روش های عیب یابی پکیج خبرنگارانی

به گزارش وبلاگ بخار، برای تامین آب گرم خانه ها (حمام، سینک و دست شویی) و همین طور گرم کردن ساختمان، احتیاج به موتورخانه یا پکیج خبرنگارانی داریم. اما پکیج ها ممکن است در طول زمان با مسائل و خطاهایی روبرو شوند و نتوانند عملکرد مطلوب را داشته باشند. برای اینکه بتوانید در لحظه بروز مشکل، منشأ آن را پیدا کنید، ضروری است تا با عیب یابی پکیج های خبرنگارانی آشنایی داشته باشید.

روش های عیب یابی پکیج خبرنگارانی

در این مطلب نکات بسیار مهمی را درباره نواقص پکیج وبلاگ بخاری در اختیار شما قرار می دهیم تا با استفاده از این نکات بتوانید متوجه شوید که هرکدام از علائم نشان دهنده کدام مشکل در پکیج وبلاگ بخاری منزل شماست. با ما همراه باشید تا با شایع ترین مسائلی که ممکن است در پکیج وبلاگ بخاری به وجود بیاید آشنا شوید.

استفاده از پکیج وبلاگ بخاری نسبت به موتورخانه مزایای بسیاری دارد؛ از جمله:

  • احتیاج به فضای کمتر
  • امنیت بالاتر
  • سر و صدای کم
  • کارکرد مستقل برای هر واحد مسکونی
  • نصب و راه اندازی آسان
  • امنیت بیشتر
  • تعمیر و سرویس راحت تر
  • مصرف انرژی کمتر

برترین حالت این است که پکیج وبلاگ بخاری ما همواره سالم و برقرار باشد و لذت گرمای دائم را در هر ساعت از شبانه روز داشته باشیم. اما در عمل گاهی پیش می آید که پکیج های وبلاگ بخاری هم بنا به طبیعت هر وسیله ای، خراب شوند یا احتیاج به سرویس داشته باشند. در این موارد اولین فکری که به سرمان می زند این است که گوشی را برداریم و به سرویس کار معتبر و مجربی زنگ بزنیم و منتظر ورود او شویم.

اما گاهی می توانم با دانستن اصول کار و اطلاعی کلی از سازوکار پکیج وبلاگ بخاری، کار عیب یابی پکیج وبلاگ بخاری را خودمان به خوبی انجام دهیم و بعد در صورتی که امکان تعمیر داشته باشیم، آن را تعمیر هم کنیم.

درست است که پکیج های وبلاگ بخاری مدل ها و برندهای مختلفی دارند؛ اما روش کار و ساختار کلی همه آنها یکسان است و با روش های مشابهی می توان مسائل تمام مدل های مختلف پکیج وبلاگ بخاری را رفع کرد. در این نوشتار نگاهی جامع داریم به معمول ترین مسائل پکیج وبلاگ بخاری و راه چاره رفع آن ها. با ما همراه باشید.

قبل از اینکه به اصل ماجرا یعنی عیب یابی پکیج وبلاگ بخاری بپردازیم، بهتر است نکاتی را ذکر کنیم که با رعایت آن ها بتوانید تا حد امکان جلوی بروز مشکل در پکیج وبلاگ بخاری را بگیرید، چون همواره پیشگیری بهتر از درمان است. در ادامه به عیب یابی پکیج وبلاگ بخاری و رفع مسائل ناشی از آن، می پردازیم.

نکاتی جهت سلامت حداکثری پکیج وبلاگ بخاری

  1. فشار پکیج را روی عدد پیشنهادی دفترچه راهنمای پکیج وبلاگ بخاری تان تنظیم کنید و به شکل منظم فشار آن را آنالیز کنید تا از حد یک پایین تر نیاید.
  2. سعی کنید در فصل تابستان حتماً لااقل به مدت 10 دقیقه پکیج وبلاگ بخاری تان را روشن کنید تا پمپ سیستم خشک نشده و سایر قطعات هم خشک نشوند.
  3. ترموستات و تایمرهای پکیج را مرتباً آنالیز کنید و اطمینان یابید درست کار می نمایند.
  4. پکیج را از نظر نشتی یا آبریزش مرتباً آنالیز کنید.
  5. رادیاتورهای پکیج را ابتدای هر فصل استفاده هواگیری نموده و مطمئن شوید هوای اضافه درون آن ها نیست.
  6. به یاد داشته باشید باید پکیج را به شکل منظم به سرویس نماینده ای مجرب بسپارید.

مهم ترین مسائل پکیج وبلاگ بخاری

  • وقتی پکیج روشن نمی شود یا خاموش می شود! در صورتی که پکیج وبلاگ بخاری شما روشن نمی شود، نخستین کاری که باید بکنید این است که ببینید شیر گاز باز بوده و گاز جریان دارد یا خیر؟ اگر گاز ورودی پکیج وبلاگ بخاری قطع باشد چراغ قرمز پکیج وبلاگ بخاری روشن می شود و این برترین راه دریافت این موضوع است که گاز وارد سیستم نمی شود. درصورتی که گاز وارد پکیج وبلاگ بخاری می شد به مرحله بعد بروید و فشار آب را آنالیز کنید.
  • اگر فشار آب ورودی به پکیچ کافی نباشد و یا اصلاً آبی وارد پکیج نشود، پکیج روشن نخواهد شد. پکیج وبلاگ بخاری برای کار به اندازه حداقلی آب احتیاج دارد. برای اینکه بدانید فشار آب ورودی به پکیج کافی است، می توانید نشانگر عقربه ای فشار آب را بخوانید.

می توانیم برای اینکه فشار آب به حد نرمال برسد، با یاری بازکردن شیر پرکن آب که اغلب زیر پکیج قرار گرفته است، آن را به حد مورد نظر برسانیم و بعد باید یکبار دیگر پکیج را ریست کنیم.

  • هنگام عیب یابی پکیج وبلاگ بخاری در صورتی که آب و گاز هر دو به اندازه کافی وارد دستگاه شما می شدند، باید آنالیز کنید که آیا لوله ها از طریق هوا مسدود شده اند یا خیر؟ مسدود شدن لوله ها به علت وجود هوا، فشار دستگاه را بالا برده و دستگاه خاموش می ماند. در این صورت باید گرفتگی را به راحتی با هواگیری رفع سازید.
  • مشکل دیگری که می تواند باعث مسدود شدن لوله ها شود، وجود رسوبات در آن هاست که همین رسوبات فشار دستگاه را بالاتر برده و پکیج وبلاگ بخاری را خاموش می نمایند و اجازه روشن شدن مشعل را تا زمان رفع مشکل نمی دهند. یکی از مهمترین علت تشکیل رسوبات سختی آب، وجود املاح در آب ورودی و همینطور وجود ترکیباتی است که تمایل به ته نشینی دارند.

نشانه های وجود رسوب در لوله های پکیج

گاهی ترکیبات سدیم، کلسیم و منیزیم موجود در آب با فلز مبدل یا لوله واکنش نشان داده و به تدریج رسوبی فلزی تشکیل می دهند که این مورد یکی از دلایل رایج مسدود شدن لوله های پکیج وبلاگ بخاری و نرسیدن آب کافی به پکیج است. هنگام عیب یابی پکیج وبلاگ بخاری برای اینکه به وجود رسوب در لوله ها پی ببرید، نشانه هایی هست که باید به آنها توجه کنید.

  • افت فشار آب گرم شیرهای آب مصرفی
  • افزایش فشار پکیج وبلاگ بخاری
  • سرد و گرم شدن آب پکیج وبلاگ بخاری به شکل متناوب
  • گرم شدن آب در زمانی طولانی تر از قبل
  • سر و صدا و تق و تق کردن پکیج

در صورتی که هنگام عیب یابی پکیج وبلاگ بخاری یکی یا چند مورد از موارد بالا را مشاهده کردید، باید پکیج وبلاگ بخاری را رسوب زدایی (رسوب گیری) کنید. چون در رسوب زدایی پکیج وبلاگ بخاری از مواد اسیدی استفاده می کنیم، رسوب گیری را اسیدشویی پکیج وبلاگ بخاری هم می گوییم.

حالا باهم نگاهی داریم به دو روش معمول رسوب زدایی مبدل پکیج وبلاگ بخاری:

  • روش اول رسوب گیری پکیج وبلاگ بخاری با باز کردن مبدل

در این روش، ابتدا دو شاخه برق پکیج را از پریز برق می کشیم و بعد کاور پکیج را باز می کنیم. پس از خارج کردن کاور، برای خارج کردن آب پکیج وبلاگ بخاری، ابتدا شیر آب سرد را بسته و پس از آن شیر پرکن زیر دستگاه را باز می کنیم و در سرانجام شیر آب گرم سینک دستشویی را باز می کنیم تا آب به جامانده در سیستم، به طور کامل خارج شود.

حالا وقت جدا کردن مبدل از پکیج است که با باز کردن پیچ های آن انجام می شود. پس از خارج کردن مبدل به علت اینکه قرار است با اسید رسوب زدایی از مبدل را انجام دهیم ماسک، عینک محافظ، دستکش و لباس کار استفاده نموده و در حین رسوب زدایی اگر اسید بر روی لباس یا دستمان ریخت آن را سریعاً با آب و صابون می شوییم.

حالا با اسیدهایی مانند اسید سولفوریک (جوهر نمک) و محلول دیسکلر رسوب گیری را آغاز می کنیم. گفتنی است برای اینکه رسوب ها به شکل بهتری خارج شوند، بهتر است تنها از یک طرف محلول های اسیدی را بر روی مبدل بریزیم. بعد، یک تا دو ساعت صبر نموده و سپس مبدل را چند بار با آب فشار قوی شست وشو می دهیم.

اگر رسوب های مبدل زیاد بود و به این روش کاملاً رفع نشد، مدتی مبدل را روی شعله اجاق گاز می گیریم تا کاملاً قرمز شود. حالا با چند بار ضربه زدن به مبدل سعی می کنیم رسوب ها به زمین بریزند. در سرانجام هم پس از سرد شدن مبدل آن را مجدداً چند بار با فشار آب شست وشو می دهیم.

حالا وقت وارد کردن مبدل به محل خود است. پس از اینکه مبدل را با پیچ ها در جای خود محکم کردیم و کاور را روی پکیج قرار دادیم شیر پرکن را بسته و آب پکیج را وصل نموده و وقتی فشار آب به 1.5 رسید پکیج را روشن می کنیم و شرایط را آنالیز می کنیم.

  • روش دوم رسوب گیری پکیج وبلاگ بخاری بدون باز کردن مبدل

در این روش به جای باز کردن مبدل، از پمپ (پاور فلش) استفاده می کنیم. برای این کار ابتدا پمپ را داخل سطل حاوی اسید قرار داده و از یک طرف به مبدل پکیج وبلاگ بخاری وصل نموده و طرف دیگر را هم به داخل سطل اسید برمی گردانیم.

حالا پمپ را باز نموده و به این شکل اسید وارد مبدل شده و در زمانی حدود نیم ساعت رسوبات را از سطح داخلی مبدل جدا نموده و داخل سطل اسید می نماید. در سرانجامی این مرحله سطل اسید را از رسوبات و اسید خالی نموده و این بار آن را با آب گرم پر نموده و اجازه می دهیم آب، چند دقیقه وارد مبدل شده و آن را به شکل کامل تمیز کند. علاوه بر مبدل، لوله های کهنه یا نامناسب و رادیاتور هم می توانند محل تشکیل رسوب باشند.

رسوب گیری لوله ها و رادیاتور پکیج وبلاگ بخاری

ابتدا آب پکیج وبلاگ بخاری را به طور کامل از آب تخلیه می کنیم. برای این کار ابتدا شیر آب سرد را بسته و پس از آن شیر پرکن زیر دستگاه را باز می کنیم. در سرانجام شیر آب گرم سینک دستشویی را باز می کنیم تا آب به جامانده در سیستم به طور کامل خارج شود. حالا باید شلنگ های رفت و برگشت رادیاتور را از پکیج جدا نموده و شلنگ آب سرد ورودی پکیج وبلاگ بخاری را هم باز کنیم.

در مرحله بعد شلنگ آب سرد ورودی را به یاری رابط مغزی (داخلی) به شلنگ رفت رادیاتور وصل نموده و شلنگ برگشتی از رادیاتور را به داخل ظرفی راهنمایی می کنیم. حالا زمانی که آب سرد را باز کردیم آب با فشار وارد مدار رادیاتور شده و آب کثیف حاوی رسوبات از سمت دیگر داخل ظرف تخلیه می شود.

چند بار ظرف را خالی نموده و این کار را تکرار می کنیم تا اینکه آب خروجی به سمت ظرف، کاملاً شفاف شود. به این شکل رسوب گیری لوله ها و رادیاتور به شکل کامل انجام خواهد شد.

برای اینکه پس از این دیگر رسوبی در پکیج وبلاگ بخاری تشکیل نشود می توان سختی گیر (فیلتر) روی ورودی آب سرد نصب کرد تا هم از ورود املاح و ترکیباتی که قابل ته نشین شدن هستند به سیستم جلوگیری کرد و هم سختی آب را گرفت.

مشکل در مشعل یا پیلوت پکیج

مشکل دیگری که می تواند جلوی روشن شدن پکیج وبلاگ بخاری را بگیرد ایراد در شمعک (پیلوت) یا مشعل دستگاه است. بعضی اوقات هم می بینید، شمعک یا همان پیلوت پکیج وبلاگ بخاری روشن است. اما مشعل گاهی خاموش و روشن می شود که البته این اصلاً مشکل نیست. چون علت آن باز کردن و بستن شیر آب گرم است که در این حالت، پکیج وبلاگ بخاری هر زمان که شیر آب گرم باز می شود روشن می شود و دستگاه سالم است.

اما برای اطمینان از اینکه شمعک ایرادی ندارد، باید شیر آب گرم دستشویی را باز نموده و با استفاده از فندک شمعک را روشن نگه داریم. اگر در این حال پکیج روشن شد، شمعک ایراد دارد که در این صورت باید با یاری متخصص آن را تعویض کنیم. البته امکان هم دارد لوله نازکی که گاز شمعک را تامین می نماید، به واسطه گرد و خاک قطع شده باشد و گاز به نوک شمعک نرسد. گفتنی است بعضی پکیج های وبلاگ بخاری جدیدتر به جای شمعک از سیستم الکترود یون استفاده می نمایند و مسائل این چنینی برای آن ها پیش نمی آید.

یکی دیگر از دلایل خاموش و روشن شدن پکیج وبلاگ بخاری گرم شدن بیش از حد سیستم است که به شکل اتوماتیک در هنگامی که دما بسیار بالا می رود انجام می گیرد تا خطری ایجاد نشود.

علل جوش آوردن پکیج

  • تنظیم نبودن کلید دما
  • تشکیل رسوب در مبدل ثانویه
  • خرابی کلید NTC

اگر پکیج وبلاگ بخاری شما به دلایل بالا بسیار گرم شده، چاره ای نیست جز یاری گرفتن از یک متخصص مجرب. علت دیگر روشن نشدن یا خاموش شدن ناگهانی پکیج وبلاگ بخاری، به ایراد یا خرابی بورد الکتریکی پکیج برمی شود. در این حالت بازهم چاره ای جز تماس با یک تعمیرکار مجاز و خبره نیست.

دلایل افزایش یا کاهش فشار پکیج وبلاگ بخاری

فشار مطلوب پکیج بین یک و یک و نیم تا دو است. افت فشار به کمتر از یک و یا افزایش فشار به بیشتر از دو در صورتی که مداوم باشند می توانند باعث بروز مشکل در پکیج شده و یا نشان مسئله ای در پکیج وبلاگ بخاری شما باشند.

دلایل افت فشار پکیج وبلاگ بخاری

یکی از دلایل افت فشار پکیج وبلاگ بخاری، وجود نشتی در سیستم پکیج که با نشانه های نشتی مرطوب بودن کف پکیج، چکیدن آب از لوله ها یا دریچه ها و رادیاتور خود را نشان می دهد.

وقتی از پکیج وبلاگ بخاری شما آب می چکد

وقتی آب از پکیج بچکد فشار پکیج وبلاگ بخاری پایین آمده و این می تواند باعث خاموش شدن دستگاه شما شود.

علل چکیدن آب از بخش های مختلف پکیج

  • بالا رفتن فشار دستگاه که باعث می شود به علت جلوگیری از بروز خطر بخشی از آب تخلیه شود. مشکل در این حالت به احتمال فراوان از خرابی شیر تخلیه فشار خواهد بود.
  • معیوب شدن شیر پرکن: این موضوع می تواند فشار را بالا ببرد و باعث نشتی آب شود. اگر شیر خراب شده باید آن را تعویض کنید و اگر مشکل از واشرها و لاستیک های شیر پرکن باشد کافیست آن ها را تعویض کنیم.
  • پوسیدگی قطعات پکیج مثل لوله یا مخزن آب: اگر پوسیدگی محدود باشد می توان با یاری یک متخصص قطعه مورد نظر را تعویض کرد. اما اگر پوسیدگی گسترده باشد چاره ای جز تعویض کل پکیج وبلاگ بخاری نیست.
  • نشتی از اتصالات: در صورت نصب نادرست پکیج و آب بندی نکردن دقیق دستگاه یا سفت شدن لاستیک های آب بندی پکیج پیش می آید.
  • نشتی از دیافراگم منبع انبساط یا پروب دما: در این حال باید پروب را تعویض نمود. اگر مشکل از دیافراگم باشد، دستگاه از زیر آب خواهد داد که باید تعمیر آن را به متخصص سپرد.
  • پوسیدگی یا معیوب شدن مبدل حرارتی (کانورتر): اگر مبدل خراب شده باشد چاره ای جز تعویض آن نیست و شوربختانه این قطعه یکی از قطعات گران پکیج است. اما اگر مبدل رسوب گرفته باشد طبق آنچه چند سطر بالاتر در قسمت رسوب گیری مبدل گفته شد می توان آن را رسوب زدایی کرد.

وقتی پکیج صدا می دهد

وقتی پکیج وبلاگ بخاری صدا می دهد به معنای استهلاک قطعات آن و از جمله پمپ گرمایش مرکزی یا پمپ سیرکولاتور است. ممکن هم هست هوا داخل پمپ نفود نموده و حباب هوا تشکیل دهد و باعث سر و صدای پمپ شود. برای رفع این مشکل کافی است شیر هواگیری آنرا باز کنیم. اگر هنگام روشن شدن پکیج صدای بلندی فراوری شود:

علت صدای تق تق

  • سردی آب ورودی به پکیج
  • وجود هوا داخل پکیج
  • لوله کشی نادرست
  • خرابی پمپ یا محکم نبودن آن

ممکن هم هست بعد از رسوب گیری مدتی صدای تق تق شنیده شود که به تدریج رفع خواهد شد.

علت صدای زوزه

  • وجود هوا داخل پکیج
  • وجود رسوب در مبدل ثانویه
  • خرابی یا لرزش فن

علت صدایی مانند پتک یا ضربه

  • خرابی یا لرزش پمپ آب
  • لوله کشی نادرست یا نبود حجم آب مناسب
  • کم بودن دمای آب ورودی به ویژه در زمستان
  • ایراد در سوپاپ ها
  • شکستگی فن یا وجود گرد و غبار

وقتی آب پکیج گرم و سرد می شود

در این حالت مشکل یکی از موارد زیر است که موارد 1، 3 و 5 را می توانید خودتان رفع سازید.

  1. جرم گرفتن مبدل پکیج وبلاگ بخاری
  2. معیوب بودن سنسور آب گرم
  3. عدم تنظیم ارتفاع شعله
  4. خرابی پمپ ورودی
  5. نوسان فشار آب ورودی
  6. خرابی فلوسوئیچ، پرشر یا فلومتر

وقتی آب گرم نمی شود

وقتی پکیج روشن است اما آب را گرم نمی نماید، ابتدا ترموستات را روی بالاترین اندازه قرار دهید. اگر مشکل رفع نشد ممکن است پمپ خراب باشد که تعمیر یا تعویض آن کار متخصص است. در ضمنً آنالیز کنید که چراغ پیلوت روشن باشد و یکبار دستگاه را ریست کنید. ممکن هم هست مشکل به علت موارد زیر باشد:

  • خرابی شیر دایورتر
  • خرابی فلوسوئیچ

اگر تنها شوفاژها گرم شوند و آب گرم نشود یا برعکس آن باشد مشکل از گیر کردن شیر سوئیچ است.

وقتی آب خیلی گرم شود

مشکل از ترموستات است و چاره، تعویض آن است.

وقتی بخشی از رادیاتور یا شوفاژ سرد است

اگر بالای شوفاژ سرد باشد ابتدا ببینید رادیاتور تراز است یا رادیاتور هوا نگرفته باشد. اگر هوا گرفته باشد باید رادیاتور را با یاری اهرم هواگیری کنید. اگر قسمت بالا و میانی هردو سرد هستند و یا پره ها سرد هستند مشکل گرفتگی لوله ها بعلت رسوبات است.

وقتی رادیاتور در تابستان گرم است

برای رفع این مشکل کافی است شیرهای رفت و برگشت رادیاتورها را ببندید.

وقتی دکمه های پکیج کار نمی نمایند

  • پکیج در زمان هایی به شکل اتوماتیک روشن یا خاموش می شود.
  • آب خروجی داغ است.
  • ترموستات یا تایمر صدای وزوز می دهد.
  • پیچ رادیاتور دما را به شکل صحیح کم و زیاد نمی نماید.
  • دما از نشانگر ترموستات بیشتر یا کمتر است.

وقتی بوی گاز می آید و نشتی دارد

برای یافتن محل دقیق نشتی گاز کف صابون را روی لوله ها بریزید و ببینید کجا حباب تشکیل می شود.

وقتی فن پکیج وبلاگ بخاری یکسره روشن است

  • خرابی بورد فن پکیج
  • گرفتگی دودکش
  • خرابی میله یونی
  • اشکال در جرقه زن

از نظر آماری در 50 درصد موارد مشکل پکیج وبلاگ بخاری کاهش فشار، نشتی آب و مسائل کنترلرها (از جمله ترموستات) است، 30 درصد مسائل هم خاموشی پکیج، صدای قطعات آن و خطاهای مربوط به بورد الکتریکی است و 20 درصد به جامانده هم مربوط به مسائل مشعل و شمعک، چکه از لوله های کندانس و بعضی مسائل ریز می باشد.

برای تماشا آگهی های پکیج وبلاگ بخاری کلیک کنید

امیدواریم با مطالعه مطالب بالا که در آن به شکل جامعی به عیب یابی پکیج وبلاگ بخاری پرداخته شد، بتوانید به خوبی در زمانی که مسئله ای امکان حل شدن به دست توانای شما دارد، آن را حل کنید و به این شکل مهارت های تعمیراتی خود را کشف و افزایش دهید.

منبع: بلاگ دیوار

به "روش های عیب یابی پکیج خبرنگارانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های عیب یابی پکیج خبرنگارانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید