کانزاشی چیست و چگونه از آن برای آرایش مو بهره ببرید؟

به گزارش وبلاگ بخار، یکی از دوست داشتنی ترین اکسسوری ها برای تزئین موها به ویژه موهای بلند استفاده از کانزاشی است. اما کانزاشی چیست؟ کانزاشی یا گیره موی ژاپنی یک نوع پین موی سنتی در فرهنگ ژاپن است که از آن برای تزیین موها در سنت ها و رویدادهای خاص استفاده می گردد. کانزاشی ها از متریال متنوعی مانند چوب، فلز، پارچه، مهره ها و چندین ماده دیگر ساخته می شوند. بعلاوه از طرح ها و الگوهای مختلفی در ساخت این نوع اکسسوری استفاده می گردد که معمولاً با نمادهای فصلی، گل ها، حیوانات و الگوهای هندسی تزئین شده اند. به علت همین تنوع بالا هم، در این مقاله شما را با متنوع ترین کانزاشی های خبرنگاران آشنا می کنیم و در کنار آن نحوه استفاده از کانزاشی را هم آموزش می دهیم.

کانزاشی چیست و چگونه از آن برای آرایش مو بهره ببرید؟

تاریخچه استفاده از کانزاشی

همانطور که احتمالا تا به اینجا متوجه شدید، کانزاشی نوعی زیورآلات موی ژاپنی است که اغلب با کیمونوهای سنتی ژاپنی پوشیده می گردد. در حالت کلی سبک های مختلفی برای کانزاشی وجود دارد، که بسته به اینکه از چه چیزی ساخته شده اند و چگونه به مو می چسبند متفاوت هستند. اما چگونه این تزئینات استادانه در طول سال ها تکامل پیدا نموده اند؟ بیایید نگاهی به تاریخچه کانزاشی ژاپنی بیندازیم.

  • دوره جومون، 300 - 12000 قبل از میلاد

این دوره از تاریخ فرهنگ ژاپنی آغاز تمدنی بسیار پیچیده است. در این دوره، بسیاری از مردم اعتقاد داشتند که باید یک چوب را در بین موهای خود ببندند تا ارواح شیطانی در اطراف آن ها نمایان نشوند.

  • دوره نارا، 795 - 710 پس از میلاد

در این دوره، اگرچه جامعه ژاپن آغاز به شکوفایی کرد، اما هنوز هم تمرکز بر کشت برنج در روستاهای کوچک بود. در این زمان بسیاری از نشانه های فرهنگی، از جمله لباس و سبک های هنری، اقلام تزئینی برای محیط، کانزاشی و سایر زیور آلات مو از چین وارد ژاپن شدند و تأثیر زیادی بر سبک و فرهنگ ژاپنی به ویژه در طبقه اشراف گذاشتند.

  • دوره هیان، 1185 - 795 پس از میلاد

این دوره را می توان بخشی از شکوفایی و اوج فرهنگ ژاپنی تلقی کرد. در این دوره طبقه سامورایی پدیدار و با رشد فرهنگ و تغییر مدل مو، کانزاشی به اکسسوری ای عمومی برای تزیین مو تبدیل شد. چیزی که عملا به هر نوع چوب، شانه و سنجاق سری گفته می شد.

  • دوره ادو، 1868- 1603 پس از میلاد

این دوره از تاریخ ژاپن با رشد مالی و سیاست های سختگیرانه دولت در خصوص نظم اجتماعی و تأثیرات خارجی همراه بود. در این دوره کانزاشی اکسسوری ای بسیار محبوب شد و هنرمندان آغاز به ساخت طرح های پیچیده تر برای تزئین موها با چنین وسیله ای کردند. جالب است بدانید که در این دوره از بعضی مدل های کانزاشی به عنوان سلاح هم استفاده می شدند.

  • کانزاشی در دنیای امروز

اگرچه کانزاشی جزو زیورهای سنتی مو به شمار میرود، اما در دنیای مدرن هم همچنان جایگاه خود را حفظ نموده است و برای بسیاری از خانم ها یک اکسسوری مجذوب نماینده مو است.

انواع طرح ها و الگوهای کانزاشی

به منظور طراحی این نوع از اکسسوری های مو برای خانم ها از طرح ها و الگوهای مختلفی استفاده می گردد که معمولاً با توجه به فصل ها و مناسبت های مختلف، انتخاب می شوند.

انواع کانزاشی طرح گل

به طور کلی استفاده از گل ها، به خصوص گل های آمیخته با فرهنگ و جغرافیای ژاپن مانند ساکورا (گیلاس ژاپنی)، کریسانتموم (شب بو) و پیونیا (سرخس) در کانزاشی ها بسیار رایج است. این طرح ها زیبا و زنانه هستند و معمولاً برای مراسم های خاص و عروسی ها استفاده می شوند.

کانزاشی با الگوهای سنتی و هندسی

استفاده از الگوهای هندسی مانند دایره ها، خطوط و نقاط در کانزاشی ها بسیار رایج است چرا که این الگوها به تناسب و تنظیمات دقیق می توانند زیبایی خاصی به مو دهند. از طرفی در این دسته از محصولات، مدل های سنتی هم دیده می گردد که بعضی از الگوها و طرح های آن از تاریخ و فرهنگ ژاپن الهام گرفته شده است. این الگوها ممکن است شامل کانجی ها، نمادهای هنری سنتی مانند واوه، مون و کیریگامی باشند.

کانزاشی با الگوهای فصلی

اگر با فرهنگ، سینما و سریال های ژاپنی آشنا باشید خوب می دانید که در ژاپن، هر فصل دارای نمادهای خاص خود است. بنابراین از این نمادها به عنوان الگوهای کانزاشی هم استفاده می نمایند. به عنوان مثال، گل های پیاز و شمشاد برای بهار، برگ های قرمز برای پاییز و برف و برگ های سرخ برای زمستان کاربرد دارند. بعلاوه جالب است بدانید که در این نوع از محصولات از طرح هایی به شکل حیوانات همانند پرنده، لاک پشت و ماهی هم استفاده می نمایند.

آموزش بستن کانزاشی

همانطور که در مقدمه این مقاله هم به آن اشاره کردیم، اگر در پی یک اکسسوری استثنایی و بسیار مجذوب نماینده برای موهایتان هستید، کانزاشی ژاپنی گزینه ای بی نظیر برای انتخاب است. چرا که طرح ها و الگوهای متنوع کانزاشی ها باعث می گردد موهای شما به یک اثر هنری زنده و مجذوب نماینده تبدیل گردد. اما پس از انتخاب مدل مدنظر از وبلاگ بخار چطور باید کانزاشی را به موها بست؟

  1. در ابتدا موهای خود را به شکل دم اسبی کاملا جمع کنید.
  2. سپس موها را محکم و تا سرانجام بپیچانید.
  3. کانزاشی را بردارید و موهای خود را به دور آن بچرخانید.
  4. کانزاشی را بچرخانید و آن را به داخل موهای پیچ خورده فرو کنید. البته این کار کمی مشکل است!
  5. کانزاشی را به موها چفت کنید و سپس آن را در جهت تعیین شده در ویدیو فرو کنید.
  6. تمام!

در ادامه این بخش نحوه استفاده از کانزاشی و بستن کانزاشی را با یاری ویدئوی زیر به شما نمایش می دهیم:

انواع مدل مو با کانزاشی

حال که با فلسفه و ساختار انواع گیره های ژاپنی که به کانزاشی معروف هستند آشنا شدید و نحوه استفاده از کانزاشی را یاد گرفتید، وقت آن است که شما را با انواع مدل مو که می توان با این نوع گیره مو تزئین کرد آشنا کنیم.

منبع: دیجیکالا مگ

به "کانزاشی چیست و چگونه از آن برای آرایش مو بهره ببرید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کانزاشی چیست و چگونه از آن برای آرایش مو بهره ببرید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید