تنگه قاهان کجاست و چه جاذبه هایی دارد؟

به گزارش وبلاگ بخار، شاید شما هم نام تنگه قاهان را شنیده باشید، این تنگه که در 35 کیلومتری جاده ساوه- سلفچگان واقع شده است از جمله جاذبه های دیدنی استان قم محسوب می گردد.در قم روستایی به نام قاهان وجود دارد که در آن دره ای به همین نام واقع شده است. اگر اهل سفر و گردشگری هستید به این دره خوش آب و هوا سر بزنید.

تنگه قاهان کجاست و چه جاذبه هایی دارد؟

مکانی زیبا و دیدنی در شهر مذهبی قم

نام استان ها و شهرهای مختلفی را در زمینه گردشگری به خاطر دارا بودن جاذبه های دیدنی، آب و هوای عالی و دلچسب و …. به دفعات شنیده اید، بعضی از آنها از نظر تاریخی، بعضی از نظر مذهبی، بعضی تفریحی و یا مجموعی از آنها جزو نقاط های جهانگردی محسوب می شوند. به عنوان مثال جزیره های کیش و قشم از جمله منطقه ها تفریحی و گردشگری و شهری مانند مشهد و قم از جمله شهرهای مذهبی هستند که زائران و گردشگران زیادی را هرساله هر ماهه به خصوص در مناسبت های خاص میزبانی می نماید. اما شاید برای شما شگفت انگیز و جالب باشد که همین شهرهای مذهبی در خود مکان های دیدنی و زیبای بینظیری را جای داده اند.

تور مشهد

ارائه انواع تورهای مشهد زمینی و هوایی با خدمات ویژه به وسیله معتبرترین آژانس های مسافرتی ایران نها در سایت لحظه آخر؛ می توانید قیمت تورهای کیش را همراه با جزئیات آن ها نظیر زمان برگزاری، مدت زمان اقامت، هتل رزروی و غیره مشاهده کنید و خریدی مطمئن داشته باشید.

روستای قاهان

این روستا در بخش خلجستان و در استان قم واقع شده است، روستای قاهان در سمت شمال غرب و 60کیلومتری قم و در 45 کیلومتری ساوه و در 80 کیلومتری جاده سلفچگان واقع شده است.

راستا رسیدن به این روستا آسفالت و نیمه کوهستانی، دارای آب و هوای کوهستانی و طبیعتی دلچسب و سرسبز می باشد که قدمتی طولانی و ارزشمند را به خود اختصاص داده است. قرارگیری آن در کنار رودخانه ای به شکل تنگه یکی از جذابیت های این منطقه به شمار می رود.

تنگه قاهان بهشت کمتر شناخته شده در دل قم

در ادامه مطلب بعد از معرفی مختصر گونه قم و روستای قاهان به معرفی دره قاهان خواهیم پرداخت؛ این دره یکی از منطقه ها خوش آب و هوا و مطبوع با طبیعت بینظیر، بکر و زیبا جهانگرد های بسیاری از نقاط مختلف کشور را به سمت خود جذب می نماید، که به عنوان یک سفر کوتاه مدت برای ساکنین تهران نیز ایده ال به شمار میرود.

این تنگه زیبا و چشم نواز در دل کویر واقع شده است که خود آن نیز مکان قرارگیری روستاهایی با چشم انداز زیبا و دست نخورده مانند قاهان، انجیله، کاسوا، جمیزقان، نویس، بنابر، آغلک است. بعلاوه دره قاهان پر از 20 رودخانه و 15 کاریز فصلی می باشد که تامین کننده آب آبادی های این محدوده می باشد. لازم به ذکر است که این تنگه در بعضی قسمت ها دارای ژرفای 8 متر و در برهی قسمت ها دارای 1/5 متر است که به علت عمیق بودن گرمای آفتاب را دریافت نمی نماید و این خنک بودن در بخش های کم آب آن برای شنا کردن مکانی مناسب فراهم آورده است.

علت به وجود آمدن تنگه قاهان و راستا دسترسی

این دره طبق گفته کارشناسان جریان آب بوده که در زمانی طولانی به علت ساییدگی رویه خاک (ماسه ای) زمین حاصل شده است. و در نتیجه دره مورد نظر به وجود آمده است. و اما در خصوص مکان دقیق قرارگیری آن می توان گفت که این دره در مرز میانی استان های مرکزی و قم می باشد ولی از نظر تقسیم بندی کشوری به منطقه خلجستان متعلق است. همانطور که گفته شد در فاصله 81 کیلومتری قم و در 35 کیلومتری راه ساوه-سلفچگان واقع شده است و برای دستیابی به آن ضروری است ابتدا از تهران به طرف ساوه و پس از آن به طرف سلفچگان حرکت نمایید، سپس با پشت سر گذاشتن راهی به مقدار 3 کیلومتر عاقبت به راستا اصلی تنگه قاهان خواهید رسید.

زمان مناسب برای بازدید از این مکان

دره قاهان دارای چهار فصل می باشد که در هر فصل از سال زیبایی های خودش را دارد، بازدید از آن در فصل بهار همراه با مشاهده گل های زیبا و عطرآگین، در فصل تابستان با مشاهده طبیعتی سرسبز و دلچسب و در فصل پاییز شاهد نقاشی طبیعت با رنگ های سرخ، طلایی و نارنجی خواهید بود که تصویری رویایی را ترسیم نموده است. جالب است که این دره در فصل زمستان هم دارای زیبایی های طیبیعتی منحصر به خود می باشد، پوشش زیبای سفید رنگ زمستانی بر تن این دره جذابیت فوق العاده ای پیدا می نماید. اگر چنانچه سفر در دو فصل سرد پاییز و زمستان را انتخاب نموده اید ضروری است کفش های پیاده روی و بعلاوه لباس گرم و بادگیر با خود بردارید.

جاذبه های گردشگری دره قاهان

یکی از جذابیت های این دره آب و هوای آن و بعلاوه ساختار متفاوت روستاهای آن است، از جمله مکان های دیدنی آن همین آبادی های واقع شده در آن قاهان، آغلک، بنابر، چمزقان، نویس، کاسوا و انجیله می باشد که به ترتیب حرکت از روستای اول تا روستای آخر به علت کوسهتانی تر شدن آب و هوای آن ساختار روستاها نیز متفاوت می گردد به این صورت که آبادی های انجیله، کاسوا و نویس از روستاهای پلکانی با آب و هوایی کوهستانی هستند.

بعلاوه از جمله خصوصیات های این تنگه می توان به تنوع گیاهی و زیستی، طبیعت بکر و سرسبز، رودهای خروشنده و کاریزهای پر آب و ….. آن اشاره کرد. پیاده روی در دل کوهها و تخته سنگ های این تنگه می تواند شما را شگفت زده و حسابی سر شوق بیاورد.

زیبایی خود این تنگه در یک سو، قرارگیری آن در دل کویر سوی دیگر این جذابیت را تشکیل می دهد، قطعا پس از پشت سر گذاشتن راستای کویری مشاهده مکانی کوهستانی می تواند به این جذابیت اضافه کند؛ شما عزیزان نیز برای خاطره سازی بیشتر و بازدید یکی دیگر از زیبایی های آفرینش به سفر از این دره بروید؛ قطعا پس از مشاهده آن هر سال دلتنگ جذابیت و حال و هوای آن خواهید شد.

منبع: دیجیاتور

به "تنگه قاهان کجاست و چه جاذبه هایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنگه قاهان کجاست و چه جاذبه هایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید