شاهکار هنری که مورد بی مهری نهاده شد

به گزارش وبلاگ بخار، ایسنا/ این خبر پیرامون شاهکار هنری که مورد بی مهری نهاده شد، برای شما نگارش شده است.

شاهکار هنری که مورد بی مهری نهاده شد

کلود مونه، نقاش فرانسوی در سال1840 متولد شده و در سال1926 از دنیا رفت. در میان این سالها مونه ستاره ای بود که در آسمان نقاشی دنیا درخشید.

کلود مونه تابلو امپرسیون؛ طلوع آفتاب را در سال 1872 ترسیم نموده است؛ نقاشی که دنیای هنرهای تجسمی را تغییر داد و مکتب امپرسیونیسم نام خود را از آن وام گرفته است.

مکتب امپرسیونیسم را میتوان مادر هنرهای مدرن مانند اکسپرسیونیسم و کوبیسم دانست. این مکتب هنری سنگ بنای هنر مدرن محسوب می گردد که اکنون تعدد یافته است. اما چه چیزی باعث متفاوت بودن این تابلو نقاشی شده است؟

در تابلو امپرسیون؛ طلوع آفتاب دو قایق کوچک را می بینیم که خورشید بالای آنها نور قرمز رنگش را بر دریا منتشر نموده است. در وسط تابلو قایق های صید دیگری هم هستند. کمی عقب تر کشتی هایی هم بچشم میخورد که خیلی واضح نیست و پشت کشتی ها هاله هایی دود مانند است که ممکن است دود کشتی های بخار باشد. اینها عناصر اصلی نقاشی است.

مونه این تابلو را همراه با چند اثر دیگر هنگامی که برای بازدید از زادگاهش منطقه لوآور در شمال غربی فرانسه در سال 1872 رفته بود، ترسیم نموده است. این منطقه یک منطقه دریایی با بندر و منظره ها زیبای طبیعی است. مونه این تابلوها را در ساعات مختلفی از روز از طلوع آفتاب تا تاریکی شب ترسیم کرد؛ گاهی خود در کنار بندر بوده و گاهی از پنجره اتاقش در هتل به منظره ها اشراف داشته است.

مونه تابلو امپرسیون؛ طلوع آفتاب را در کنار دیگر تابلوهایی که در بندر لوآور کشید، در یک نمایشگاه که متشکل از حدود 400 تابلو از 30 هنرمند از جمله ادگار دگا و کامی پیسارو بود، به نمایش گذاشت. حدود 4 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید نموده بودند و براساس این گزارش تابلوی معروف مونه مورد بی مهری بخی از منتقدان قرار گرفته است.

تا پیش از آن تابلوهای نقاشی که ترسیم میشد، همگی مبتنی بر اصول نقاشی آکادمیک بودند و کمتر اثری را می دیدیم که در نوع طراحی متفاوت عمل نموده باشد اما نقاشی مه آلود و تقریبا ناواضح مونه سبک متفاوتی بود که هواداران و مخالفان خودش را هم داشت.

بعضی از منتقدان تصویر ناواضح منظره ها طبیعی را حاصل بی دقتی و اشتباه هنرمند می دانستند. یک منتقد در آن موقع نوشته بود: این نقاشان به جای اینکه خود منظره ها را ترسیم و منتقل نمایند، احساسی که این منظره ها به آدمی منتقل می نماید را ترسیم می نمایند.

در کنار نظرات مخالف منتقدان، یک منتقد اما معتقد بود که مونه روش جدیدی در هنر را ابداع نموده است. او بجای ترسیم معمول منظره ها، به ترسیم حس و حال و دریافت خود از آنها دست زد بنابراین احساس منحصر بفردی از سرزندگی را در نقاشی منتقل نموده است.

در هر صورت با وجود موافقت ها و مخالفت ها، تابلو کلود مونه انقلابی در نقاشی پدید آورده و مکتب امپرسیونیسم را بنیان نهاد. مونه دریچه ای را به روی هنرمندان گگردد تا شجاعت فاصله گرفتن از قواعد سنتی هنر را داشته باشند و به سمت ترسیم نقاشی های معناگرا و مفهومی حرکت نمایند.

منبع: همگردی

به "شاهکار هنری که مورد بی مهری نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاهکار هنری که مورد بی مهری نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید