سازمان بازرگانی در تعلیق؟

به گزارش وبلاگ بخار، روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای فوریت آنالیز لایحه ایجاد سازمان بازرگانی و تنظیم بازار مخالفت کردند. در جلسه علنی مجلس ابتدا تقاضای دولت برای آنالیز لایحه ایجاد سازمان بازرگانی و تنظیم بازار به صورت دو فوریت آنالیز شد که با مخالفت نمایندگان، آنالیز یک فوریت لایحه مذکور به رای گذاشته شد که بار دیگر با مخالفت نمایندگان روبرو شد. بر این اساس لایحه ایجاد سازمان بازرگانی و تنظیم بازار در مجلس شورای اسلامی به صورت عادی آنالیز خواهد شد و به نظر می رسد آنالیز این لایحه عادی به عمر مجلس یازدهم نخواهد رسید.

سازمان بازرگانی در تعلیق؟

به گزارش دنیای اقتصاد، اگرچه رئیس جمهور اعلام نموده بود به دلیل همراهی با مجلس و با توجه به مخالفت بعضی نمایندگان کمیسیون های تخصصی با تشکیل وزارتخانه بازرگانی لایحه خود را تغییر داده و پیشنهاد تشکیل سازمان بازرگانی را ارائه نموده، اما همین موضوع یکی از دلایل مخالفت نمایندگان با آنالیز فوریت دار این لایحه است. مخالفت مجلس با فوریت لایحه تشکیل سازمان بازرگانی واکنش علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت را نیز در پی داشت و او در توییتر نوشت که تشکیل سازمان یا وزارت بازرگانی که پیشنهاد بعضی نمایندگان هم بود، گام موثری برای تنظیم بازار، مهار تورم و تسهیل تجارت و یکی از زمینه های یاری مجلس به دولت برای تحقق شعار سال است. انتظار از مجلس محترم، تصمیم گیری در این موضوع و خارج کردن یک مساله کلیدی از حالت بلاتکلیفی است. این در حالی است که به نظر می رسد نمایندگان با تشکیل سازمان بازرگانی و نه وزارت بازرگانی مخالف هستند، چون سازمان قابل نظارت نیست.

دلیل مخالفت مجلس چه بود؟

محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون مالی مجلس به دلیل مخالفت مجلس با تشکیل سازمان بازرگانی اشاره نمود و گفت: مجلس با تشکیل هرگونه ساختاری که پاسخگویی اش به مجلس کاهش پیدا کند، مخالف است. اگر دولت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را به مجلس می آورد مجلس با این لایحه موافقت می کرد.

او در پاسخ به سوالی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه مجلس مخالف تشکیل وزارتخانه بازرگانی است، تاکید نمود: باید دولت لایحه تشکیل وزارتخانه بازرگانی را به مجلس بیاورد آن موقع متوجه می شود نظر مجلس چیست. من با تشکیل وزارت بازرگانی موافق هستم. رئیس کمیسیون مالی مجلس، اعلام نمود: تجربه ادغام و تشکیل وزارت صمت نشان داد بخشی از مسائل ما حل نشده و تشکیل وزارت بازرگانی می تواند بعضی از مسائل را حل نماید. البته اگر ظرفیت فعلی وزارت صمت را یک ساختار قوی و مجموعه کارآمد برعهده بگیرد می تواند از ظرفیت کنونی وزارتخانه به خوبی استفاده کند.

پورابراهیمی ادامه داد: در وزارت صمت ساختار ها به صورت کامل دیده شده است، اما در اجرا مشکل وجود دارد و به همین خاطر احتیاج به تشکیل وزارت بازرگانی احساس می شود. می توان با تغییر ساختار ها کشور را نجات داد. اگر رئیس جمهور برای وزارت صمت تیم قوی در نظر بگیرد همزمان می تواند هم بازرگانی و هم صمت را به خوبی پیش ببرد.

ساختار یا کارگزار؟

محسن زنگنه، نایب رئیس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس به چرایی مخالفتش با تشکیل سازمان بازرگانی اشاره نمود و گفت: مشکل ما در ساختار نیست، بلکه مشکل ما در آدم ها است. اگر 10 ساختار درست کنیم و در این ساختار ها آدم های ضعیف بگذاریم شرایط بدتر می شود. نظر مجلس این بود که ما مشکل ساختاری نداریم، بلکه مشکل ما آدم های ناکارآمد است. او ادامه داد: یک زمانی دوستان حوزه کشاورزی اصرار داشتند باید بازرگانی کشاورزی هم برعهده ما باشد و ما که فراوری مرغ می کنیم بازرگانی آن هم با ما باشد. در اوایل مجلس یازدهم همین دوستانی که در حال حاضر در دولت هستند این استدلال را مطرح می کردند، اما در حال حاضر عکس آنچه قبلا عنوان می شد، مطرح می شود؛ بنابراین معتقدم مشکل در ساختار ها نیست، بلکه مشکل در کارآمدی افراد است.

بعلاوه محمد وحیدی، نماینده بجنورد و عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: دولت مصر است بخش بازرگانی با رویکرد داخلی اش مستقل شود. مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی موافق است، چون مجلس می تواند بر وزارتخانه نظارت داشته باشد. اما زمانی که سازمان بازرگانی تشکیل شود زیرنظر شخص ریاست جمهوری است و وقتی سوالی مطرح می شود باید به سمت شخص رئیس جمهور برویم و معمولا ملاحظات سیاسی و اجتماعی کشور اجازه نمی دهد این اتفاق بیفتد. اما وزیر، ارتباطات بیشتری با کمیسیون تخصصی اش دارد و زمان بیشتری می تواند بگذارد. او ادامه داد: جداسازی ساختار نباید مبتنی بر فرآیند تعجیلی باشد. می گویند بخشی از مهار تورم بر می شود به اینکه ساختار بازرگانی جداگانه ای داشته باشیم، اما آیا در حال حاضر با ساختار کنونی وزارت صمت در بخش های خودرو و لوازم خانگی پیروز عمل نموده است؟

این نماینده به دلیل های دیگر مخالفت مجلس با تشکیل سازمان بازرگانی اشاره نمود و اضافه نمود: دلیل دیگر مخالفت مجلس این بود که زمانی که بازرگانی را از حوزه فراوری جدا می کنیم رغبت بر عدم تامین کالا در حوزه فراوری افزایش پیدا می نماید. یعنی نگاهی ایجاد می شود و بعضی علاقه مند به واردات هستند و نان بعضی در ساختار های بازرگانی در واردات است. وحیدی تاکید نمود: مجلس با تشکیل سازمان بازرگانی مخالفت کرد و این لایحه به صورت عادی در مجلس آنالیز خواهد شد و با توجه به تعدد لوایح و طرح ها آنالیز این لایحه به عمر مجلس یازدهم نمی رسد. مگر آنکه دولت لایحه را پس بگیرد و لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را ارائه دهد.

منبع: فرارو

به "سازمان بازرگانی در تعلیق؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان بازرگانی در تعلیق؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید