تیبا و سمند خداحافظ، چهار صد و پنج خداحافظ!

به گزارش وبلاگ بخار، این روزها اگر در خیابان در ترافیک شب عید گیر افتادید یا قدم زنان به سوی مقصد می روید خیلی حواستان به چند خودرو باشد! سعی کنید با این سه چهار خودرو مهربان باشید و در اطرافشان نرم و آهسته قدم بردارید مبادا چینی نازک تنهایی آن ها بشکند. اینطور که پیداست سرنوشت غمبار پیکان دارد برای سه ماشین دیگر هم رخ می دهد و داریم به انتها عمر گُهربار پژو 405 و سمند و تیبا نزدیک می شویم!

تیبا و سمند خداحافظ، چهار صد و پنج خداحافظ!

در هفته اخیر از سوی مقامات وزارت صمت (صنعت-معدن-تجارت) و ظاهرا شخص رئیس جمهوری اعلام شده که این سه خودروی جاودانه در فکر مردم ایران، قرار است در سال 1401 از خط فراوری خارج شوند. البته نمی دانیم که این سه اتومبیل به موزه هم می فرایند یا نه، اما اگر به صورت فزیکی به موزه صنعت خودرو ایران نفرایند به صورت شیمیایی در موزه فکری ما ایرانی ها حضور خواهند داشت، مگر آنکه همگی دچار آلزایمر شویم!

ما در اسفند ماه سال جاری منتظر بودیم وعده وزیر تازه صمت مبنی بر فراوری یک میلیون دستگاه خودرو در سال 1400 عملی گردد، اما خب این اتفاق با وجود کوشش شبانه روزی خودروسازان بزرگ ایران رخ نداده و تیراژ میلیونی صرفا در تعداد شرکت کنندگان در قرعه کشی فروش خودرو رخ داده است. دوستان وزارتخانه و خودروساز هم دیدند که باید یک سورپرایز خبری در آستانه سال نو داشته باشند و صاف رفتند سراغ این سه اتومبیل بخت برگشته که یک گوشه نشسته بودند و بی سر و صدا به مردم خدمت می کردند!

حالا بازنشستگی پژو 405 و سمند قبول، بالاخره این دو خودرو جمعا نزدیک به نیم قرن است که دارند خط فراوری ایران خودرو را زنده نگه می دارند، اما چی شد که زورتان به تیبای بی نوا رسید؟ تیبا که از نظر سن قانونی خودرو در ایران هنوز نابالغ و نوجوان محسوب می گردد. اصلا گیریم که این بزرگواران را از مدار فراوری خارج کردید، حداقل یک کمی هم در خصوص جایگزین های احتمالی آنها بفرمایید تا ما هم بدانیم با خودمان چند چندیم؟!

تازهترین آگهی های خودرو

عجیب تر اینکه جناب فاطمی امین وزیر محترم صمت فرموده اند که قرار است سال آینده تیراژ فراوری به 1.5 میلیون دستگاه برسد در حالی که این سه خودرو باسابقه خودشان سهم زیادی از این فراوری را داشته اند. آقای وزیر تو رو به خدا اگر اتفاقی برای پلت فرم 405 و پراید افتاده به ما بگو، ما طاقت شنیدنش را داریم؟ امروز این سه تا ماشین را بازنشسته می کنید لابد فردا روزی هم می خواهید خواهر و برادرهای این ماشین ها مثل دنا و کوییک را یتیم کنید! این ها همه از یک پدر و مادر هستند!

اگر برای خانواده پژو 206 نقشه ای کشیدید هم بفرمایید! لابد سال 1402 هم می خواهید ما را از نعمت داشتن این گوهر مجذوب کننده که پینین فارینا کلی برای طراحی اش زحمت کشیده محروم کنید؟! یعنی ممکن است دیگر ما رانای رعنا را هم از دست بدهیم آن هم در نوع عادی و پلاس…؟ حداقل نفری یک پلت فرم پژو 405 یا پراید به ما هدیه بفرمایید که شعار هر ایرانی یک خودرو ملی را محقق نموده باشید. قول می دهم خیلی از ایرانی ها خودشان روی شاسی خالی این دو تا ماشین اساطیری یک اتاق به دلخواه و طراحی خودشان بسازند!

شاید هم قصد و غرض دیگری دارید و سال دیگر باید منتظر یک برند تازه از یک کمپانی متفاوت باشیم؟! مثلا تاتا نانوی هندی! نکند این قضیه تعطیل شدن کارخانه لادا در روسیه ربطی به این ماجراها داشته باشد؟! اگر روی آن 70 هزار دستگاه خودرو وارداتی حساب کردید که با کمال احترام باید خدمت شما مقامات عزیز عرض کنیم، زهی خیال باطل! الان به غیر از تعداد کمی از برندهای چینی و آفتوواز، یوآز و زاز روسی کسی به ما ماشین نمی فروشد. اول یک دوری توی بازار جهانی بزنید، بعدا برای بازنشستگی پژو 405 و سمند و تیبای عزیز ما نقشه بکشید!

خلاصه از ما گفتن!

منبع: بلاگ دیوار

به "تیبا و سمند خداحافظ، چهار صد و پنج خداحافظ!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیبا و سمند خداحافظ، چهار صد و پنج خداحافظ!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید