راه چاره برطرف بوی بد دهان در ساعات روزه داری ، سحری؛ وعده پراهمیت روزه داران ، روزه خود را چگونه باز کنیم؟

به گزارش وبلاگ بخار، کارشناس تغذیه درباره اهمیت وعده سحری گفت: برای دچار نشدن به اضافه وزن در ایام رمضان و عملکرد صحیح بدن باید وعده سحری مصرف گردد.

راه چاره برطرف بوی بد دهان در ساعات روزه داری ، سحری؛ وعده پراهمیت روزه داران ، روزه خود را چگونه باز کنیم؟

به گزارش وبلاگ بخار، روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان یک دستور الهی و امری واجب است. اما بعضی ها روزه گرفتن را علاوه بر انجام واجبات به عنوان یک رژیم غذایی تلقی نموده و برای رسیدن به تناسب اندام از آن یاری می گیرند. از نظر علمی این دیدگاه درست است و از آن به عنوان رژیم غذایی فستینگ یاد می نمایند. در این نوع رژیم غذایی مدت زمانی طولانی در روز (حدوداً هشت تا دوازده ساعت) گرسنگی دارد و برای سم زدایی اندام های گوارشی و کبد استفاده می گردد. بعلاوه این رژیم به اندام های گوارشی اجازه استراحت می دهد و باعث می گردد سلامت بدن رو به بهبود رود. اما نوع تغذیه در وعده سحری، افطار و شام در کاهش وزن بسیار مهم است که در این گزارش آن را آنالیز می کنیم.

سروناز علی عسگری، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی درباره اهمیت وعده سحری برای روزه داران گفت: بسیاری از افراد می گویند ما عادت به خوردن سحری نداریم یا بعضی دیگر چاق هستند و به دلیل رژیم غذایی و برای لاغر شدن سحری نمی خورند. اما باید بگویم که نخوردن سحری بسیار کار اشتباهی است. زیرا حذف این وعده ارزشمند سوخت وساز بدن را پایین می آورد و موجب گرسنگی طولانی مدت می گردد و برای لاغری به صورت معکوس عمل می نماید. بعلاوه برای دچار نشدن به اضافه وزن در ایام ماه رمضان توصیه می گردد از وعده سحری استفاده گردد.

البته همانطور که می دانید رژیم فستینگ و یا روزه داری برای افرادی که دارای دیابت کنترل نشده، زخم معده و یا بیماری های گوارشی هستند مضر است و نباید از آن استفاده نمایند.

وی در ادامه درباره وعده سحری شرح داد: وعده سحری باید مانند وعده ناهار باشد. در سحری باید بیشتر از غلات و کربوهیدرات استفاده گردد و از مصرف غذاهای شیرین و چرب خودداری گردد. پلو و خورش کم چرب و غذاهای نانی برترین گزینه برای سحری است.

این کارشناس تغذیه تأکید کرد: تا یک ساعت بعد از صرف سحری از خوابیدن خودداری کنید.

اندازه صرف غذا در سحر

علی عسگری درباره اندازه مصرف غذا در وعده سحری شرح داد: بسیاری از افراد فکر می نمایند که اگر در وعده سحری پرخوری نمایند در طول روز کمتر دچار گرسنگی می شوند. اما باید بگویم که این طرز فکر کاملا اشتباه است. در این وعده غذایی نباید زیاده روی نموده و کل حجم معده پر گردد. بلکه باید به اندازهی غذا مصرف گردد که فرد احساس سیری کند اما اندازهی سر معده خالی باشد.

روزه خود را چگونه باز کنیم؟

این کارشناس تغذیه درباره نحوه باز کردن روزه در وعده افطار خاطر نشان کرد: وعده افطار مانند وعده صبحانه است و باید با نوشیدنی های گرم و ولرم روزه باز گردد. شیرگرم، آب ولرم، چای کم رنگ و یا غذاهای گرمی مانند حلیم، آش و شله زرد برترین گزینه برای آغاز افطار هستند. بعلاوه افرادی که قصد کاهش وزن دارند بهتر است در این وعده از غذاها و خوراکی های چرب استفاده ننمایند.

وی درخصوص وعده افطار و شام شرح داد: اگر ماه رمضان در فصل تابستان باشد فاصله زمانی میان افطار و سحر کم است بنابراین وعده شام و افطار هم زمان و یا با فاصله زمانی کمی میل می گردد. اما در فصول دیگر یعنی در بهار، پاییز و زمستان به دلیل وجود فاصله زمانی زیاد بین افطار تا سحر می توان وعده شام را دو تا سه ساعت بعد از وعده افطار میل کرد.

علی عسگری تأکید کرد: برای جلوگیری از اختلال خواب در این ایام توصیه می گردد از مصرف غذاهای چرب و شیرین در وعده شام خودداری و از سبزیجات در کنار غذا استفاده گردد.

بعلاوه گفتنی است که در وعده افطار هم مانند سحری از پرخوری جلوگیری و کمی بر سر معده جای خالی گذاشته گردد.

  • در وعده سحری این نوشیدنی ها را نخورید | توصیه های مفید برای تشنه نشدن روزه داران
  • سحری چی بخوریم؟ | غذاهای پر انرژی برای ماه رمضان

برطرف یبوست در ماه رمضان

این رژیم درمانگر درباره دلیل و چگونگی برطرف یبوست در روزه داران اعلام کرد: بعضی از روزه داران ممکن است به دلیل گرسنگی طولانی مدت، نخوردن مایعات به اندازه کافی در طول روز، بی تحرکی و بعلاوه استفاده از غذاهای نامناسب در وعده های سحر، افطار و شام دچار یبوست شوند. بنابراین برای جلوگیری و یا درمان این مشکل توصیه می گردد روزه داران از بعد از افطار تا سحر به اندازه مناسب از سبزیجات، آبمیوه، آلو و انجیر استفاده نمایند.

  • درمان فوری یبوست | برای درمان یبوست چه بخوریم

برطرف بوی دهان در ساعات روزه داری

وی درباره دلیل بوی بد دهان در ساعت های روزه داری گفت: یکی از موضوعاتی که روزه داران از آن شکایت دارند بوی بد دهان است. این مشکل بر اثر گرسنگی های طولانی مدت و وجود ماده ای به نام کتون بادی به وجود می آید. انجیر، به، هلو، دارچین و هل مواد غذایی هستند که از بروز این مشکل جلوگیری می نمایند.

منبع: همشهری آنلاین

به "راه چاره برطرف بوی بد دهان در ساعات روزه داری ، سحری؛ وعده پراهمیت روزه داران ، روزه خود را چگونه باز کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه چاره برطرف بوی بد دهان در ساعات روزه داری ، سحری؛ وعده پراهمیت روزه داران ، روزه خود را چگونه باز کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید