تولید مثل کرم های منجمد 24 هزارساله!

به گزارش وبلاگ بخار، دانشمندان پیروز شده اند موجوداتی را که به مدت 24 هزار سال در قطب شمال منجمد شده بودند، زنده کنند و عجیب تر اینکه آن ها اکنون در حال تولید مثل هستند.

تولید مثل کرم های منجمد 24 هزارساله!

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، تقریباً 24 هزار سال پیش جمعی از موجودات میکروسکوپی به ناچار در لایه ای عمیق از یخبندان سیبری منجمد شدند و فعالیت بیولوژیکی کندی را به نام انیمیشن معلق تجربه کردند. اما حالا آن ها بیدار می شوند.

بر اساس یک مطالعه نو منتشر شده در مجله Current Biology، دانشمندان در حال احیای موجودات میکروبی موسوم به دلوید روتیفر (bdelloid rotifer) هستند و توانسته اند آن ها را به تولید مثل وادارند.

در طبیعت، برخی ارگانیسم ها صد ها تا ده ها هزار سال در حالت انیمیشن معلق حفظ می شوند. خزه های قطب جنوب با قدمت بیش از یک هزار سال از نمونه ای که تقریباً 400 سال در یخ پوشانده شده بود با موفقیت رشد کردند. تمام گیاهان دیگر در این منطقه هم به همین ترتیب از نمونه بازیابی و یخ زدایی شده 32 هزارساله رشد کردند. کرم های نماتد (Nematode) پس از بیش از 30 هزار سال زنده شدند. اما دلوید روتیفر های میکروسکوپی و چند سلولی به دلیل توانایی منحصر به فرد در مقاومت در برابر دمای پایین باورنکردنی در محافل علمی مشهور هستند.

دانشمندان می گویند این مورد، طولانی ترین مورد زنده ماندن این موجودات در حالت انجماد است و به نام یک مورد مهم برای مطالعه زیست شناسی تکاملی و اهداف عملی دیگر از جمله بیوتکنولوژی هم مورد توجه قرار می گیرد.

روتیفر ها در سراسر دنیا در آب های شیرین یافت می شوند و دانشمندان در آزمایشگاه سویل کریولوژی در انستیتوی مسائل فیزیک شیمیایی و بیولوژیکی در علوم خاک در روسیه تصمیم گرفتند با جمع آوری هسته های یخ از مکانی نزدیک به رودخانه آلازیا (Alazeya) در شمال شرقی سیبری این کار را انجام دهند.

استاس مالاوین یکی از محققان این تحقیق می گوید: این هسته های یخی از مکانی در حدود 50 متری لبه رودخانه استخراج شده اند.

مالاوین و همکارانش کسانی بودند که کرم های نماتد را از خواب 30 هزارساله بیدار کردند؛ بنابراین آن ها بنا به تجربه خود می دانستند که روتیفر ها هم می توانند هزاران سال در حالت در انیمیشن معلق زنده بمانند.

اکنون این روتیفر ها نه تنها احیا شده اند، بلکه تولید مثل هم کرده اند و اولین فرزندان خود را پس از 24 هزار سال به دنیا آورده اند.

مالاوین اضافه کرد: روتیفر ها به توانایی خود در مقابله با حوادث مختلف مانند خشک شدن یا یخ زدن محیط و همچنین تحمل گرسنگی و اکسیژن کم شناخته می شوند. در حقیقت آن ها از سخت جان ترین حیوانات سیاره ما هستند.

طبیعت وحشی است، اما سخت جانی و توانایی موجوداتی نظیر روتیفر ها می تواند بخشی از ستون های اولیه علمی برای آینده ای دور باشد که در آن انسان ها مانند شخصیت های رمان ها، سریال ها و فیلم های علمی-تخیلی توانایی ورود به حالت انیمیشن معلق برودتی را دارند و بدون اینکه حتی یک روز پیر شوند، در این حالت به ستارگان دوردست سفر می کنند.

منبع: فرارو

به "تولید مثل کرم های منجمد 24 هزارساله!" امتیاز دهید

1 کاربر به "تولید مثل کرم های منجمد 24 هزارساله!" امتیاز داده است | 2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولید مثل کرم های منجمد 24 هزارساله!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید