بالگرد نبوغ فردا در مریخ پرواز می نماید

به گزارش وبلاگ بخار، با گذشت چند روز از به روزرسانی و در نهایت آزمایش پیروز پره های بالگرد مریخ پیمای نبوغ، ناسا خاطرنشان کرد که کوشش برای نخستین پرواز کنترل شده در مریخ روز دوشنبه انجام خواهد شد.

بالگرد نبوغ فردا در مریخ پرواز می نماید

اگر این بار همه چیز طبق برنامه پیش برود، بالگرد مریخ پیمای نبوغ (Ingenuity) آماده می گردد تا روز دوشنبه پرواز خود را در سیاره سرخ انجام دهد. نخستین پرواز کنترل شده و موتوردار که قرار است در ساعت 03:30 (12:00 به وقت تهران) روز 19 آوریل (30 فروردین) انجام گردد.

بر خلاف زمان رسیدن این مسافر کوچک به همراه مریخ نورد پشتکار (Perseverance) به مریخ، امکان دیدن زودهنگام تصاویر نخستین پرواز و آنالیز میزان موفقیت وجود ندارد. بلکه تیم بالگرد در آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا باید اولین داده های پرواز را تجزیه وتحلیل نمایند و در نهایت نتیجه پرواز 06:15 منطقه زمانی شرقی (14:45 به وقت تهران) اعلام خواهد شد.

نخستین پرواز بالگرد نبوغ ابتدا برای 11 آوریل (22 فروردین) برنامه ریزی شده بود اما پس از کشف مسئله ای در توالی انجام مراحل پرواز که هنگام آزمایش پره ها در دور بالا معلوم شد، تیم مأموریت پرواز بالگرد را تا انجام به روزرسانی نرم افزاری به تأخیر انداخت. داده هایی که این تیم در 16 آوریل (27 فروردین) دریافت کرد، نشان می دهد که بالگرد آزمایش پره ها در دور بالا را با موفقیت به انتها رسانده است.

اکنون این بالگرد که دو هفته را در سرمای شدید شب های مریخ به تنهایی دوام آورده است، منتظر فرمان تیم کنترل زمینی مأموریت است تا به صورت اتوماتیک نخستین پرواز را در سیاره ای دیگر انجام دهد.

نخستین پرواز

بالگرد مریخ پیمای نبوغ در حقیقت یک نمایش فناوری محسوب می گردد. این وسیله 1.8 کیلوگرمی در روز دوشنبه حدود 40 ثانیه پرواز خواهد نمود که ابتدا با رساندن سرعت چرخش پره ها به 2537 دور در دقیقه طی 6 ثانیه از زمین بلند می گردد و سپس برای 30 ثانیه در ارتفاع 3 متری معلق می ماند، می چرخد، عکس برداری می نماید و در نهایت روی سطح مریخ فرود می آید.

این بالگرد که تا کنون نقاط عطف گوناگونی مانند آزمایش پره ها و حفظ انرژی را سپری نموده، اکنون برای پرواز در جو رقیق مریخ که فشار آن تنها 1 درصد جو زمین است، آماده می گردد. برای فرستادن داده های نبوغ به زمین توسط سیگنال هایی رادیویی از فاصله 278.4 میلیون کیلومتری به 15 دقیقه و 27 ثانیه زمان ضروری است.

ثبت داده های پرواز

ارتباط بالگرد نبوغ با زمین به وسیله مریخ نورد پشتکار انجام می گردد. در هنگام پرواز مریخ نورد در فاصله 65 متری از بالگرد مستقر می گردد تا دید کاملی به میدان هوایی درنظر گرفته شده برای آن داشته باشد و بتواند به خوبی مراحل پرواز را ثبت و از آن فیلم و عکس تهیه کند.

در طول ایستادن 30 ثانیه ای نبوغ در ارتفاع 3 متری، این بالگرد 30 بار در هر ثانیه عکس برداری می نماید تا به پردازشگر ناوبری یاری کند که از تراز بودن بالگرد و قرار داشتن در میدان هوایی 10 متر در 10 متر مطمئن گردد.

این بالگرد که نخستین عکس خود را هنگام بیرون آمدن از دل مریخ نورد پشتکار گرفته بود، در طول پرواز از یک دوربین دوم با کیفیت بالا هم که زاویه آن رو به افق است، استفاده خواهد نمود.

پس از نشستن روی سطح مریخ، احتمالا تصاویر کیفیت پایین و سیاه و سفید دوربین ناوبری در ابتدا دردسترس خواهد بود و تصاویر رنگی دوربین با کیفیت بالا، روز بعد ارائه می گردد. پشتکار هم تصاویر تهیه شده را به زمین ارسال خواهد نمود. این مریخ نورد در روزهای اخیر مشغول آزمایش تصویربرداری از بالگرد بود و از جمله تصاویر باکیفیتی از آزمایش پره های آن تهیه نموده است.

مایکل واتکینز (Michael Watkins) مدیر آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا درباره این پرواز گفت: شمار انگشت شماری از شاهدان عینی نخستین پرواز برادران رایت را دیدند و خوشبختانه آن لحظه تاریخی در یک عکس عالی ثبت شد. اکنون 117 سال بعد ما با یاری عکاسان رباتیک خود در مریخ، فرصتی شگفت انگیز برای در میان گذاشتن نتایج نخستین کوشش برای پرواز کنترل شده در سیاره ای دیگر داریم.

هدف اصلی این پروژه به عنوان یک آزمون نمایش فناوری، به دست آوردن اطلاعات دقیق مهندسی از بالگرد است تا بتوان عملکرد این نوع وسیله نقلیه در مریخ را آنالیز کرد و در پروژه های آینده از آن به عنوان دستیاری برای مریخ نوردها استفاده کرد.

عکس کاور: بالگرد مریخ پیمای نبوغ برای نخستین پرواز خود در مریخ آماده می گردد.

Credit: NASA/JPL-Caltech/ASU

منبع: CNN

منبع: دیجیکالا مگ

به "بالگرد نبوغ فردا در مریخ پرواز می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بالگرد نبوغ فردا در مریخ پرواز می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید