هزینه سنگین برق با به کارگیری سیستم سرمایشی داکت اسپیلت

به گزارش وبلاگ بخار، یک کارشناس انرژی معتقد است استفاده از سیستم های تازه سرمایشی- گرمایشی داکت اسپیلت و اسپیلت در ساختمان ها سبب 2.5 برابر شدن مصرف برق از الگوی مصوب خواهد شد و این امر هزینه سنگینی بر دوش خانواده ها خواهد گذاشت.

هزینه سنگین برق با به کارگیری سیستم سرمایشی داکت اسپیلت

به گزارش گروه اقتصادی وبلاگ بخار، همزمان با اصلاح آئین نامه برق مصرفی مشترکان خانگی که از ابتدای بهمن ماه سال جاری آغاز شد و مستند به آن دیگر به مصارف بیش از الگوی مصرف یارانه ای تعلق نخواهد گرفت، حالا موضوع مدیریت مصرف برق در خانواده های ایرانی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

از جمله لوازم برقی پرمصرفی که در سال های اخیر در اقصی نقاط کشور متداول شده و اتفاقاً مصرف برق این لوازم بسیار زیاد است، باید به سیستم های سرمایشی و گرمایشی داکت اسپلیت و اسپلیت ها اشاره کرد که رفته رفته جای کولر های آبی را در خانه های ایرانی گرفته اند.

هزینه سنگین برق با به کارگیری سیستم سرمایشی داکت اسپیلت

با وجود آنکه استفاده از این محصول در منطقه ها گرمسیری و مرطوب کشور امری بدیهی است و به واسطه همین مهم نیز در فصل گرم سال الگوی مصرف این منطقه ها تا 10 برابر منطقه ها عادی در نظر گرفته شده است، اما موضوع مهم این است که استفاده از این لوازم گرمایشی و سرمایشی در دیگر نقاط کشور مثل کلانشهر تهران نیز رواج گسترده ای یافته است.

برخی کارشناسان عقیده دارند دلیل افزایش استفاده از این لوازم، ماجرای افزایش حذف کانال های کولر آبی در خانه های نوساز و تلاش ساختمان ساز ها برای افزایش متراژ خانه و در نتیجه کسب سود بیشتر در امر فروش و یا اجاره واحد های مسکونی است.

این اتفاق سبب شده است تا فرایند استفاده از داکت اسپلیت و اسپلیت در شهرهایی، چون تهران، اصفهان، مشهد و ... افزایش یابد و در نتیجه میزان مصرف برق خانواده ها نیز به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند.

حالا و با توجه به اصلاح نحوه محاسبه تعرفه های برق قاعدتاً خانواده هایی که از این لوازم برقی استفاده می کنند با افزایش قابل توجهی در رقم نهایی قبوض خود روبه رو خواهند شد که نتیجه تغییر الگوی زندگی و افزایش متراژ خانه به واسطه حذف کانال های کولر آبی رقم خورده است.

محمد علی اکبری کارشناس انرژی و برق در این باره گفت: با توجه به تغییرات فرهنگی و افزایش میل به رفاه و آسایش در مردم، امروزه میزان استفاده از تجهیزات نوین سرمایشی و در برخی موارد گرمایشی افزایش یافته است و در این بین برخی مشترکان برق خانگی به داکت اسپلیت ها و اسپلیت ها روی آورده اند؛ وضعیتی که در ایران به ویژه در منطقه ها آب و هوایی عادی و معتدل از جمله استان هایی مانند تهران و اصفهان امری غیر اقتصادی و به لحاظ زیست محیطی مخرب قلمداد می شود.

وی در زمینه چرایی غیر اقتصادی و مخرب بودن این سیستم های سرمایشی در منطقه ها عادی، افزود: این سیستم های سرمایشی بیشتر برای کاهش رطوبت و ایجاد سرما استفاده می شود و مناسب منطقه ها گرم و مرطوب است و بر این اساس در استان های معتدل سیستم سرمایشی کولر آبی با ایجاد رطوبت و سرما مطلوبیت و آسایش دمایی بیشتری را ایجاد می کند.

علی اکبری گفت: جدا از موضوع تطابق یا تطابق نداشتن داکت اسپلیت ها با محیط طبیعی همچنین به لحاظ اقتصادی نیز کولر های آبی نسبت به سیستم های سرمایشی اسپلیت و داکت اسپلیت بسیار مقرون به صرفه تر است.

این کارشناس برق با اشاره به این موضوع که به طور میانه برای یک خانه 120 متری نیاز به یک سیستم داکت اسپلیت ton 4 است، ادامه داد: باید ظرفیت سرمایشی این داکت اسپلیت 480.0 و توان مصرفی برق آن نیز در صورت رده انرژی A و یا A پلاس و مجهز به اینورتور در حدود پنج کیلووات باشد و این میزان بدین معنا است که اگر در ماه های گرم سال در طول روز 10 ساعت داکت اسپلیت تنها با 50 درصد توان در مدار باشد، مصرف ماهانه آن برابر 750 کیلووات ساعت خواهد بود، حال اینکه الگوی مصرف در منطقه ها عادی در ماه های گرم سال برابر با 300 کیلووات ساعت در ماه است.

علی اکبری افزود: این یعنی تنها میزان مصرف برق داکت اسپلیت 2.5 برابر الگوی مصرف خواهد بود، این شرایط در حالی است که در هر خانه وسایل برقی دیگری مثل یخچال، تلویزیون، ماشین لباس شویی، روشنایی و ... وجود دارد که قاعدتاً با افزودن مصرف این وسایل میزان مصرف یک خانواده به مراتب بیشتر از الگو های اعلامی خواهد بود.

این کارشناس انرژی ادامه داد: از سوی دیگر برای همین ساختمانی که مثال زدیم با نصب یک کولر آبی به ظرفیت 7 هزار و 500، میزان توان مصرفی برق در حالت کند 0.4 کیلووات و در حالت تند 0.9 کیلووات است که اگر به صورت میانگین در نظر گرفته شود، محاسبه برق مورد نیاز برای این کولر آبی برای یک ماه تنها 120 کیلووات ساعت خواهد بود.

وی گفت: البته این نکته حائز اهمیت است که با تغییر حالت کند به تند میزان مصرف بیش از دو برابر افزایش می باید و هرچه بتوانیم از دور کم یا کند کولر آبی استفاده کنیم بسیار مناسب تر است و به صورت کلی نسبت به اسپلیت و داکت اسپلیت مصرف برق را تا یک ششم کاهش خواهیم داد.

این کارشناس برق و انرژی ضمن انتقاد از پیمانکار و مجریان ساخت و ساز در کلانشهر ها که فضا را برای کولر های آبی در ساختمان ها حذف کرده اند، به خانواده هایی که در خانه داکت اسپلیت و یا اسپلیت دارند، توصیه کرد تا برای کاهش مصرف در داکت اسپلیت به نکاتی مثل توجه به کیفیت و بازده انرژی دستگاه و مصرف بهینه هنگام خرید، مجهز بودن به دستگاه به سیستم اینورتور، توجه به متراژ مکان مورد نظر و استفاده از ظرفیت مناسب، نصب یونیت خارجی در سایه و در گردش جریان هوا، سرویس دوره ای منظم و مناسب، نصب ترموستات و استفاده از کویل آب گرم در عملکرد گرمایشی دقت کنند تا بدین وسیله در حد امکان مصرف برق این دستگاه های سرمایشی و گرمایشی را کاهش داده و با هزینه های سنگین در قبوض برق خود روبرو نشوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "هزینه سنگین برق با به کارگیری سیستم سرمایشی داکت اسپیلت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه سنگین برق با به کارگیری سیستم سرمایشی داکت اسپیلت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید