش ویژه کارمندان

طراحی فضای داخلی نباید فقط به فکر راحتی بیماران باشد بلکه باید شرایطی برای آسودگی کارمندان و کارکنان کلینیک نیز فراهم کرد. برای کارمندان باید فضای خصوصی در نظر گرفت تا بتوانند استراحت نمایند.هم چنین صندلی آن ها باید راحت و ارگونومیک باشد. کارمندانی شاد می توانند باعث شادی و رضایت خاطر بیماران شوند.

منبع: اتاق

به "طراحی کلینیک دندانپزشکی ، همه آنچه باید بدانیم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی کلینیک دندانپزشکی ، همه آنچه باید بدانیم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید