شگفتی های خانه نوریان

به گزارش وبلاگ بخار، خبرنگاران : دلم تنگ شده برای آن خانه ای که حوض و باغچه، چشم هایش بود ؛ قدم به حیاطش که می گذاشتی با وجود آنها جهان هیچ چیز کم نداشت.انگار خوشبختی نشستن در حیاط آب و جارو شده اش بود و سیری تماشای زلالی آب حوض و طراوت نفس های تر باغچه و حالا نگاه می کنم به تصاویر خانه نوریان ؛عمارتی کهنسال اما عجیب خواستنی.

شگفتی های خانه نوریان

هماحاصلی: خانه نوریان در بافت تاریخی نصیر نجف آباد اصفهان از عمارت های بازمانده از دوران قاجار است و با معماری تحسین برانگیز و اصیلش از جاذبه های شهر دوست داشتنی نجف آباد محسوب می گردد.

پرسه در خانه نوریان

مساحت خانه نوریان 1163 متر مربع است و اولین مکتب خانه علوم در نجف آباد بوده است .این خانه تاریخی دو بخش اصلی دارای شاه نشین و بخش خلوت کناری در شرق آن متشکل است . ضلع جنوبی این بنا شاه نشین دارد در این بنا ستون های بزرگی می بینید که دارای تزئینات گل های ختایی هستند این گل ها به سبک کورنتی می باشند پنجره های آن بازشو است و شیشه های الوانی دارد .سقف این بنا مزین شده است و در بخش های مهمی از تزئینات دیده می گردد.

ورودی اصلی خانه به وسیله هشتی بزرگی مفروش شده با سنگ های قلوه ای به مساحت 16 متر مربع در ضلع جنوبی خانه قرار گرفته است که با پیچشی شرقی و متناسب با معماری بومی ایران، دسترسی به حیاط اصلی بخش مرکزی خانه را ممکن می سازد.

بخش های حیاط در این بنا به سبک خانه های فلات مرکزی است باغچه های قرینه که در طرفین این بنا قرار دارند زیبایی خاصی به آن بخشیده اند این باغچه ها تا نشیمن درونی فاصله دارند حوض قلبی شکل که با استفاده از سنگ ساخته شده است زیبایی این باغچه ها را دو چندان نموده است.

بین بخش اصلی و خلوت خانه، مجموعه فضاهایی به شکل اتاق اندرونی تعبیه شده که مخصوص اقامت تابستانی اهالی بوده است. آشپزخانه (مطبخ)، اتاق چاه آب، زیرزمین با تاق ضربی، راستا دسترسی پشت بام، اصطبل نگهداری حیوانات و.. از دیگر قسمت های این اثار تاریخی است .

عمارتی که مقصد عالمان شد

به گزارش وبلاگ بخار ،خانه نوریان که اکنون به عنوان مکتب خانه علوم خواجه نصیرالدین طوسی فعالیت می نماید به وسیله شهرداری در سال 94 بازسازی و بازسازی شده و به بنای مکتب خانه تغییر یافته است .این مکتب خانه با فراهم شدن بستر نمایش و آموزش های فرهنگی به یکی از مهمترین مکتب خانه ها تبدیل شده است.در این مکتب خانه شگفتی های علمی زیادی وجود دارد و علاوه بر جذابیت های فرهنگی و علمی که دارد از ماهیت تاریخی و گردشگری نیز برخوردار است. هر ساله گردشگران زیادی از این عمارت تماشا می نمایند.

آدرس خانه نوریان:

ایران، اصفهان، نجف آباد، کوچه نصیر، پشت بانک ملی شعبه خیام در خیابان منتظری جنوبی، خانه نوریان نجف آباد

منبع: توریسم آنلاین

به "شگفتی های خانه نوریان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شگفتی های خانه نوریان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید