غذاهای سنتی اصفهان

به گزارش وبلاگ بخار، خوشمزه ترین غذاهای اصفهان

اصفهان از مجذوب نماینده ترین شهرهای های ایران است، شهری که به نصف دنیا معروف است و در آن جاذبه هایی بینظیری مثل مساجد، پل ها و باغ های تاریخی انتظارتان را می کشد، جاذبه هایی که هر سال گردشگران زیادی را به این شهر می کشانند. اما اصفهان فقط به جاذبه هایش معروف نیست اینجا غذاهای سنتی و خوش عطر و طعمی دارد که می توانند لذت سفرتان را دو چندان نمایند. در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا با غذاهای اصفهان آشنا شوید.

غذاهای سنتی اصفهان

بریونی

خیلی ها قبل از اینکه پا به اصفهان بگذارند خودشان را برای بریانی های خوشمزه و معروف اصفهان آماده می نمایند. بریانی از غذاهای معروف اصفهان است و کمتر کسی پیدا می گردد که تا اصفهان برود و طعم بینظیر آن را امتحان نکند.

محبوبیت این غذا تا حدی ست که نه فقط اصفهانی ها بلکه دیگر مردم ایران هم این غذا را می شناسند. مواد لازم برای تهیه بریونی، گوشت، پیاز، روغن، دارچین، نعناع خشک زعفران و کشک است. در اصفهان این غذا به همراه مقداری جگر سفید پخته و چرخ شده، آب گوشت ، نان سنگک، کشک، ریحان و دوغ خنک سرو می گردد. پیشنهاد می کنیم در سفر به اصفهان به یک رستوران سنتی بروید و این غذا را میل کنید.

کباب مشتی (کباب زردک)

یک غذای سنتی دیگر با طعم ملس که البته معمولا با نان خورده می گردد. آشپران اصفهانی این غذا را با گوشت چرخ نموده، آرد نخودچی، شیره، زردک یا هویج،ادویه های خوش عطر، پیاز و سرکه درست می نمایند. برای تهیه این غذا گوشت چرخ نموده را با ادویه، پیاز و زردک مخلوط و ورز می دهند. حالا وقت اضافه کردن آرد نخودچی است بعد از این کار مایه کباب کاملا سفت می گردد و می توان آن را در روغن سرخ کرد.

یخمه ترش

یک غذای سنتی و خوشمزه که هر چند این روزها دیگر کمتر درست می گردد ولی نباید از طعم بینظیرش به این راحتی ها گذشت! وجود میوه هایی مثل زردالو، آلو و به در این غذا آن را مقوی و در عین حال خوشمزه نموده است. در کنار میوه ها در این غذا از مواد دیگری مثل گوشت گوسفند، برنج و شکر هم استفاده می گردد. یخمه ترش را با کمی نان سنگگ میل کنید تا ببینید مردم این شهر چه غذاهای شگفت انگیزی دارند.

حلیم بادمجان

یک غذای دوست داشتنی که از غذای محبوب خیلی از مردم اصفهان است و البته به روش های مختلفی درست می گردد. برای تهیه این غذا از مواد متنوعی مثل گوشت سردست یا گردن، بادمجان سرخ شده، سیر رنده شده، نعناع داغ، کشک، پیاز سرخ شده، زعفران استفاده می گردد. خوردن این غذا مخصوصا در فصل زمستان و به همراه نان تازه خیلی می چسبد. همانطور که گفتیم برای پخت این غذا روش های زیادی هست و گاهی در آن عدس یا لوبیای سفید هم ریخته می گردد.

کله جوش

اگر در اصفهان در پی غذایی می شد که پر از پروتئین و کلسیم باشد به سراغ کله جوش بروید. هر چند این غذا در استان های دیگر هم تهیه می گردد ولی در فهرست غذاهای سنتی اصفهان هم قرار می گیرد. اساس و پایه این غذا را کشک تشکیل می دهد و مسئولیت طعم آن را هم همین کشک برعهده دارد! در کنار کشک برای درست کردن این غذا از مواد دیگری مثل گوشت چرخ نموده، گردو، آرد، پیاز، نعناع خشک و آب هم استفاده می گردد. اینکه در کله جوش گوشت چرخ نموده باشد یا نه بستگی به سلیقه غذایی خودتان دارد. کسانی که طعم سیر را دوست دارند می توانند در آن مقداری سیر هم بریزند. این غذا را معمولا با نان تازه و دیگر چاشنی ها می خورند.

کوکو قندی

این غذای سنتی امروز کمتر از گذشته درست می گردد اما قدیم ها عطرش بیشتر در خانه ها می پیچید. همانطور که از نام این کوکو معلوم است با یک غذای شیرینی طرف هستید و اگر از طعم شیرینی در غذا خوشتان بیاید حتما از هواداران آن می شوید. برای درست کردن این غذا احتیاج به موادی مثل سیب زمینی، تخم مرغ، زعفران، شکر، گلاب و جوهر لیمو است. پیشنهاد می کنیم اگر گذرتان به اصفهان افتاد حتما این غذا را امتحان کنید.

آش سماق

در فهرست برترین غذاهای اصفهان حتما نامی از چند آش و حلیم متنوع را هم می بینید، غذاهای مقوی و پرانرژی که البته طعم خوشمزه ای هم دارند. همین که فصل زمستان می گردد این آش تبدیل به یکی از محبوب ترین غذاهای اصفهان می گردد و جای ثابتی در سفره مردمان این شهر پیدا می نماید. این غذا آشی با طعم ترش و مزه ای فرق دارد که با یک بار امتحان طعم و مزه اش بدون شک از هواداران پروپا قرص آن می شوید. مواد لازم برای تهیه این غذا گوشت چرخ نموده، آرد برنج یا برنج خرد شده، سبزی، سماق خشک و پیاز است.

قیمه ریزه

امکان ندارد حرف از برترین غذاهای اصفهان باشد و نامی از قیمه ریزه آورده نگردد! قیمه ریزه از غذاهای محبوب اصفهان است که معمولا برای ناهار درست می گردد. بهتان پیشنهاد می کنیم این غذا را به همراه سبزی خوردن، ماست یا ترشی بخورید تا طعم آن مدت ها در خاطرتان بماند. مواد لازم برای درست کردن این غذا گوشت گوسفند چرخ نموده، آرد نخودچی، گوجه فرنگی، پیاز رنده شده، پیاز سرخ نموده، نعناع خشک و روغن است. گاهی در این غذا به جای تکه های گوجه فرنگی از رب گوجه استفاده می گردد که رنگ بهتری به غذا می دهد.

شله بریان با زیره

وجود زیره سیاه به این غذا عطری فوق العاده می دهد و شما را مصمم می نماید که یک بار هم که شده شله بریان با زیره را میل کنید. تهیه این غذا احتیاج به مواد اولیه چندانی ندارد و به راحتی درست می گردد؛ کافیست مقداری گوشت گوسفندی، زیره سیاه، برنج و پیاز تهیه کنید تا به راحتی یکی از خوشمزه ترین غذاهای اصفهان را درست کنید.

منبع: الی گشت

به "غذاهای سنتی اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای سنتی اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید