این درخت در زمان ساخته شدن اهرام مصر 1000 ساله بود!

به گزارش وبلاگ بخار، در جنگلی در جنوب شیلی، درخت تنومند چند هزار ساله ای وجود دارد که به عنوان پیرترین درخت کره زمین شناخته می گردد.

این درخت در زمان ساخته شدن اهرام مصر 1000 ساله بود!

در جنوب کشور شیلی درختی وجود دارد که عمر آن چندین هزار سال تخمین زده می گردد. این درخت که پدربزرگ بزرگ نام گذاری شده، پیرترین درخت کره زمین عنوان گرفته و قطر آن حدود 4 متر و ارتفاعش حدودا 28 متر است و به نظر می رسد که اطلاعات علمی متعددی در آن وجود دارد که می تواند سرنخ هایی درباره چگونگی سازگاری کره زمین با تغییرات آب و هوایی را در اختیار دانشمندان قرار دهد.

طبق برآورد ها عمر این درخت بیش از پنج هزار سال است و در رقابت با درخت Methuselah، کاج بزرگ و 4850 ساله کالیفرنیا، عنوان پیرترین درخت کره زمین را مال خود نموده است.

آنتونیو لارا، محقق دانشگاه آسترال و مرکز علوم آب و هوای شیلی که یکی از اعضای تیم تحقیقاتی درباره این درخت است، در این رابطه گفته: این درخت یک بازمانده است؛ هیچ موجود دیگری این فرصت را نیافته که عمری چنین طولانی داشته باشد.

پدربزرگ بزرگ، در لبه دره ای در جنگلی در بخش جنوبی منطقه لوس ریوس در 800 کیلومتری جنوب شهر سانتیاگو، مرکز شیلی واقع شده و با نام علمی Fitzroya cupressoides، نوعی درخت سرو است که از درختان بومی در جنوب قاره آمریکا به شمار می روند. در سال های اخیر، جهانگرد های زیادی با پیاده روی یک ساعته در جنگل، خودشان را به این درخت می رسانند تا با پیرترین درخت جهان عکس یادگاری بگیرند.

دسترسی به این درخت در شرایطی برای عموم فراهم است که موقعیت مکانی درخت کهنسال Methuselah در آمریکا، مثل یک راز پنهان است. این موضوع درباره سرو پاتاگونین که بزرگترین درخت از نوع خود در آمریکای جنوبی است نیز صدق می نماید.

البته با توجه به معروفیت روزافزون این درخت، سازمان جنگلداری ملی شیلی، اخیرا تعداد نگهبانان این جنگل را افزایش داده و در راستای محافظت از این درخت کهنسال، محدودیت های متعددی را اعمال نموده است.

در طول قرن ها، بدنه تنومند این درخت، زیستگاه جانورانی مثل قورباغه های داروین، مارمولک ها و پرندگان متعددی از خانواده گنجشک سانان و شاهین شیلیایی بوده و در عین حال از تنه قطور آن، برای ساخت خانه و کشتی چوب بریده می شده.

هیجان در بین جوامع علمی

این درخت قدیمی و تنومند در سال 1972 و زمانی که آنیبال انریکز، سرپرست پارک با اسب در حال گشت زنی در منطقه بود، کشف شد. نانسی انریکز، دختر آنیبال که حالا سرپرست پارک است دراین باره گفته: پدرم نمی خواست که مردم و جهانگرد ها بدانند که این درخت کجاست؛ چون می دانست که بسیار ارزشمند است.

جاناتان باریچیویچ، برادرزاده آقای انریکه که دوران کودکی اش را با بازی کردن در لابلای این درختان گذرانده، حالا یکی از محققانی است که درباره این گونه خاص درختان تحقیق می نماید. در سال 2020، باریچیویچ و لارا با بهره گیری از طویل ترین مته دستی موجود، نمونه ای از درخت پدربزرگ بزرگ را برداشتند؛ اما با این وجود نتوانستند به مرکز این درخت برسند. با آنالیز این نمونه، آن ها سن درخت را 2400 سال تخمین زدند و با بهره گیری از یک مدل پیش بینی، به محاسبه سن کامل درخت پرداختند. باریچیویچ دراین باره گفته: آنالیز ها حکایت از آن دارد که سن این درخت حدود پنج هزار سال است.

از آنجا که ممکن است بخش هایی از درختان کهنسال دچار پوسیدگی شوند، روش درخت گاه شماری (dendrochronology) یعنی روش شمارش حلقه های درختان برای تشخیص سن تقریبی شان، دقت کمتری در تخمین زدن سن آن ها خواهد داشت.

حالا باریچیویچ امیدوار است که به زودی نتایج تحقیقات و آنالیز هایشان درباره این درخت کهنسال منتشر گردد و این مطالعه هیجان زیادی را در جوامع علمی ایجاد نموده است.

سمبل مقاومت

داستان درخت پدربزرگ بزرگ، چیزی فراتر از ثبت رکورد در کتاب گینس است؛ چرا که این درخت کهنسال دارای اطلاعات بسیار ارزشمندی است. لارا در این باره گفته: دلایل متعددی است که این درخت را ارزشمند می سازد و باید از آن به شدت محافظت و نگهداری گردد.

درختان بسیار کمی در روی کره زمین هستند که عمری چند هزار ساله داشته باشند. باریچیویچ در این باره گفته: درختان قدیمی و کهنسال تاریخچه و ژن های ارزشمندی دارند؛ آن ها سمبل و نماد مقاومت و سازگاری هستند و برترین قهرمانان طبیعت به شمار می روند.

سال های خشکسالی و پرباران، آتش سوزی و زلزله ها در حلقه هایی که راوی سن درختان هستند، ثبت می شوند که از جمله آن ها می توان به قوی ترین زلزله تاریخ که در سال 1960 در شیلی رخ داد اشاره نمود.

پدربزرگ بزرگ، حالا حکم یک کپسول زمان را دارد که می تواند پنجره ای به گذشته را به روی ما باز کند. باریچیویچ در این باره گفته: اگر این درختان ناپدید شوند، کلید مهمی درباره سازگاری زندگی با تغییرات کره زمین نیز از بین خواهد رفت.

منبع: خبرآنلاین

منبع: فرادید

به "این درخت در زمان ساخته شدن اهرام مصر 1000 ساله بود!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این درخت در زمان ساخته شدن اهرام مصر 1000 ساله بود!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید