برای مواجهه با مرگ عزیزان چه کنیم؟ 11 نکته مهم

به گزارش وبلاگ بخار، مرگ عزیزان به سادگی از زندگی انسان فراموش نخواهد شد و تا ابد بر زندگی افراد اثر خواهد گذاشت. روانشناسان معتقدند افراد با کارهایی می توانند اندکی از فشار روانی خود را کم نمایند، قدری تسلی پیدا نمایند و از مسائل حاد روانی تا حدی جلوگیری نمایند. سوگواری برای از دست دادن نزدیکان، دوستان و خویشاوندان به زمان احتیاج دارد و در این شرایط راهکارهای زیر به بزرگسالان یاری می نماید:

برای مواجهه با مرگ عزیزان چه کنیم؟ 11 نکته مهم

1. در خصوص مرگ عزیزان خود با دوستان و همکارانتان صحبت کنید. انکار مرگ شما را منزوی می نماید و موجب غافل شدن سیستم پشتیبانی و حمایتی شما می شود. به اشتراک گذاشتن داستان های کسی که او را از دست داده ایم، می تواند به ما یاری کند.

2. احساسات خود را بپذیرید و طردشان نکنید. افراد انواع احساسات را پس از مرگ نزدیکان تجربه می نمایند: غم و اندوه، عصبانیت، ناامیدی و حتی فرسودگی.

3. از خود مراقبت کنید: استراحت کنید و غذای مناسب بخورید.

4. عزیزتان را با انجام کارهای خیر در دل نگاه دارید. همچنین با روانشناسان صحبت کنید تا بتوانید در طول مدت زمان به زندگی بازگردید.

بچه ها؛ آسیب پذیری بیشتر

بچه ها همواره در مواجهه با مسائل آسیب پذیری بیشتری نسبت به عظیمسالان دارند. توضیح مرگ برای آن ها دشوارتر است و باید با دقت بیشتری صورت گیرد. در ادامه به نکات پراهمیت در رابطه با توضیح مرگ برای بچه ها و ساده تر کردن شرایط بچه ها در مرگ عزیزان را توضیح می دهیم:

1. به بچه ها جملات غیرواقعی نگویید و اضطرابشان را تشدید نکنید؛ به عنوان مثال: خدا او را از ما گرفته است، مرگ عزیزان نوعی تنبیه الهی برای ما است، مردن مثل خوابیدن است، کسی که مرده همواره در کنار ما حضور دارد و شاهد اعمال ما است، کسی که مرده به سفر رفته و باز می شود.

2. برای آن ها با کلماتی که برایشان قابل درک است صحبت کنید زیرا بچه ها در سنین زیر 9 سال درکی از مفاهیم انتزاعی مانند خدا، جهانی دیگر، روح و بهشت ندارند؛ به عنوان مثال: همانطور که حیوانات و گل ها یک روز می میرند، انسان ها هم یک روز می میرند، مادرت را از دست داده ایم و او از پیش ما رفته است.

3. با بچه ها مدام صحبت کنید تا احساس تنهایی ننمایند. دلشان را آرام کنید که شما همواره کنارشان هستید و مراقب آن ها خواهید بود.

در این زمینه بخوانید:

چگونه در چالش های عظیم خودمان را ببخشیم

استرس دارید؟ 6 راه برای سالم ماندن در زمان استرس

4. با بچه ها درباره فرد متوفی صحبت کنید و از او بخواهید که از خاطرات خود صحبت کند.

5. برای زندگی کودک ثبات نسبی ایجاد کنید. شرایط زندگی کودک پس از این سوگ- به خصوص در خصوص والدین- تغییرات اساسی نموده است و باید از اعمال تغییرات بیشتر جلوگیری کنید.

6. اگر به هردلیلی کودک را به مراسم خاکسپاری می برید، با او پیش از مراسم صحبت کنید و آنچه شاهد آن خواهد بود را تا حد ممکن توضیح دهید.

7. کار اصلی بچه ها بازی است. با بچه ها بازی کنید و در حین بازی مفاهیم مرتبط با مرگ را برای آن ها توضیح دهید. با یاری کودک برای فرد متوفی نامه بنویسید. از یاد نبرید این راه بهترین راه برای تخلیه هیجانی کودک در شرایط سوگواری است.

منبع: apa

منبع: ایرنا زندگی

به "برای مواجهه با مرگ عزیزان چه کنیم؟ 11 نکته مهم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای مواجهه با مرگ عزیزان چه کنیم؟ 11 نکته مهم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید