بدنه تارا چگونه تولید می شود؟ ، بازدید خبرنگاران از خط تولید خودرو تارا برای بررسی ایمنی

به گزارش وبلاگ بخار، بدنه تارا در این روزها محل مناقشه بسیاری است؛ برخی می گویند بدنه از حلبی است و برخی دیگر آن را ایمن می دانند. اما واقعیت چیست؟ با گزارش بیت ران از خط تولید تارا که برای اولین بار در کشور رخ داد، همراه باشید.

بدنه تارا چگونه تولید می شود؟ ، بازدید خبرنگاران از خط تولید خودرو تارا برای بررسی ایمنی

وبلاگ بخار - مجتبی اسماعیلی: در خط تولید بدنه تارا که روزی قرار بود برادر فرانسوی اش یعنی پژو 301 تولید شود، تجهیزات پیشرفته ای وجود دارد. این خط توانایی تولید 22 دستگاه بدنه در ساعت را دارد. خط تولید بدنه تارا بیش از 25 هزار متر مربع فضا دارد. در این خط از ربات های برند Kuka آلمان استفاده می شود. همچنین برای نخستین بار در کشور از تکنولوژی های جوش لیزری TWBو CMT استفاده می شود. در این خودرو برای نخستین بار از ورق های دو فازی استحکام بالا استفاده شده است.

اما ورق بدنه تارا به راحتی با دست فرو می رود. از سوی دیگر با یک جستجو در فضای وب و تماشای تصاویر تصادف تارا متوجه استحکام خوب قسمت سر نشینان در تصادفات سنگین می شوید.

داستان عجیب ورقه بدنه خودرو تارا و بازدید از خط تولید خودرو تارا را در کانال یوتیوب وبلاگ بخار پلاس تماشا کنید:

بدنه تارا سرانجام ایمن است یا خیر؟

تشکیل بدنه تارا

بدنه تارا از چهار بخش اصلی تشکیل شده است.

قسمت Side body که در واقع دو قسمت کناری خودرو هستند، Under body یا کفی که از سر شاسی ها و ورق های کف خودرو تشکیل می شوند و سقف تارا که چهارمین و آخرین قسمت بدنه است. باید بدانید که هر کدام از قطعات اصلی، در کارخانه های دیگر از طریق فرآیندهای برش کاری و پرس کاری تولید شده و در این خط تنها مونتاژ می شوند.

ابتدا روی هر کدام از قطعات اصلی بدنه، مونتاژها و جوش کاری های تکمیلی از طریق ربات ها و اپراتورها با تجهیزات پیشرفته دستی انجام می شود، تا قطعات آماده اتصال به یکدیگر شوند.

سپس قطعه کفی یا Under body روی یک ریل متحرک قرار می گیرد و دو قطعه کناری به آن جوش می شوند. پس از این مرحله سقف خودرو نیز با تکنولوژی جوش لیزری به صورت یکنواخت به بدنه جوش داده می شود.

اما نکته بسیار مهم و متفاوت در بدنه تارا با سایر محصولات داخلی، استفاده از ورق های استحکام بالا و همچنین فرآیندهای جوشکاری مدرن است.

آیا بدنه تارا حلبی است؟ واقعیتی که تا کنون به شما نگفته اند را در کانال یوتیوب وبلاگ بخار پلاس تماشا کنید:
تکنولوژی پیشرفته جوش CMT در ورق های جانبی تارا

نکته مهم درباره Side body تارا، چند تکه بودن آن است. در واقع بر خلاف سایر خودروهای داخلی که Side body به صورت یک تکه تولید می شود، در بدنه تارا این قطعه خود از چندین قطعه با آلیاژها و ضخامت های مختلف تولید می شود. به این ترتیب در قسمت های رکاب و محدوده ستون A تا ستون C که وظیفه حفاظت از جان سرنشینان را بر عهده دارند، از فولادهای استحکام بالا استفاده می شود.

حرارت در جوشکاری باعث سوختن نواحی اطراف جوش می شود. این موضوع در ورق های با ضخامت بالا چندان مهم نیست، اما اگر در قطعه ای مانند Side body با ضخامت کم از روش های معمول جوشکاری استفاده شود، تاب افتادن و سوختن ورق، باعث کاهش استحکام و همچنین نامسطح شدن قسمت جانبی خودرو می شود. پس این جوشکاری چگونه انجام می شود؟

در روش جوشکاری CMT برنزی، حرارت به صورت پالس های بسیار کوچک به محل جوش اعمال می شود. بنابراین به محض رسیدن ورق به مرحله گداخته شدن، حرارت قطع و مجددا از سر گرفته می شود. در نتیجه ورق بدنه تارا به ضخامت 0.7 میلی متر، نمی سوزد.

تست تارا با موتور تازه - تماشای بررسی مجذوب کننده EFP تارا را در کانال یوتیوب بیت رران پلاس از دست ندهید:
جوش لیزری سقف تارا

سقف تارا از طریق جوش لیزری و در اتاقی ویژه و تحت حفاظت، به بدنه خودرو جوش می شود. به گفته مسئولان مربوطه، این اتاق تنها نمونه موجود در کشور است که قابلیت جوشکاری لیزری یک تکه سقف خودرو به بدنه آن را دارد. جوشکاری لیزری یک تکه باعث جلوگیری از دفرمه شدن ورق و استحکام بیشتر می شود.

جوش لیزری TWB در سر شاسی های تارا

جالب است بدانید در سر شاسی های تارا از تکنولوژی جوش لیزری TWB استفاده می شود. این روش جوش کاری اجازه اتصال دو قطعه به هم با ضخامت مختلف را می دهد. پس به جای استفاده از قطعات ضخیم، می توان تنها بخشهای مورد نیاز را از ضخامت بالاتر در نظر گرفت.

در سر شاسی های تارا نیز از ورق های استحکام بالا با ضخامت های مختلف از 1.7 تا 3 میلی متر استفاده می شود.

فول ترین نسخه تارا اتوماتیک چگونه است؟ پاسخ در کانال یوتیوب وبلاگ بخار پلاس:
استفاده از ورق های Bake hardening در بدنه تارا

در بدنه سازی مدرن در سطح دنیا، قسمت های رویه درهای جانبی، رویه در موتور و رویه در صندوق معمولا از ورق های Bake hardening به اختصار BH ساخته می شوند.

این ورق ها در عین انعطاف پذیری بیشتر برای فرم دهی بهتر، دارای استحکام بالایی هم هستند. ورق ها پس از مونتاژ بدنه خودرو، در حین مرحله رنگ آستر به روش ED و مرحله کوره که سیلرها هم پخته می شوند، دچار شرایط AGING یا پیر سختی سریع می شوند.

چنین شرایطی باعث افزایش استحکام تنشی این ورق ها تا 50 مگا پاسکال می شود. اما اگر در هندسه ورق های BH از خطوط طراحی کمتری استفاده شده باشد (مانند ورقه بدنه تارا)، بیشتر از حد معمول فرو می روند. استحکام نهایی ورق های BH برابر با 300 مگا پاسکال است.

ضخامت ورق رویه بدنه تارا 0.7 میلی متر و مطابق استاندارد خودروسازی است.

ورق های DP یا DUAL PHASE (دو فازی)

نوع دیگر ورقه بدنه تارا، ورق های DP نام دارند که استحکام بسیار بالایی بین 300 تا 1000 مگا پاسکال دارند. از نوع 300 مگا پاسکال آن در ورق های رویه خودرو هم استفاده می شود.

اما هزینه تولید قالب برای استفاده از این نوع ورق به علت کیفیت بالاتر در ساخت قالب، بالا است. از ورق های DP با استحکام بالا در قطعات شاسی، ستون و پلت فرم تارا استفاده شده است که از یک تا سه میلی متر هم ضخامت دارند.

ورق ها حتی با چکش هم تغییر فرم نمی دهند و به نیروی بسیار زیادی برای تغییر شکل نیاز دارند. این استحکام بالا همان موضوعی است که وظیفه حفاظت از سرنشینان خودرو را بر عهده دارد.

جمع بندی

در سرانجام می توان گفت مطابق بازدید تیم بیت ران و مستندات موجود، خط تولید بدنه تارا، مدرن ترین خط تولید در بین خودروهای داخلی است. محصول این خط یعنی تارا نیز با وجود تمام ضعف هایش از بدنه ایمنی برخوردار است. اما دور بودن صنعت خودرو کشور از دنیا، آگاهی کم مردم از مواد اولیه و فرآیندهای تازه تولید خودرو، سو استفاده برخی تعمیرکاران جهت افزایش مشتری و در نهایت نبود اطلاع رسانی مناسب خودروساز در معرفی محصول، از دلایل اصلی شایعات پیرامون بدنه تارا هستند.

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

شاین مکس بنزینی آزمایش شد؛ بررسی قوی ترین خودرو سدان بنزینی چینی کشور

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

لاماری ایما بررسی شد / زیبای کم جان!

بدنه پژو 207 چرا عجیب است؟ / خط مونتاژ پیشرفته اما محصول قدیمی

منبع: بیت ران

به "بدنه تارا چگونه تولید می شود؟ ، بازدید خبرنگاران از خط تولید خودرو تارا برای بررسی ایمنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدنه تارا چگونه تولید می شود؟ ، بازدید خبرنگاران از خط تولید خودرو تارا برای بررسی ایمنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید