ایرانی ها؛ مبدع ارسال مرسولات پستی

به گزارش وبلاگ بخار، شاید برایتان جالب باشد که بدانید ایرانیان برای اولین بار در جهان اقدام به ارسال مرسولات پستی کردند. این کار با راه اندازی چاپارخانه در زمان هخامنشیان انجام شد.

ایرانی ها؛ مبدع ارسال مرسولات پستی

وبلاگ بخار- ابوذر چهل امیرانی: چاپارخانه، محلی برای استراحت چاپارها (مأموران پست) و تعویض اسب هایشان بود کهدر فاصله 24کیلومتری یا با فاصله یک روز از همدیگر قرار داشتند.

قصه های خواندنی تهران را اینجا ببینید

همه اخبار، گزارش ها و مکاتبات دولتی بین مرکز با سایر شهرها و استان ها، به وسیله چاپارخانه و با استفاده از اسب های تندرو انجام می شد. این اسب ها در جاده هایی معروف به راه شاهی تردد می کردند و وقتی چاپار به چاپارخانه می رسید، اسب خود را تعویض می کرد و با اسبی تازه نفس به راهش ادامه می داد. شیوه دیگر هم اینگونه بود که اولین پیک، پیغام و بسته ها را در چاپارخانه تحویل دومین نفر می داد تا او هم در چاپارخانه بعدی، به نفر سوم تحویل دهد. این کار ادامه پیدا می کرد تا اینکه پیغام ها به مقصد می رسید. داریوش هخامنشی درباره پیک های دولتی خود گفته است: نه برف، نه باران، نه گرما و نه تاریکی شب نمی تواند پیک های تندرو را از حرکت بازدارد. جمله ای که در بالای سردر ساختمان اداره پست نیویورک نقش بسته است.

این شیوه ادامه داشت تا اینکه امیرکبیر سرویس های پستی منظمی بین شهرها ایجاد و تعرفه های پستی هم معین کرد. او با این اقدام، امکان ارسال پیغام و مرسولات پستی را برای عموم مردم فراهم کرد و پیک هایی برای این کار انتخاب شدند. او مسئولیت چاپارخانه را هم که 4روز در هفته و روزانه 4ساعت فعال بود به فردی به نام میرزا شفیع خان چاپارچی باشی واگذار کرد. در این دوره ارسال مرسولات پستی بین شهرها با اسب های تندرو انجام و در شهرها هم، نامه ها و مرسولات پستی با پای پیاده، دوچرخه و بیشتر مواقع با درشکه به مقصد حمل می شد.

منبع: همشهری آنلاین

به "ایرانی ها؛ مبدع ارسال مرسولات پستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرانی ها؛ مبدع ارسال مرسولات پستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید