سبزه عید را کی بکاریم؟

به گزارش وبلاگ بخار، اسفند است و بوی عید می آید . ایرانی ها به رسم چند هزارساله نیاکان خویش در تکاپوی آماده شدن برای نوروز هستند.

سبزه عید را کی بکاریم؟

وبلاگ بخار: سبز کردن سبزه عید یکی از رسوم بانوان ایرانی است تا آن را در سفره هفت سین بگذارند.کاشت سبزه با بذرهای مختلف را باید از چند روز تا چند هفته قبل از تحویل سال نو انجام داد. بذرهایی چون گندم، عدس، ماش، شاهی، خاکشیر، خرفه و انواع بذر میوه ها و گل های مختلف برای کاشت سبزه استفاده می شوند. در اینجا زمان بندی چند نوع سبزه را برایتان آورده ایم:

سبزه گندم

این سبزه یکی از اصلی ترین سبزه های عید است و باید از 10 روز قبل از سال نو کاشته شود. زمان خیساندن گندم هم 10 تا 18 ساعت است.

سبزه ماش و عدس

این دو تا بذر، برای رویش به زمان بیشتری نیاز دارند و بهتر است کاشت آنها را از 10 اسفند شروع کنید. زمان خیساندن آنها هم 10 تا 18 ساعت است.

عدس

سبزه خرفه و شاهی

این دو تا بذر زودتر از هر سبزه ای رشد می کنند. بنابراین می توانید حدود 1 هفته مانده به عید آنها را بکارید. خرفه 6 تا 8 ساعت باید خیسانده شود و شاهی به 10 تا 18 ساعت برای خیس خوردن نیاز دارد.

سبزه خاکشیر

خاکشیر هم مانند خرفه و شاهی زود رشد می کند. درواقع این دانه را هم 1 هفته مانده به نوروز بکارید و فقط باید آن را 6 تا 10 ساعت در آب خیس کنید.

شنبلیله و ارزن

شنبلیله و ارزن را از 16 اسفند بکارید. البته پیش از آن شنبلیله را 6 تا 8 ساعت و ارزن را 10 تا 18 ساعت در آب بخیسانید.

یونجه

بهترین زمان برای کاشت سبزه یونجه، 24 اسفند است. این بذر را هم باید 6 تا 8 ساعت در آب خیس کنید.

جو

زمان کاشت سبزه جو 2 هفته قبل از عید نوروز است و این بذر را باید 24 ساعت در آب خیس کنید.

منبع: توریسم آنلاین

به "سبزه عید را کی بکاریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سبزه عید را کی بکاریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید