عکس، بیماری شگفت انگیز این زن 43 ساله: فکر می کرد روح ندارد!

به گزارش وبلاگ بخار، دیجیاتو نوشت: با توهم کوتارد یا سندرم مرده متحرک آشنا شوید.

عکس، بیماری شگفت انگیز این زن 43 ساله: فکر می کرد روح ندارد!

اندیشیدن یعنی بودن. البته همه با این قضیه معروف دکارت موافق نیستند. بعضی افراد مبتلا به یک اختلال عصبی-روانی بسیار نادر نمی توانند وجود خود را درک نمایند. این بیماری به توهم کوتارد یا سندرم مرده متحرک معروف است.

اغلب آن هایی که از از توهم کوتارد رنج می برند خود را اجسادی متحرک می دانند. بعضی دیگر فکر می نمایند روح هایی بی بدن هستند که برای همواره زنده خواهند ماند.

در هر صورت، بیمارات مبتلا به توهم کوتارد واقعیتی عمیقاً مخدوش را تجربه می نمایند. آن ها در این واقعیت وجود بدن و نیازهای روزمره خود را انکار می نمایند. یکی از عواقب شایع این باور، خودگرسنگی است.

کشف اولین مورد این بیماری به سال 1880 برمی شود، زمانی که عصب شناس فرانسوی ژول کوتارد (Jules Cotard) به نوع جدیدی از افسردگی اشاره نمود. نشانه های این افسردگی عبارت بودند از مالیخولیای مضطربانه، ایده های نفرین یا طرد شدن، عدم حساسیت به درد، توهمات وجود نداشتن بدن خود، و توهمات جاودانگی.

بیمار او یک پیرزن 43 ساله بود که ادعا می کرد مغز، عصب، معده و حتی روح ندارد. او نیز از خوردن اجتناب می کرد زیرا خود را نامیرا می دانست. چند هفته بعد از درمان با آریپیپرازول، داروی شیزوفرنی، علائم او روبه بهبودی گذاشتند.

امروزه بعضی دانشمندان گمان می برند که توهم کوتارد بیماری مستقلی نیست، بلکه یکی از نشانه های مسئله ای عمیق تر است؛ مانند دوقطبی بودن، شیزوفرنی، افسردگی، یا سابقه طولانی اعتیاد یا تشنج.

کوتارد (راست) اولین بیمار (چپ) سندرم کوتارد را در 1880 کشف کرد.

موارد و درمان توهم کوتارد

شایع است که مبتلایان به این اختلال توهماتی پوچ گرایانه را تجربه نمایند. در بعضی موارد، بیمار از توجه به سلامت فیزیک خود دست کشیده و حتی دارایی های مادی خود را به دیگران بخشیده است.

یکی از بیماران باور داشت که افراد شروری می خواهند او را بکشند. او پس از بستری به پزشکان گفت که مرده است و معده اش کار نمی کرد، کبدش تجزیه شده بود، مغزش فلج گشته بود، و خونی در صورتش وجود نداشت. او ادعا می کرد صداهایی در گوشش به او می گویند شیطان است، و بدون هیچ حرکتی در تخت خود به جای مانده بود.

حدود صد نفر با این بیماری تا به حال در پژوهش ها شناسایی شده اند. یک مقاله مروری در سال 2018 دریافت که سه نفر از هر چهار مبتلا به این بیماری عقیده دارند ویروس ها یا حشراتی بدن آن ها را از درون می خورند. یک بیمار 35 ساله فکر می کرد که در مغزش کرم وجود دارد.

تا به امروز، اطلاعات بسیار کمی از توهم کوتارد و دلیل همپوشانی علائم آن با اختلالات دیگر در اختیار داریم. تقریباً 90 درصد بیماران علائم افسردی دارند و 65 درصد از اضطراب رنج می برند. کسری از بیماران نیز هذیان های شنیداری یا بینایی گزارش می دهند.

هرچند خبر خوب این است که بعضی از این علائم وحشتناک را می توان به طور موثر درمان کرد. داروهای ضد روان پریشی و ضد افسردگی، روان درمانی و حتی درمان با ضربه های شوک تشنجی، از روش هایی هستند که نتایج مثبت داشته اند.

در برترین حالت، بیماران مبتلا به سندرم کوتارد می توانند تنها در عرض دو هفته درمان دارویی از واقعیت مخدوش خود رها شوند.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "عکس، بیماری شگفت انگیز این زن 43 ساله: فکر می کرد روح ندارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس، بیماری شگفت انگیز این زن 43 ساله: فکر می کرد روح ندارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید