آنالیز گلکسی واچ 4؛ محبوب ترین ساعت هوشمند سامسونگ در خبرنگاران

به گزارش وبلاگ بخار، ساعت هوشمند گلکسی واچ 4 که اواسط تابستان سال گذشته روانه بازار گجت های پوشیدنی شد، محصول پرچم دار سامسونگ است که توانسته با ارائه قابلیت های بسیار خوب و کاربردی و قیمتی مناسب نظر کاربران و علاقه مندان زیادی را به خود جلب کند و به محبوب ترین ساعت هوشمند سامسونگ در فروشگاه خبرنگاران تبدیل گردد. در این مقاله قصد داریم به نقد و آنالیز این ساعت هوشمند محبوب سامسونگ بپردازیم و ببینیم که آیا با توجه به مشخصات و قابلیت هایی که ارائه می دهد، خرید آن منطقی است یا نه. با خبرنگاران مگ همراه باشید.

آنالیز گلکسی واچ 4؛ محبوب ترین ساعت هوشمند سامسونگ در خبرنگاران

گلکسی واچ 4 یک محصول مهم برای دو شرکت سامسونگ و گوگل به شمار می رود. سامسونگ در این گجت پوشیدنی استفاده از پلتفرم ساعت هوشمند خود را کنار گذاشته و به سیستم عامل Wear OS گوگل متکی شده تا ضمن بهره گیری از تخصص گوگل در فراوری سیستم عامل های پیروز، تجربه کاربری بسیار بهتری را در اختیار کاربرانش قرار دهد. در سوی دیگر برای گوگل نیز مهم است که پلتفرم پیشرفته این شرکت، بدون در نظر گرفتن مشخصات سخت افزاری این ساعت هوشمند حرف های زیادی برای زدن داشته باشد.

اگرچه این گجت پوشیدنی نوترین ساعت هوشمند پرچم دار سامسونگ نیست، اما خیلی هم تفاوتی با گلکسی واچ 5 ندارد. به طور کلی می توان گفت کاربران اندرویدی که در پی خرید یک ساعت هوشمند باکیفیت و بادوام هستند که علاوه بر ارائه های حالت های ورزشی و سنسورهای متعدد، قیمت خوبی نیز داشته باشد، می توانند گلکسی واچ 4 را به عنوان یکی از گزینه های خرید خود به شمار آورند. این ساعت هوشمند پرچم دار سامسونگ از فروشگاه آنلاین وبلاگ بخار در دسترس است.

مشخصات فنی گلکسی واچ 4 در یک نگاه

پیش از اینکه ببینیم آیا ساعت هوشمند پرچم دار گلکسی واچ 4 سامسونگ ارزش خرید دارد یا خیر، بد نیست نگاهی به جدول مشخصات فنی این گجت پوشیدنی داشته باشیم تا ببینیم شرایط روی کاغذ چگونه است.

نام ساعت هوشمندگلکسی واچ 4 سامسونگ
ابعاد و وزن 44.4 در 43.3 در 9.6 میلی متر / 30.3 گرم
سیم کارت بله
کیفیت ساختفریم از جنس آلومینیوم
نوع و اندازه نمایشگر نمایشگر 1.36 اینچی Super AMOLED
رزولوشن و محافظ نمایشگررزولوشن 450 در 450 پیکسل - محافظ نمایشگر کورنینگ گوریلا گلس +DX
سیستم عامل و رابط کاربری سیستم عامل Android Wear OS سازگار با اندروید 6 با رم 1.5 گیگابایت و بالاتر - رابط کاربری One UI Watch 3
پردازندهاگزینوس W920 (پنج نانومتری) - پردازنده گرافیکی Mali-G68
حافظه داخلی و حافظه رم16 گیگابایت حافظه داخلی و 1.5 گیگابایت حافظه رم
باتریباتری غیرقابل تعویض با ظرفیت 361 میلی آمپر ساعت
حسگرهاشتاب سنج، ژیروسکوپ، حسگر اپتیکال ضربان قلب با قابلیت محاسبه سطح اکسیژن خون (SpO2)، الکتروکاردیوگرام، فشارسنج
پیغام رسانیدریافت و نمایش پیغام های دریافتی
فناوریWiFi
اندازه شاژردهی باتریتا 40 ساعت در حالت استندبای
رنگ های قابل عرضه مشکی، نقره ای و سبز
سایر قابلیت هاپشتیبانی از حالت های ورزشی مختلف، پایش ضربان قلب، اندازه گیری سطح اکسیژن خون، سنجش فشار خون، پایش شرایط خواب، پایش شرایط استرس، قابلیت شخصی سازی واچ فیس، نمایش اعلان های گوشی و تقویم، تایمر، هشدار بیدارباش، سازگار با شارژ بی سیم Qi

طراحی

هر دو نسخه گلکسی واچ یعنی واچ 4 و واچ 4 کلاسیک از یک فریم بازطراحی شده بهره می برند که کمی یکپارچه تر شده و بین ساعت هوشمند و بند های آن دیگر هیچ شکافی به چشم نمی خورد. مجموعه استاندارد دکمه های تاج نیز به جای یک تاج گرد برجسته و همراه با یک دکمه کناری روان، از طراحی مستطیلی شکلی بهره می برند.

با وجود این تغییرات ظریف، سری گلکسی واچ 4 به طراحی گلکسی واچ های گذشته نیز وفادار مانده، چراکه مدل کلاسیک گلکسی واچ 4 مجهز به قاب چرخشی است که هم یک ابزار ناوبری مفید و هم فیجت اسپینر عالی به شمار می رود. بزل گردان همچون قلم S-Pen سری نوت یک ویژگی بسیار مهم ساعت های هوشمند سامسونگ محسوب می گردد، اما با این وجود سامسونگ در سری گلکسی واچ 5 آن را از طراحی ساعت های هوشمند نوش حذف نموده است.

گلکسی واچ 4 سامسونگ نسبت به نسل قبلی خود کمی باریک تر شده و ظرافت های خاصی پیدا نموده است. در حقیقت طراحی این ساعت بسیار امروزی و مدرن تر شده و حس و حال یک ساعت هوشمند با ظاهر کلاسیک را به کاربر القا نمی نماید. این ساعت هوشمند پرچم دار در دو اندازه 44 و 40 میلی متری روانه بازار شده است.

سیستم عامل

بدون شک می توان گفت که سیستم عامل Wear OS گلکسی واچ 4 سامسونگ برترین تجربه کاربری ممکن را به شما ارائه می دهد. مدل های قبلی این شرکت با سیستم عامل سامسونگ عملکرد خوبی داشتند، اما پس مدتی مشکلاتی زیادی برای کاربران ایجاد می کردند که با لگ و باگ های آزاردهنده ای همراه بود. سیستم عامل این ساعت هوشمند به هیچ عنوان لگ و باگ ندارد و به شما این امکان را می دهد که خیلی سریع و به راحتی به طور یکپارچه بین صفحات جا به جا شوید.

یک سری اپلیکیشن ها نظیر Samsung Pay و Samsung به صورت پیش فرض همچون سیستم عامل تایزن روی سیستم عامل این ساعت هوشمند نصب شده اند. علاوه بر این ها، سوپر اپلیکیشن نو گوگل به همراه اپ های کاربردی زیر مجموعه آن و بعلاوه دستیار صوتی گوگل نیز از دیگر قابلیت های قابل توجه این ساعت هوشمند به شمار می روند. اسکرول کردن نقشه روی اپ گوگل مپس این ساعت بسیار ساده و راحت است و به آسانی می توانید بدون استفاده از گوشی هوشمند خود، از نقشه استفاده کنید.

مکمل سیستم عامل Wear OS این ساعت هوشمند، رابط کاربری One UI سامسونگ است که موجب شده گلکسی واچ 4 به سایر محصولات زیست بوم این غول کره ای نزدیک تر گردد. این رابط کاربری به طور اتوماتیک ویجت های گوشی هوشمند سامسونگ شما را به ساعت هوشمندتان منتقل می نماید. رابط کاربری One UI سامسونگ کتابخانه ای از واچ فیس های مختلف و متنوع را به همراه قابلیت شخصی سازی گسترده به کاربران ارائه می دهد. اعداد حباب دار و انیمیشن های حیوانات از جمله ویژگی های رابط کاربری این ساعت است که از اندروید 12 گرفته شده است.

آنالیز توده بدنی

سامسونگ سنسور سلامت نوی را برای گلکسی واچ 4 توسعه داده است. این ساعت هوشمند سنسور مانیتورینگ ضربان قلب (PPG)، نوار قلب (ECG) و آنالیز امپدانس بیوالکتریک (BIA) را در قالب یک سنسور 3 در 1 با هم ترکیب نموده که نزدیک تر از سنسورهای سلامت مدل های قبلی گلکسی واچ روی پوست کاربران قرار می گیرد.

از بین این سنسورهای مذکور، سنسور آنالیز امپدانس بیوالکتریک بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. این سنسور همچون برترین ترازوهای هوشمند موجود در بازار، جریان الکتریکی ضعیفی را به بدن شما ارسال می نماید تا درصد چربی بدن، شاخص توده بدن (BMI)، توده عضلانی، توده استخوان، درصد آب بدن و موارد دیگر را مورد آنالیز و تجزیه وتحلیل قرار دهد. انجام دادن این تست نیز بسیار سریع است و تنها باید انگشتان خود را به مدت 15 ثانیه روی دکمه های تاج نگه دارید؛ بدون اینکه این انگشتان روی پوست کنار ساعت هوشمند قرار گیرند که این کار ممکن است کمی ناخوشایند به نظر برسد.

هنگامی که این تست به درستی صورت گرفت، تجزیه وتحلیل توده بدنیتان به شما یاری کند می نماید تا متوجه شوید که چگونه تغییراتی که در رژیم غذایی یا فعالیت خود ایجاد می کنید، بر سیستم بدنی شما - نه فقط بر وزنتان تأثیر می گذارد. برای استفاده از این قابلیت نیز محدودیت هایی در نظر گرفته شده، برای مثال توصیه نمی گردد که افراد دارای باتری در قلب یا افرادی که باردار هستند از BIA استفاده نمایند. در حالی که بسیاری از ترازوهای هوشمند حالتی دارند که BIA را غیرفعال می نماید، اما سامسونگ به صورت شفاف اعلام نموده که چنین افرادی نباید از این قابلیت استفاده نمایند.

بعلاوه ابهاماتی در خصوص معیارهای جمع آوری شده از سنسور BIA وجود دارد که احتمالاً دیسمورفی بدن را تداوم می بخشد. سامسونگ به شکلی واضح ادعا نموده که این اندازه گیری ها ممکن است برای افراد زیر 20 سال دقیق نباشد، اما به نظر نمی رسد محدودیت سنی واقعی برای این ویژگی در نظر گرفته شده باشد. آنالیز های اجرا شده از نتایج آنالیز توده بدنی این ساعت هوشمند نشان داده که سنسور BIA عملکرد خوبی دارد، اما نتایج آن خیلی دقیق نیست و نمی توان به جای پزشک تنها به آن اکتفا کرد.

ردیابی فعالیت

به جهت آنالیز قابلیت ردیابی فعالیت های ورزشی گلکسی واچ 4، تست های زیادی روی آن اجرا شده است. نتایج این تست ها نشان داده که کاربران می توانند از این ساعت برای پیگیری تمرینات و ورزش های مختلفی استفاده نمایند. اپل واچ چند گزینه بیشتر برای ردیابی ورزش های مختلف دارد، اما گلکسی واچ 4 گزینه های ویژه تری را در اختیار شما قرار می دهد. احتیاج است که پیش از استفاده از این قابلیت، تمرینات مورد نظر خود را از اپلیکیشن Samsung Health گوشی هوشمند خود اضافه کنید.

برای مثال هنگام استفاده از این ساعت هوشمند در انجام ورزش یوگا، تعداد کالری های نشان داده شده کمی بیش از حالت نرمال بوده، اما این ساعت بسیار سریع تر از گلکسی واچ 3 ضربان قلب شما را تشخیص می دهد. این قابلیت در هنگام انجام دادن ورزش هایی که در آن ضربان قلب شما در محدوده کوتاه تری نسبت به کاردیو باقی می ماند مثل یوگا، بسیار مفید و کاربردی خواهد بود برای اینکه ببنید که در کدام حرکت انرژی بیشتری مصرف می گردد.

در هنگام دوچرخه سواری شاید کاربران نتوانند عملکرد خودشان را از روی مچ دستشان زیر نظر بگیرند، اما گلکسی واچ 4 سامسونگ افزون بر خلاصه فعالیت های شما در بازه های زمانی 30 دقیقه ای، به روزرسانی های شنیداری و لرزشی را در خصوص مسافت پیموده شده به شما ارائه می دهد. همچنان شمارش کالری های مصرفی کمی اغراق آمیز به نظر می رسد، اما GPS مسیر طی شده شما را به درستی نشان می دهد و از عملکرد دقیق آن نمی توان به آسانی گذشت.

حالت ردیابی اتوماتیک گلکسی واچ 4 همچون سایر حالت های ورزشی عملکرد بسیار خوبی دارد. با بهره گیری از این قابلیت، شما می توانید همواره از اندازه مسافتی که در طول روز طی نموده اید، آگاه شوید و بسیار دقیق تر فعالیت های ورزشی روزانه خود را مدیریت کنید.

ردیابی خواب و استرس

غول کره ای دنیای فناوری سنسور ردیاب خواب و استرس گلکسی واچ 4 را بهبود بخشیده است. باید اشاره کنیم که در این ساعت اندازه اکسیژن خون یک بار در طول شب اندازه گیری می گردد و این در حالی است که گلکسی واچ 3 این کار را هر 30 دقیقه یک بار انجام می دهد. ردیابی بیشتر اندازه اکسیژن در خواب، به ویژه برای افرادی که دارای شرایطی مانند وقفه تنفسی در خواب هستند، می تواند به معنای تمرکز بیشتر روی موضوع کیفیت خواب شما باشد. چنانچه گوشی هوشمند شما سامسونگ باشد و هنگام خواب در کنار شما قرار داشته باشد، صدای خروپف شما نیز ردیابی می گردد.

اگر عادت دارید که شب ها به طور ناگهانی از خواب بیدار می شوید و بار دیگر به خواب می روید، گلکسی واچ 4 به صورت جداگانه به آنالیز دو نوبت خواب شما می پردازد، اما خلاصه ای از زمان خواب مفیدتان را به شما ارائه می دهد. یکی از ابزارهای بسیار خوب این گجت پوشیدنی، سنسور کنترل استرس است. در حقیقت این ساعت سطح استرس شما را به اطلاعتان می رساند. برای مثال سطح سبز نشان دهنده استرس نیست، اما ساعت در این سطح از شما می خواهد که نفس عمیق بکشید. اگرچه ساعت های هوشمند Fitbit Sense رویکرد قانع نماینده تری برای نظارت و مدیریت استرس اتخاذ می نمایند، اما ساعت های سامسونگ نیز عملکرد خوبی در این زمینه دارد.

طول عمر باتری

با وجود این که گلکسی واچ 4 در همه بخش ها عملکرد رضایت بخشی داشته، اما طول عمر باتری آن چندان رضایت بخش نیست. سامسونگ ادعا نموده که گلکسی واچ 4 طی استفاده منظم می تواند تا 40 ساعت دوام بیاورد. چنین ادعایی در خصوص گلکسی واچ 3 نیز گفته شده بود، اما تست های اجرا شده نشان داد که واچ 4 با ردیابی فعالیت، نمایشگر همواره روشن و GPS فعال نهایتا 24 ساعت شارژدهی به کاربران ارائه می دهد.

شارژ روزانه برای بیشتر گوشی های هوشمندی که ما هر روز از آن ها استفاده می کنیم، امری عادی و معمول است. مطمئنا، بسیاری از ساعت های هوشمند و بعلاوه طیف گسترده ای از برترین ردیاب های تناسب اندام چندین روز بدون شارژ کار می نمایند. اما تا زمانی که برای یک هفته امکان شارژ کردن دستگاه برایتان وجود نداشته باشد، تفاوت شارژدهی یک روزه و 40 ساعته را درک نخواهید کرد. قطعاً اگر عمر باتری این ساعت هوشمند بیشتر بود، محبوبیت بیشتری پیدا می کرد.

باتری مدل 44 میلی متری واچ 4 361 میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد، اما مدل 40 میلی متری از باتری 247 میلی آمپر ساعتی بهره می برد که طبیعتاً شارژدهی کمتری را ارائه می دهد. درون جعبه این ساعت هوشمند یک پد شارژ قرار گرفته که کمی تعجب آور است؛ چراکه سامسونگ در سال های اخیر گوشی های هوشمند خود را بدون شارژر روانه بازار نموده است.

آیا خرید گلکسی واچ 4 سامسونگ منطقی است؟

اگه موضوع شارژدهی گلکسی واچ 4 را کنار بگذاریم، این ساعت هوشمند در سایر بخش ها عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده است. به طور کلی می توان گفت که اگر از کاربران گوشی های اندرویدی و به ویژه سامسونگ هستید و در پی خرید یک ساعت هوشمند پیشرفته و با ارزش خرید بالا می شد، گلکسی واچ 4 با طراحی نو، سیستم عامل Wear OS، قابلیت های ورزشی گسترده می تواند یکی از برترین گزینه های خرید شما باشد.

نقاط قوت ساعت هوشمند گلکسی واچ 4 سامسونگ

  • طراحی نو و واچ فیس های متنوع
  • سیستم عامل Wear OS با عملکرد عالی
  • اولین ساعت هوشمند مجهز به قابلیت آنالیز توده بدنی
  • سنسورهای متنوع با عملکردی دقیق

نقاط ضعف ساعت هوشمند گلکسی واچ 4 سامسونگ

  • طول عمر باتری نه چندان راضی نماینده
  • نبود بزل گردان
  • سازگاری محدود

سخن پایانی

در این مطلب به نقد و آنالیز یکی از پرفروش ترین ساعت های هوشمند موجود در فروشگاه وبلاگ بخار یعنی گلکسی واچ 4 سامسونگ پرداختیم و آن را در بخش های مختلف مورد ارزیابی قرار دادیم تا اگر قصد خرید یک ساعت هوشمند باکیفیت برای انجام کارهای مختلف را دارید، این گجت پوشیدنی پرچم دار سامسونگ را از فروشگاه آنلاین وبلاگ بخار برای خرید خود در نظر بگیرید. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "آنالیز گلکسی واچ 4؛ محبوب ترین ساعت هوشمند سامسونگ در خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز گلکسی واچ 4؛ محبوب ترین ساعت هوشمند سامسونگ در خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید