با درد عصبی فک چه کنیم؟

به گزارش وبلاگ بخار، گاهی درد فک با درد دندان اشتباه گرفته شده و به دیگر قسمت های صورت و چشم و سر هم کشیده می گردد که در این صورت علاوه بر مراجعه به دندانپزشک باید سراغ پزشک مغز و اعصاب هم بروید.

با درد عصبی فک چه کنیم؟

به گزارش، در بسیاری موارد درد مفصل فکی به صورت گوش درد خودش را نشان می دهد و شما را راهی مطب متخصص گوش می نماید. احساس درد شدید و مکرر در یک قسمت از صورت همراه با سوزش که به طور معمول با لمس و ضربه زدن به صورت مسواک زدن، اصلاح کردن، قرارگیری در معرض باد و جویدن ظاهر می گردد از جمله درد های آزار دهنده ای است که معمولا ریشه در اختلالات عصبی شخص دارد. به این بهانه با دکتر بهزاد رهسپار، رئیس انجمن فک و صورت ایران به مصاحبه نشسته ایم تا درد های عصبی فک را بهتر بشناسیم.

فشار هایی که گاهی افراد هنگام شب به ناحیه فک به دلیل فشار عصبی وارد می نمایند ممکن است تا حدود 400 نیوتن باشد و این مساله سبب شکستن دندان های پرنموده یا پریدگی روکش و آسیب به دندان های دیگر می گردد. حتی این فشار ها می تواند منجر به آرتروز مفصل گیجگاهی فکی گردد؛ بنابراین باید افراد در صورت وجود این مشکل به پزشک مراجعه نموده و علاوه بر استفاده از محافظ، اقدامات به موقع را برای درمان انجام دهند.

به گفته دکتر رهسپار، یکی از علل شایع درد دو طرفه مفصل فک، فشار دادن دندان ها موقع خواب به علت فشار های عصبی و گاهی نیز کاملا بدون علت است. این بیماران معمولا صبح ها حالت خستگی در فک و دهان دارند.

هر کسی می تواند به علت فشار های عصبی یا عادت به دندان قروچه و فشار آوردن به دندان ها هنگام استرس و اضطراب به مفصل و غضروف مفصلی یا دندان های خود آسیب بزند. چنین آسیب هایی در صورت تداوم داشتن در نهایت سبب آرتروز می گردد.

معمولا درد های عصبی در فک بالا یا پایین در اثر استرس و فشار های عصبی روز یا استفاده از مواد مخدر و محرک و کافئین به خصوص قبل از خواب ایجاد می گردد.

رئیس انجمن فک و صورت ایران با بیان این مطالب می افزاید: در حالت عادی برای جویدن، فشار 40 تا 60 نیوتن بر فک ها اعمال می گردد، ولی این فشار نا خودآگاه در شب تا 450 نیوتن می تواند ایجاد گردد.

البته فقط استرس منجر به بروز این نوع درد های فکی نمی گردد. بلکه مصرف الکل، مواد مخدر و محرک و کافئین قبل از خواب نیز می تواند باعث این مشکل گردد.

استفاده از محافظ شبانه دندان اولین و راحت ترین درمان درد عصبی فک ها استفاده از نایت گارد (ابزاری برای مقابله با دندان قروچه و فشردن دندان ها به یکدیگر که هنگام خواب داخل دهان روی دندان ها قرار داده می گردد و به عنوان یک لایه محافظ بین دندان های بالا و پایین عمل می نماید و از اعمال فشار بر روی دندان ها می کاهد) است که مثل محافظ های ورزشی عمل می نماید، ولی بسیار ظریف است و قطر میلی متری دارد.

دکتر رهسپار در این باره شرح می دهد: در بیمارانی که شب ها به دندان هایشان فشار می آورند یا دندان قروچه، ساییدگی شدید دندان ها یا شکستگی مکرر پر کردگی دندان در آن ها مشاهده می گردد باید سریعا برای پیشگیری از مسائل بیشتر، محافظ شبانه با جنس سخت ساخته گردد.

همچنین تمرینات ایرودینامیک (حرکات تمرینی برای ماهیچه های فک است که تحت فشار قرار دارند که به نرم شدن این ماهیچه ها و تقویت و هماهنگی فک ها یاری می نماید) بسیار یاری نماینده است به خصوص وقتی که این فشار ها سبب گرفتگی ماهیچه های جونده شده باشد. کار درمانی و ورزش های عضلات فک، به خصوص در آغاز بیماری که همراه گرفتگی عضلات است در کاهش درد فکی بسیار موثر است.

دکتر رهسپار تاکید می نماید: وقتی که درد فکی یا صدا های فکی همراه با درد ایجاد گردد، باید قبل از پیشرفت بیماری و تبدیل شدن به آرتروز درمان گردد.

گاهی بیماران مبتلا به صدای فک در حداکثر باز کردن فک نیز مشکل دارند، ولی ناگهان در یک روز صدا قطع می گردد، ولی فک نیز به اندازه طبیعی یعنی 35تا 40 میلی متر باز نمی گردد.

در چنین شرایطی اگر بیماران زود مراجعه نمایند، درمان بسیار ساده تر خواهد بود و اگر درمان نشوند نهایتا مبتلا به آرتروز و تخریب غضروف مفصلی می شوند که در این مرحله از صدای خش خش در مفصل به همراه درد شکایت خواهند داشت.

وی تاکید می نماید: در صورت پیشرفت بیماری و محدودیت در باز کردن فکین یا درد فکی به همراه صدای تق تق یا خش خش احتیاج به مداخله فوری وجود دارد. در چنین شرایطی ابتدا سعی می گردد از طریق آرتروسکوپ بسیار ظریف با قطر کمتر از دو میلی متر وارد مفصل شده و مستقیم با دوربین سعی به برطرف مسائل کرد. در صورت عدم بهبودی از جراحی باز و بازسازی مفصل و استفاده از مفصل مصنوعی بهره گرفته می گردد.

منبع : جام جم

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "با درد عصبی فک چه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با درد عصبی فک چه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید