فروش بلیت چارتری بدون اطلاع مسافران

به گزارش وبلاگ بخار، بعضی ایرلاین ها و دفاتر خدمات فروش بدون اطلاع مسافران اقدام به فروش بلیت چارتری به آن ها می نمایند. این تخلف در حالی به وقوع می پیوندد که فروش بلیت چارتری از بهمن 97 در سراسر کشور ممنوع است.

فروش بلیت چارتری بدون اطلاع مسافران

به گزارش ایران، تنها شرکت های نفتی که مشتری و مسافر خود را دارند، می توانند اقدام به چارتر پرواز نمایند. اما مسافران زمانی متوجه این تخلف می شوند که بلیت خود را به دلیلی کنسل نموده و خواستار استرداد خسارت می شوند.

پای بعضی اپلیکیشن ها و اپ های موبایل نیز در فروش بلیت چارتری در میان است. گفت وگوی ما با سازمان هواپیمایی کشوری، ایران ایر و انجمن های صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران و کشور به پاسخ تعیینی نمی رسد که شهفرایندان شاکی بتوانند خسارت خود را پس بگیرند. هر کدام توپ را در زمین دیگری می اندازند.

روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری اعتقاد دارد شهفرایندان باید از سایت مستقیم ایرلاین ها اقدام به خرید بلیت نمایند نه به وسیله اپلیکیشن ها. آنالیز ها به وسیله هواپیمایی کشوری تعیین می نماید بلیت های چارتری به وسیله دفاتر خدماتی در یک اپ موبایلی به مسافران فروش رفته است، اما سوال بی پاسخ این است که چه ارگان یا نهادی مجوز فروش بلیت چارتری به وسیله اپ ها را به آن ها که روابط عمومی هواپیمایی کشور دلالان چارترنماینده هواپیما می خواند، می دهد؟ انجمن صنفی خدمات مسافرتی و دفاتر فروش چه نظارتی روی دفاتر فروش دارد؟

امیرپویان رفیعی شاد، رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی استان تهران، مخالف فروش بلیت به وسیله استارتاپ ها و اپلیکیشن ها است. او فروش بلیت را فروش یک خدمت و کار تخصصی می داند نه فروش کالا. او اعتقاد دارد برای فروش بلیت توسط اپلیکیشن ها مجوز هایی صادر شده است، بنابراین صادرنماینده مجوز ها باید جوابگوی چنین اتفاقی باشد. منظور او سازمان هواپیمایی کشوری است.

او فروش بلیت را فروش یک خدمت تخصصی گردشگری می داند نه فروش یک کالا؛ بنابراین اعتقاد دارد مسافران باید به وسیله دفاتر فروش و با حضور در آژانس های مسافرتی اقدام به خرید بلیت نمایند. رفیعی شاد اعتقاد دارد در این زمینه نباید توپ را در زمین دفاتر فروش انداخت و باید کسانی جوابگو باشند که مجوز فروش بلیت را به وسیله تکنولوژی های اینترانتی می دهند.

او می گوید: وقتی از بازار دیجیتال صحبت می گردد، این گمان می رود که آن ها باید در همه حوزه ها حضور داشته باشند، در حالی که این فرایند اشتباه است.، اما این تخلف توسط یک آژانس مسافرتی با همکاری یک اپ موبایلی در حال وقوع است. آیا نباید انجمن صنفی در این موضوع ورود کند؟ رفیعی شاد اعتقاد دارد که برای جوابگو بودن انجمن صنفی باید اختیارات به این انجمن تفویض گردد.

روابط عمومی ایران ایر هم می گوید: ایران ایر یک سیستم دولتی است و با توجه به نظارت ها امکان فروش بلیت چارتری وجود ندارد. این روابط عمومی اعتقاد دارد که سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و سازمان هواپیمایی کشوری باید جوابگو باشد. مسافران و شهفرایندان در میان عدم جوابگوی شفاف مسئولان، سرگردان ترین مسافران پرواز های داخلی هستند. چون خرید بلیت ازطریق اپ ها که راه حل دولت الکترونیک برای کاهش تردد های شهری است، تعیین نمی نماید که بلیت به وسیله کدام آژانس یا دفتر خدماتی به فروش رسیده است؛ بنابراین مشتری برای دریافت خسارت دستش به هیچ جا بند نیست.

ولی الله تیموری، معاون گردشگری کشوری هم تمام مسئولیت فروش بلیت را برعهده سازمان هواپیمایی کشوری می داند. از سوی دیگر این تخلف در حالی بدون جوابگویی در جریان است که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در گفت وگویی رسانه ای پرواز های چارتری را ممنوع اعلام می نماید.

او می گوید: به طور قاطع پرواز چارتری ممنوع است، زیرا شکایت بسیاری از مسافران برای پرواز های چارتری بوده است. به گفته اسلامی بسیاری از چارترنمایندگان اقدام به خرید سلف می کردند و پرواز های برنامه ای و قیمت بلیت را با شرایط زمان پرواز اعلام می کردند و در صورتی که پرواز لغو می شد، مبلغ را بازنمی گردانند.

او فروش بلیت چارتری به شهفرایندان را غیرمجاز می داند و می گوید: اجازه تکرار نمی دهیم. پرواز هایی که خود چارترنماینده دارند مانند شرکت نفت مجاز هستند و طبق قوانین ایکائو، خود شرکت مسافر دارد و آن را به مردم نمی فروشد.

اسلامی می گوید: اینکه ایرلاین ها به دلیل آنکه سیستم فروش بلیت ندارند، نمی توانند پرواز های خود را به فروش برسانند و آن را در اختیار یک آژانس یا چارترنماینده ای قرار می دهند و این شرکت چارترنماینده با نرخ بالا بلیت را به فروش برساند، تخلف است.

وزیر راه و شهرسازی آب پاکی را هم روی دست ایرلاین ها و آژانس های متخلف می ریزد و می گوید: اینکه اعلام گردد پرواز های چارتری کنسلی ندارد و پول مردم را پس نمی دهند هم تخلف محسوب می گردد.

وزیر راه در جایی دیگر می گوید: آنچه اعلام کردیم این بود که پرواز چارتری برای پرواز های برنامه ای، ممنوع است؛ پس ما نگفتیم پرواز های چارتری به طور کامل قطع گردد، بلکه صحبت ما این بود که پرواز های چارتری باید با بسته سفر همراه باشد؛ به نحوی که ایرلاینی که چارتر می نماید، خودش هم مسافر بیاورد؛ نه اینکه ایرلاین ها، پرواز ها را به آژانس ها بفروشند تا آن ها اقدام به چارتر کردن پرواز ها نمایند؛ پس این کار خلاف است.

این تخلف که وزیر راه از آن نام می برد با همکاری اپ های موبایلی در حال وقوع است. کوشش های ما هم برای رسیدن به نقطه ای که مشتری بتواند با تکیه به آن حق خود را استرداد کند، به جایی نرسید. به راستی چه ارگان یا نهادی با صدور مجوز شرایط وقوع چنین تخلفی را به وجود آورده است؟

منبع: فرارو

به "فروش بلیت چارتری بدون اطلاع مسافران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش بلیت چارتری بدون اطلاع مسافران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید