از فراز کوهسنگی مشهد را ببینید!

به گزارش وبلاگ بخار، مجموعه تفریحی کوهسنگی

یکی از اماکن گردشگری که از گذشته مورد توجه مردم مشهد بوده و همچنین گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند، حتما به این مکان برای گردش می فرایند، مجموعه تفریحی کوهسنگی است. کوهسنگی یا کوه سنگی دو کوه کله قندی شکل است که جدا از رشته کوه بینالود در محدوده شهری مشهد واقع شده است.

از فراز کوهسنگی مشهد را ببینید!

بین کوهسنگی و رشته کوه بینالود بزرگراه آسیایی فاصله ایجاد کرده و این کوه معروف امروزه در داخل شهر مشهد قرار گرفته است و پس از پارک جنگلی ملت، دومین پارک بزرگ این شهر و همچنین یک مجموعه تفریحی و علمی است که از زیباترین پارک های ساخته شده در کشورمان است.

اگرچه که در سال های اخیر هر روز آسمانخراشها و ساختمان های بلند و نازیبا باعث شده زیبایی های بافت قدیمی و سنتی این پارک رفته رفته محو شود و مجذوب کنندهیت طبیعی آن را تحت تاثیر قرار دهد اما با این همه، هنوز مجموعه تفریحی کوهسنگی یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری این شهر است. در ایرانگردی امروز با وبلاگ بخار به شهر تاریخی مشهد برویم و گشت و گذاری در این پارک داشته باشیم.

تاریخچه مجموعه تفریحی کوهسنگی

پارک گوهسنگی یا مجموعه علمی تفریحی کوهسنگی که جاذبه های طبیعی زیادی دارد، بیشتر از هر چیز ساختمان موزه بزرگ استان خراسان که به سبک و با الگوبرداری از معماری کاخ کلات نادر در این پارک بنا شده جلوه ای ویژه از هنر و زیبایی به این مکان داده است و مورد توجه علاقمندان است. سنگ، سبزه، آب و نور عناصر چهارگانه زیباساز این مجموعه است و همه آن چیزهایی است که از گذشته گردشگران را به سمت کوهسنگی می کشاند.

جالب است بدانید که چون مشهد مرکز نادرشاه بود مصالح آرامگاه او نیز از سنگ های سخت گرانیت کوهسنگی تهیه شده است این آرامگاه در داخل شهر مشهد قرار گرفته است. آنچه که درباره تاریخ مجموعه تفریحی کوهسنگی ثبت شده این است که، شاه عباس، تاج شاهی خود را در سن 16 سالگی و از طریق مرشد قلی استاجلو در کوهسنگی بر سر گذاشت.

مجموعه تفریحی کوهسنگی تا سال 1310 خورشیدی بدون هیچ تغییری در ساختار طبیعی آن به عنوان یک منطقه ییلاقی برای مردم مشهد بود که جاذبه های طبیعی آن شامل، آب و هوای معتدل، کوه هایی که به راحتی صعود به آن امکان پذیر است، فضای سبز و درختان انبوهی که زیبایی خاصی به آن داده اند، چشم انداز ها طبیعی و رودخانه روان که چشم انداز فوق العاده ای را مقابل گردشگران قرار می دهد.

در سال های اخیر با ساخت و سازهایی امکانات سیاحتی و تفریحی زیادی را در این پارک فراهم کرده اند که همین باعث توجه روزافزون گردشگران شده است، امکانات تفریحی تازه شامل استخر، ایجاد قنات و توسعه فضای سبز اطراف پارک است. درباره چگونگی شکل گیری مجموعه تفریحی کوهسنگی باید گفت، آلمان ها سال 1318 خورشیدی در این منطقه ساختمانی دو طبقه بنا کرده و با جدول کشی خیابان ها، نرده کشی و ایجاد فضای سبز و گل کاری محوطه، این مکان به پارکی طبیعی تبدیل شد.

از طرفی در همان زمان از سوی شهردار شهر میلان چند تندیس به شهردار مشهد به عنوان هدیه داده شد که از این تندیس ها دو مجسمه انسانی کنار استخر بزرگ کوهسنگی، روبروی رستوران و تالار این مجموعه قرار گرفت و دو عدد شیر سنگی در درب ورودی پارک نصب شد.

در سال 1340 خورشیدی با توسعه شهر مشهد، مجموعه تفریحی کوهسنگی بوسیله یکی از خیابان های اصلی و بزرگ به بدنه اصلی شهر مشهد وصل شد که این خیابان تا مدتی طولانی، یکی از خیابان های برتر کشور بود که از مجموعه تفریحی کوهسنگی تا میدان راه آهن شهر مشهد ادامه داشت و این مجموعه تفریحی با رستوران ها و تالار آن مکانی برای خوشگذرانی بود. همچنین نخستین باغ وحش شهر مشهد در غرب کوهسنگی بنا شد اما بعدها از بین رفت و ساخت و سازهای مسکونی و تجاری در آن جا شکل گرفت.

ویژگی های مجموعه تفریحی کوهسنگی

کوهسنگی با آب و هوای پاک و معتدلش در شهر مشهد به شکل مثلث دیده می شود و قسمت بزرگی از این پارک که باعث مجذوب کنندهیت آن شده همان ارتفاعات و دو کوه سنگی این پارک است و دلیل نام گذاری این مجموعه هم وجود همین دو کوه سنگی در این منطقه است، اگر بالای این کوه ها قرار بگیرید تمام شهر دیده می شود و چشم انداز زیبایی از نقاط گوناگون شهر شامل حرم مطهر امام رضا، باغ های مشهد و سایر ساختمان ها و اماکن در مقابل شما قرار گرفته است.

اگر هنگام غروب بر فراز ارتفاعات کوهسنگی باشید یکی از رویایی ترین و زیباترین لحظات را برای خود ثبت خواهید کرد چون در بعداز ظهر و وقت غروب دیدن شهر از بلندی این کوه یکی از زیباترین چشم انداز ها از شهر مشهد را به تصویر می کشد و چنان که گفتیم دومین پارک بزرگ مشهد، و همچنین سومین مکان پربازدید از طریق گردشگران، پس از حرم امام رضا و آرامگاه فردوسی بزرگ است.

در پی طرح های توسعه مجموعه تفریحی کوهسنگی به عنوان یکی از گردشگاه های پربازدید مشهد، بویژه در سال های اخیر اقداماتی در جهت بهبود امکانات رفاهی و تفریحی اجرا شده و برای زیبا سازی آن تلاش های زیادی اجرا شده است از جمله نخستین نورافشانی های شهر مشهد در کوهسنگی انجام شد.

راستا دسترسی به مجموعه تفریحی کوهسنگی

این مجموعه تفریحی در شهر مشهد و در بزرگراه کلانتری قرار گرفته است و گردشگران می توانند با هواپیما، قطار، اتوبوس یا اتومبیل به شهر مشهد سفر کرده و از فرودگاه با تاکسی به این پارک بروند. همچنین از ایستگاه راه آهن با اتوبوس یا تاکسی به کوهسنگی بروند. از پایانه اتوبوس های مسافربری شهر مشهد هم که فاصله کمی با این پارک دارد با تاکسی می شود به کوهسنگی رفت.

دیگر جاذبه های مجموعه تفریحی کوهسنگی

علاوه بر آب و هوا و طبیعت زیبا و همچنین راستا مجذوب کننده رسیدن بر روی کوه های پارک کوهسنگی، جاذبه های دیگری هم در این مجموعه وجود دارد که گشت و گذار در آن خالی از لطف نیست. این جاذبه ها شامل موارد زیر است:

  • استخر بزرگ پارک کوهسنگی
  • رستوران های متعدد در اطراف مجموعه تفریحی کوهسنگی
  • مراکز خرید کوهسنگی
  • مراکز ورزشی و تفریحی و شهربازی
  • موزه بزرگ خراسان در پارک کوهسنگی
  • دریاچه مصنوعی (این مورد و موارد زیر از طرح های در دست اجرا است)
  • جزیره پرندگان
  • احداث باغ موزه طبیعی
  • باغ پذیرایی
  • باغ فرهنگی
  • باغ سنگی
  • باغ آرامگاه
  • باغ ورزشی
  • باغ تفریحی
  • رستوران های مختلف بر فراز کوه و کنار دریاچه
  • شهر بازی تابستانی
  • شهر بازی سرپوشیده
  • راستا منوریل تفریحی در اطراف کوه ها
منبع: الی گشت

به "از فراز کوهسنگی مشهد را ببینید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از فراز کوهسنگی مشهد را ببینید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید