برای جلوگیری از ابتلا به کرونا باید 20 ثانیه دست ها را بشویید

به گزارش وبلاگ بخار، دستورالعمل های بهداشتی منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت در دوران کرونا نشان داد شستن حداقل بیست ثانیه دست با آب و صابون برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا ضرورریست؛ ولی چرا 20 ثانیه؟ قوانین فیزیک علت این آن را شرح می دهند.

برای جلوگیری از ابتلا به کرونا باید 20 ثانیه دست ها را بشویید

به گزارش وبلاگ بخار، محققان برای آنالیز این توصیه، از یک مدل ریاضی استفاده کردند تا ببینند مکانیک کلیدی برای حذف انواع میکروارگانیسم های بیماری زا از سطح دستان چیست.

در این مدل از سطوح مواج برای شبیه سازی سطح دست استفاده شده؛ چراکه سطح دست در مقیاس کوچک فضایی کاملا ناهموار و دارای قله و دره است.

این مدل دوبعدی است و در آن از دو سطح مواج استفاده شده که از روی هم عبور می نمایند و یک لایه نازک شبیه فیلم از جنس مایع بین آنان وجود دارد.

بر اساس این مدل، ذرات بیماری زا یا همان ویروس ها در ناهمواری های میکروسکوپی سطح دست به دام می افتند و جریان آب باید به میزان ای باشد که توانایی خارج کردن این ذرات از سطح دست را داشته باشد.

قدرت جریان آب به سرعت حرکت دستان بستگی دارد و هرچه دستان با سرعت بالاتری رویهم حرکت نمایند، جریان آب شدیدتر و قوی تر است.

اگر دستان را به هنگام شستشو به آرامی رویهم قرار دهیم، جریان آب قدرت کافی برای حذف ویروس را ندارد.

ادامه مطالعه نشان می دهد برای حذف میکروب ها، حداقل 20 ثانیه زمان ضروری است تا جریان آب به قدرت لازم برسد.

در این مدل فرآیندهای شیمیایی و بیولوژیکی که هنگام استفاده از مواد شوینده صورت می گیرد، محاسبه نشده است؛ بنابراین برای اطمینان از حذف آلودگی باید حداقل 20 ثانیه دستان به سرعت رویهم به همراه آب حرکت نمایند.

تحقیقات گوناگونی در سراسر دنیا برای پیشگیری از ویروس کرونا انجام شده که بودجه های هنگفتی را به خود اختصاص داده اند و همه به نتایج مشابهی رسیده اند؛ هیچ راهی برای جلوگیری از ابتلا به کووید 19 جز شستن مرتب دستان با آب و صابون، رعایت فاصله حداقل دو متر با افراد، استفاده از ماست و اجتناب از شرکت در دورهمی های محبت آمیز و خانوادگی وجود ندارد.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین

به "برای جلوگیری از ابتلا به کرونا باید 20 ثانیه دست ها را بشویید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای جلوگیری از ابتلا به کرونا باید 20 ثانیه دست ها را بشویید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید