عجیب ترین سانحه هوایی در تاریخ صنعت هواپیمایی!

به گزارش وبلاگ بخار، عجیب ترین سانحه هوایی

امروزه سفر هوایی و پرواز با هواپیما باعث شده سفر و گردشگری بیش از پیش راحت گردد و امکان سفر به نقاط دوردست برای همه فراهم گردد. سال 2017 امن ترین سال در تاریخ صنعت هواپیمایی لقب گرفت و امنیت پروازها بسیار بهبود پیدا نموده است. بیشتر افراد وقتی می خواهند برای سفر برنامه ریزی نمایند قبل از هرچیز اقدام به رزرو بلیط هواپیما می نمایند و این نوع سفر به بخش جدایی ناپذیر مسافرت تبدیل شده است. با این حال، در طول تاریخ صنعت هواپیمایی و سفرهوایی سوانحی رخ داده است که بعضی از آن ها بسیار عجیب هستند. این سوانح اغلب بدون علت و به طرز مرموزی رخ داده اند و کارشناسان بعد از گذشت سال ها هنوز دلایل قانع نماینده ای برای بروز این سوانح ندارند. در این مطلب می خواهیم در خصوص عجیب ترین سانحه هوایی در تاریخ مسافرت های هوایی صحبت کنیم. نکته ای که در خصوص این سانحه هوایی حائز اهمیت است این است که علیرغم وخامت و شدت حادثه، هواپیما توانسته با موفقیت و با کمترین تلفات به سلامت فرود اضطراری انجام بدهد. با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص این سانحه بیشتر بدانیم.

عجیب ترین سانحه هوایی در تاریخ صنعت هواپیمایی!

پرواز 243 آلوها ایرلاینز

در 28 آوریل سال 1988 پرواز شماره 243 شرکت هواپیمایی آلوها ایرلاینز (Aloha Airlines) از شهر هیلو (Hilo) به مقصد هونولولو (Honolulu) در هاوایی پرواز کرد. پرواز طبق زمانبندی در ساعت 13:25 دقیقه همراه با 6 مهماندار و 90 مسافر از زمین بلند شد. هیچ گونه مشکل یا نقص فنی یا مورد غیرمعمولی در مراحل قبل از پرواز مشاهده نشد و این پرواز طبق روال انجام شد. این هواپیما در همان روز سه پرواز انجام داده بود و همگی بدون هیچ گونه مسئله ای صورت گرفته بودند. گزارش آب و هوایی مورد آنالیز قرار گرفته بود و هیچ گونه مسئله ای از نظر شرایط جوی وجود نداشت. هیچ چیز غیرمعمولی و مشکوکی وجود نداشت و کسی خبر نداشت که قرار است عجیب ترین سانحه هوایی برای هواپیما پیش بیاید.

خلبان هواپیما رابرت شورنستایمر 44 ساله (Robert Schornstheimer)، یکی از خلبان های مجرب و کارآزموده آلوها ایرلاینز بود. این خلبان متبحر سابقه 8500 ساعت پرواز را در کارنامه اش داشت که 6700 ساعت از این مدت با هواپیمای بوئینگ 737 بوده است. یاری خلبان پرواز مادلین تامپکینز 36 ساله (Madeline Tompkins) بود. او نیز تجربیات زیادی در خصوص پرواز با بوئینگ 737 داشت و 3500 ساعت از کل 8000 ساعت پروازش را با این هواپیماها انجام داده بود.

همه چیز عادی بود، تا اینکه…

در طول تیک-آف و بلند شدن هواپیما هیچ رخداد غیرمعمولی گزارش نشد و همه چیز خیلی عادی و خوب پیش رفت. حدود ساعت 13:48 دقیقه، هنگامی که هواپیما در فاصله 43 کیلومتری جنوب غربی جزیره مائویی بود به ارتفاع معمولش در 7300 متری رسید. ناگهان اتفاق عجیبی افتاد! یکدفعه یک تکه کوچک از سقف هواپیما با صدایی بلند کنده شد. خلبان هواپیما احساس کرد که هواپیما چپ و راست می گردد و حفظ کنترل آن سخت شده است. بلافاصله در کابین خلبان کنده شد و خلبان آسمان آبی را در کنارش دید! اختلاف فشار هوای داخل کابین و خارج باعث ایجاد اتفاقی به نام فشار انفجاری (Explosive decompression) شد. در ارتفاع بالا اختلاف فشار هوای داخل کابین و هوای بیرون بسیار زیاد است. بنابراین وقتی سوراخ کوچکی در هواپیما ایجاد گردد باعث می گردد هوای داخل کابین با فشار بسیار زیاد از سوراخ به بیرون مکیده گردد. این عمل تا زمانی که فشار هوای داخل و بیرون به تعادل برسند ادامه دارد. خارج شدن هوا از سوراخ اغلب باعث انفجار و سوانح دیگر می گردد.

در خصوص هواپیمای آلوها ایرلاینز نیز این سوراخ کوچک موجب کنده شدن بخش بزرگی از سقف هواپیما در بخش جلوی هواپیما شد. حدود 5 متر از سقف از پشت کابین خلبان تا اواسط بخش فرست کلاس هواپیما به یکباره کنده شد! مسافران فرست کلاس هواپیما ناگهان آسمان آبی را بالای سرشان دیدند و بدون سقف و در ارتفاع 7300 متری از ترس در جایگاه هایشان میخکوب شده بودند. خوشبختانه تمام مسافران کمربند ایمنی را بسته بودند؛ به همین خاطر در جریان عجیب ترین سانحه هوایی به بیرون پرتاب نشدند و در جایگاه هایشان باقی ماندند.

مهارت خلبان جان مسافران را نجات داد!

تامپکینز، یاری خلبان هواپیما در زمان حادثه راهنمایی هواپیما را برعهده داشت. در چنین سوانح عجیب و غیرمترقبه ای سرعت عمل از اهمیت بالایی برخوردار است. خلبان هواپیما به سرعت راهنمایی هواپیما را به دست گرفت و هواپیما را به سمت نزدیک ترین فرودگاه در جزیره مائوئی پیش برد. تنها 13 دقیقه پس از این سانحه، هواپیما در باند فرود شماره 2 فرودگاه کاهولو (Kahului Airport) فرود اضطراری انجام داد. هنگام فرود و نشستن هواپیما در باند، خدمه سرسره نجات را باز کردند تا مسافران را هرچه سریع تر از هواپیما خارج نمایند. تامپکینز کنار سرسره ایستاده بود و به مسافران یاری می کرد سریع تر از هواپیما خارج شوند. در عجیب ترین سانحه هوایی تنها یک نفر کشته شد: یکی از مهمانداران که در هنگام کنده شدن سقف به بیرون پرتاب شد. در جریان این سانحه عجیب، 65 نفر مجروح شدند که جراحات 8 نفر وخیم گزارش شد. فرود پیروز و سلامت هواپیما با وجود این سانحه عجیب مسلما نشان دهنده تبحر و تسلط خلبان هواپیماست و رخدادی مهم و قابل توجه در تاریخ صنعت هواپیمایی محسوب می گردد.

دلیل عجیب ترین سانحه هوایی

شدت صدماتی که به هواپیما وارد شد باعث شد این هواپیما از ناوگان خارج گردد. قطعات هواپیما که بر اثر این سانحه کنده شده بود هیچ وقت پیدا نشد. ستاد ملی ایمنی حمل و نقل ایالات متحده (NTSB) تحقیقات گسترده ای را در خصوص عجیب ترین سانحه هوایی و علل بروز آن انجام داد. پس از تحقیقات بسیار در نهایت به این نتیجه رسیدند که خردگی و پوسیدگی فلز سقف باعث این سانحه شده است. این هواپیما 19 سال عمر داشت و به دلیل پروازهای مداومی که در محیط ساحلی هاوایی انجام می داد سال ها در معرض رطوبت و نمک قرار داشته است. مسئولین پرونده در نهایت اینطور نتیجه گیری کردند که رطوبت و نمک و نم محیط هاوایی به مروز باعث پوسیدگی و خرده شدن بدنه هواپیما شده است. یکی از مسافران طی یک مصاحبه اعلام کرد که وقتی روی جایگاه اش نشسته متوجه یک شکاف کوچک روی سقف شده است. اما توجهی نکرده و مهمانداران را متوجه این قضیه نکرده است.

منبع: quora.com , en.wikipedia.org

منبع: الی گشت

به "عجیب ترین سانحه هوایی در تاریخ صنعت هواپیمایی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجیب ترین سانحه هوایی در تاریخ صنعت هواپیمایی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید