آنالیز انواع آنتن تقویتی مودم و کاربرد هر کدام

به گزارش وبلاگ بخار، در ادامه مباحث مربوط به MIMO، این بار تصمیم گرفتیم انواع آنتن تقویتی مودم و کارایی آن ها را شرح دهیم و بگوییم هر کدام از آنتن های MIMO مناسب چه کاربردی هستند.

آنالیز انواع آنتن تقویتی مودم و کاربرد هر کدام

اینکه آیا مودم ما احتیاج به آنتن تقویتی دارد یا خیر؛ موضوع مهمی است که باید پیش از رفتن سراغ خرید و انتخاب آنتن تقویتی، معین تکلیف گردد. در مطلب زیر، بیشتر درباره این موضوع صحبت کردیم:

  • بیشتر بخوانید: چگونه بفهمیم یک مودم احتیاج به آنتن تقویتی دارد؟

انواع آنتن تقویتی مودم

در چند روز وقت گذشته، طی مطالبی جداگانه به طور کامل را شرح دادیم و فهمیدیم که اعداد جلو نام این فناوری مانند 2*2، 4*4 و … به چه معنا هستند.

تا اینجای کار می دانیم MIMO با استفاده از چندین آنتن برای ارسال و دریافت داده ها در فرستنده و گیرنده، حاصل می گردد.

بعلاوه با نظیر SU-MIMO ،MU-MIMO و بعلاوه MASSIVE MIMO آشنا شدیم و کاربرد هرکدام را در فناوری های ارتباطی امروزه آنالیز کردیم.

اما همان طور که بارها در مطالب قبلی اشاره شد، فناوری MIMO یک فناوری آنتن محور است و نقش اصلی در این فناوری را آنتن ها ایفا می نمایند.

بعلاوه دانستن نوع آنتن های MIMO برای خرید آنتن برای مودم هایتان بسیار ضروری خواهد بود. زیرا آنچنان که قبلا گفته شد، توصیه نمی گردد از یک آنتن MIMO 2*2 برای یک دستگاه 4*4 استفاده کرد و کارایی مناسبی نخواهد داشت.

با ما در سایت شبکه چی همراه باشید تا نگاهی به انواع آنتن موبایل برای تقویت سیگنال های شبکه تلفن همراه داشته باشیم و در آخر بگوییم کدام آنتن مناسب مودم شما است:

آنتن پنلی

آنتن های پنلی، آنتن هایی هستند که به شکل مسطح و مستطیلی فراوری می شوند و معمولاً در داخل خانه استفاده می شوند یا اینکه روی دیوارها یا سازه های خارج از منزل نصب می شوند.

این نوع آنتن یک سیگنال حدودا جهت دار ارائه می نمایند که می تواند برای تمرکز دریافت در یک منطقه یا جهت خاص استفاده شوند.

از آنجایی که آنتن های پنلی معمولاً چندان جهت دار نیستند، جا نمایی آن ها نسبتاً آسان است.

آنتن های پنلی برای دریافت انواع سیگنال های بازتابی بسیار موثر هستند و به همین علت می توانند عملکرد دریافت سیگنال مودم شما را در محیطی که موانع زیادی بین شما و دکل اپراتور وجود دارد، بهبود بخشند.

یکی از برترین آنتن های پنلی برای مودم های 3G و 4G در ایران، آنتن تقویتی است.

آنتن لگاریتمی/تناوبی

آنتن های لگاریتمی/تناوبی که با نام LPDA (Log-Periodic Dipole Array) نیز شناخته می شوند؛ آنتن های جهت داری هستند که می توانند طیف وسیعی از فرکانس ها را پوشش دهند.

این نوع آنتن ها را به خاطر ظاهرشان آنتن استخوان ماهی یا آنتن مثلثی هم می نامند.

قدرت و مزیت آنتن های LPDA در پوشش فرکانس های وسیع و بهره وری بالای آنها نهفته است.

این نوع آنتن ها اغلب در فضای باز استفاده نصب می شوند و زمانی که دید مستقیمی بین فرستنده و گیرنده وجود داشته باشد؛ برترین عملکرد را از خود نشان می دهند.

آنتن لگاریتمی برای تقویت اینترنت TDLTE یک نمونه خوب از این نوع آنتن ها است.

آنتن بشقابی

یکی دیگر از انواع آنتن تقویتی موبایل، آنتن های بشقابی با قدرت دریافت بالا هستند که اغلب در ارتباطات بی سیم دوربرد استفاده می شوند.

این نوع آنتن ها با شکل سهموی (دیش) خود معین می شوند که به تمرکز سیگنال در یک فرکانس کوتاه دوربرد یاری می نماید.

آنتن های بشقابی می توانند بهره دریافت بسیار بالایی داشته باشند و برای موقعیت هایی که سیگنال قوی و متمرکز در فواصل طولانی مورد احتیاج است؛ ایده آل هستند.

بنابراین این نوع آنتن ها در شبکه سلولی خانگی مورد استفاده نیستند.

آنتن Omni

آنتن های Omni سیگنال ها را در شعاع 360 درجه دریافت و ارسال می نمایند که این موضوع مزیت اصلی آن ها است.

از آنجایی که این نوع آنتن ها، سیگنال ها را از و به هر زاویه ای ارسال و دریافت می نمایند، احتیاجی به تنظیم آن ها به سمت دکل مخابراتی نخواهید داشت.

این نوع آنتن ها معمولا روی مودم های سیم کارتی بازار به صورت پیش فرض و داخلی نصب هستند و قیمت بالاتری از دیگر انواع آنتن ها نیز دارند.

اما آنتن های Omni ضعف هایی هم دارند. یکی از این ضعف ها این است که برای شرایطی که قدرت سیگنال موجود، میانه تا قوی است مناسب هستند و توانایی دریافت سیگنال خیلی ضعیف را ندارند.

انواع دیگر آنتن های MIMO

آنتن های شاخه ای: آنتن های شاخه ای دارای امکان جهت دهی بالا، اما بهره نسبتا میانه هستند. این نوع آنتن به علت شاخه های جانبی برای از بین بردن تداخل فرکانسی عالی هستند.

آنتن های سکتور: آنتن های سکتور اساساً آنتن هایی خیلی بزرگ هستند که بیشتر در دکل های مخابراتی استفاده می شوند و دارای ایزولاسیون جلو به پشت هستند.

آنتنهای Yagi: آنتن های Yagi شبیه آنتن های لگاریتمی/ تناوبی هستند اما محدوده فرکانس کمتری را پوشش می دهند.

آنتنهای Microstrip: آنتن های میکرواستریپ اغلب در دستگاه هایی مانند گوشی های هوشمند و روترها تعبیه شده اند و عملکرد میانهی را در یک فضای کوچک ارائه می دهند.

آنتنهای Parabolic: این نوع آنتن ها نمونه ای دیگر از آنتن های سهموی یا دیش هستند اما معمولاً فقط SISO هستند و نه MIMO.

کدام آنتن را برای مودم مان بخریم؟

انتخاب بین آنتن های Log-Periodic ،Panel ،Omni و Dish به احتیاجهای خاص شما بستگی دارد و به طور کلی بر اساس احتیاج پوشش یا برد آنتن، می توان توصیه های زیر را داشت.

پوشش: اگر احتیاج به پوشش یک محدوده فرکانس بزرگ دارید؛ آنتن LPDA یا آنتن Omni ممکن است برترین انتخاب باشد. برای پوشش متمرکز در یک منطقه یا جهت خاص، آنتن های پنلی یا دیش می تواند مناسب تر باشد.

برد: برای ارتباطات دوربرد، آنتن های دیش می توانند بالاترین بهره را داشته باشند. با این حال، برای محدوده های کوتاه تر یا زمانی که به زاویه پوشش گسترده احتیاج است، آنتن های لگاریتمی یا Panel مناسب تر باشند.

منبع: شبکه چی

به "آنالیز انواع آنتن تقویتی مودم و کاربرد هر کدام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز انواع آنتن تقویتی مودم و کاربرد هر کدام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید