مشخصات پیشرانه نو ایران خودرو، کی به بازار می آید؟

به گزارش وبلاگ بخار، پیشرانه سه سیلندر (استوانه) ایران خودرو درحال اتمام فاز طراحی است و در روز های آینده، قرار است برای اولین بار جهت تست و آنالیز روشن گردد.

مشخصات پیشرانه نو ایران خودرو، کی به بازار می آید؟

به گزارش تجارت نیوز، اخیرا مدیرعامل ایپکو (شرکت تحقیق، طراحی و فراوری موتور ایران خودرو) در مصاحبه با ایکوپرس از فراوری موتور سه سیلندر این شرکت برای اولین بار در ایران خبر داده است.

رجبعلی مدیرعامل ایپکو به توسعه نسخه های مختلف پیشرانه سه سیلندر اشاره نمود و گفت: اولین موتور این خانواده در مرحله اصلی طراحی قرار گرفته و روی آن ها آزمون های عملکردی و دوامی سطح تاییدیه طراحی صورت گرفته است.

مشخصات پیشرانه سه سیلندر ایران خودرو

این پیشرانه با حجم 1.3 لیتری قرار است پایه موتورهایی، شامل تنفس طبیعی، توربوشارژ، توربوشارژ تزریق مستقیم (GDI) و دوگانه سوز باشد. طبق استناد به این گزارش، نسخه سه سیلندر توربوشارژ، قادر است حداکثر قدرتی برابر با 120 اسب بخار و گشتاوری برابر با 185 نیوتن متر فراوری کند.

اما قوی ترین نسخه یعنی نسخه TGDI این پیشرانه، توانایی فراوری قدرتی معادل با 205 اسب بخار و گشتاور 310 نیوتن متر دارد؛ بنابراین این پیشرانه در نسخه های پرقدرت تر، قابلیت استفاده روی خودرو های سنگین همچون کراس اوور نو ایران خودرو را خواهد داشت؛ بنابراین ضعیف ترین نسخه آن معادل موتور TU3 ایران خودرو (نصب شده روی 206 تیپ 2) و قوی ترین نسخه آن، معادل موتور EF7 توربوشارژ خواهد بود.

این پیشرانه ها که از حجم پایین تری برخوردار هستند، توانایی استفاده برای فراوری خودرو های هیبریدی را خواهند داشت و بنابراین شرکت ایران خودرو، میخواهد در آینده استفاده از پیشرانه سه سیلندر را توسعه دهد.

نقاط قوت پیشرانه سه سیلندر

اولین و مهم ترین نقطه قوت این پیشرانه حجم پایین موتور و درنتیجه مصرف کمتر آن در مقایسه با سایر پیشرانه های چهارسیلندر ایران خودرو است. به طوری که بنابر گفته مهدی رجبعلی مدیرعامل ایپکو، کاهش مصرف این پیشرانه سه سیلندر، حدود 40 درصد قوای محرکه هیبریدی خواهد بود.

باکاهش مصرف سوخت، آلایندگی فراوریی موتور نیز کمتر خواهد شد. در نتیجه تکنولوژی ساخت این پیشرانه بسیار بالاتر از موتور های فعلی این شرکت و شرکت سایپا بوده و توانایی پاس کردن استاندارد یورو 6 را دارد.

یکی از بزرگ ترین معضلات فعلی شرکت های ایرانی، پیشرانه های قدیمی آن ها بود که توانایی پاس کردن استاندارد های آلایندگی یورو 3 به بعد را نداشتند. به طوری که با ارتقاء استاندارد آلایندگی آن ها، مشکلاتی مانند کاهش محسوس قدرت موتور، مصرف بالای سوخت به علت کیفیت پایین آن و استهلاک بالای پیشرانه در آن ها پدید می آمد.

نقطه ضعف های پیشرانه سه سیلندر

پیشرانه های سه سیلندر تا چند سال گذشته، چندان مرسوم نبودند و شرکت های خودروسازی در برترین شرایط، از پیشرانه چهار سیلندر استفاده می کردند. اما لزوم کاهش مصرف و فراوری توان بهینه، شرکت های خودروسازی را به کاهش حجم موتور و حتی کاهش سیلندر ها مجبور کرد.

بزرگ ترین نقطه ضعف پیشرانه ها با سیلندر فرد، بالانس نبودن موتور ها و لرزش و صدای بالای آن ها است. به علت عدم تقارن چرخه بالا و پایین شدن سیلندرها، این ایراد در پیشرانه های سیلندر فرد کاملاً عادی است. همین لرزش بالا، علتی بر تحت فشار بودن پیشرانه و درنتیجه استهلاک بالا و عمر پایین آن ها بوده که لزوم استفاده از قطعات باکیفیت در طول ساخت را برایی شرکت سازنده بیشتر می نماید.

از سوی دیگر هرچقدر هم که موتور های سه سیلندر با طراحی بهینه، قدرت بالاتری فراوری نمایند، بازهم از قدرت پایین تری نسبت به پیشرانه های حجیم تر و چهار سیلندر برخوردار خواهند بود. اما باید توجه داشت به علت اینکه تقریباً همه قوای محرکه ایران خودرو و سایپا از تکنولوژی پایینی برخوردارند، این پیشرانه سه سیلندر به نسبت از توانایی قدرتی بالاتری برخوردار است.

یکی از نسخه های این پیشرانه از تکنولوژی TGDI بهره می برد که با بنزین بی کیفیت داخلی، استهلاک و مصرف بسیار بالایی خواهد داشت. درنتیجه استهلاک بالای پیشرانه سه سیلندر به همراه تکنولوژی TGDI بسیار پراستهلاک خواهد بود و ایران خودرو باید با آگاهی از این موضوع، کیفیت قطعات داخلی موتور را با حساسیت بسیار بالایی رصد کند.

منبع: فرارو

به "مشخصات پیشرانه نو ایران خودرو، کی به بازار می آید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشخصات پیشرانه نو ایران خودرو، کی به بازار می آید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید