عفونت استاف چیست؟

به گزارش وبلاگ بخار، فونت های استاف عفونت ناشی از باکتری استافیلوکوک است، این باکتری نوعی میکروب است که معمولا در پوست یا بینی افراد، حتی افراد سالم یافت می گردد. بیشتر اوقات این باکتری مسئله ای ایجاد نمی کند و یا منجر به عفونت های پوستی نسبتا خفیف می گردد.

عفونت استاف چیست؟

انواع مختلف عفونت استاف

جوش ها و لکه های پوستی
رایج ترین نوع عفونت استاف، جوش ها و لکه های پوستی می باشد وقتی یک پشه بازوی شما را نیش بزند و شما با انگشت آن را بخارانید و یا به بینی خود دست بزنید، باکتری استاف نوک انگشت باعث آلوده شدن جای زخم، قرمزی، دردناک و چرکی شدن آن می گردد.
مسمومیت غذایی
هنگامی که یک غذا در معرض باکتری استاف قرار می گیرد، باکتری ها در آن تکثیر می شوند و سم فراوری می نمایند.

این سم ممکن است شما را بیمار کند و علامت هایی مانند استفراغ، اسهال و درد معده در شما ایجاد می گردد.

مواد سمی که باکتری استاف در مواد غذایی ایجاد می نماید، ممکن است شما را بیمار کند و در نهایت منجر به مرگ گردد.

بنابراین همواره با دست های تمیز غذا درست کنید و سپس آن را بخورید.

تب
وقتی کسی در اثر استاف در بیمارستان بستری می گردد این می تواند یک عفونت خون به نام باکتریمی شناخته گردد که در ابتدا به تب و فشار خون پایین منجر می گردد.

هنگامی که استاف در خون شما نفوذ کند این نوع عفونت می تواند به قلب شما، استخوان ها و دیگر اندام ها توسعه پیدا کند و در نهایت ممکن است به یک عفونت خطرناک و جدی منجر گردد که حتی کشنده نیز باشد.

این عفونت در کسانی که ذات الریه یا یک عفونت استخوان به نام استئومیلیت دارند در محل آلوده تورم و گرما ایجاد می نماید.

باکتریمی بعلاوه می تواند به پوشش قلب نفوذ پیدا نموده و به قلب آسیب برساند.

علامت های این بیماری شامل: درد مفاصل و عضلات، عرق شبانه، تب، پوست رنگ پریده، حالت تهوع و سایر علامت ها می باشد.

سندروم شوک توکسیک
زمانی که سموم فراوری شده به وسیله استاف تجمع پیدا می نمایند، می تواند به یک نوع خاص از مسمومیت خون، به نام سندروم شوک سمی منجر گردد و این می تواند به یک تب ناگهانی، استفراغ، اسهال، درد عضلات، سر درد و آفتاب سوختگی منجر گردد.
MRSA
این یک نوع استاف است که در برابر آنتی بیوتیک مقام می باشد. MRSA می تواند در پوست و خون، عفونت های جدی تر ایجاد کند و ممکن است با مقاومت MRSA در برابر دارو درمان طولانی تر گردد. 1

علل عفونت استاف چیست؟به طور معمولا شاید بیشتر افراد باکتری عامل ایجاد عفونت استاف را با خود حمل نمایند، اما لزوما این باکتری نمی تواند بر روی همه افراد تاثیرات مخرب و دردناک را ایجاد کند بیشتر افرادی که از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار هستند، بیشتر مورد هجوم باکتری عامل این عفونت قرار می گیرند.

باکتری استاف ممکن است به راحتی از یک شخص یه شخص دیگر منتقل گردد. بعلاوه این موجودات ذره بینی به وسیله اشیاء بی جان هم چون، حوله ها و انواع ظروف پلاستیکی نیز بین مردم منتشر می شوند.

فقط کافی است شخصی با این گونه وسایل آلوده در تماس باشد. این باکتری به راحتی به وسیله تماس مستقیم به بدن ما منتقل می گردد.

باکتری عامل استاف مقاومت بالایی دارد و حتی در محیط های خیلی گرم و پر نمک نیز می تواند زنده بماند.

نشانه های عفونت استاف چیست؟

عفونت حاصل از بیماری استاف ممکن است باعث ایجاد یک مشکل پوستی بسیار کوچک مثل جوش در پوست باشد و حتی در موارد حادتر به سرعت در روی بدن منتشر گردد و مسائل فراوانی را برای انسان به وجود آورد معمولا اندازه آسیب رساندن عفونت استاف بستگی به اندازه توسعه و مکانی که عفونت در آن جا ایجاد می گردد بستگی دارد. 2

پیشگیری از عفونت استاف

عفونت های استاف، از جمله MRSA، بهتر است با بهداشت خوب دست نگه دارید.

شستشوی دست با صابون و آب برترین راه برای جلوگیری از توسعه استاف است و در بیمارستان بستری مخصوص ضد میکروبی مانند کلرهگزیدین می تواند مورد استفاده قرار گیرد. برای جراحی بیمار، ممکن است عفونت را با مراقبت از برش خوب پیشگیری کنید.

برای بیماران بستری که دارای MRSA هستند، اقدامات احتیاطی انزوای به درمان عفونت یاری نمی نماید، بلکه از توسعه عفونت به دیگر بیماران جلوگیری می نماید. این به این معنی است که کارکنان بیمارستان پوشیدن لباس و دستکش یکبار مصرف و استفاده از تجهیزات یکبار مصرف مانند stethoscopes برای جلوگیری از توسعه عفونت.

درب به اتاق بیمار نیز ممکن است بسته گردد. 3

درمان خانگی استاف

استفاده از روغن پونه کوهی
یکی دیگر از دارو های خانگی برای عفونت استاف، مرزنجوش و یا همان پونه کوهی است.

این گیاه به خاطر خواص آنتی بیوتیکی ای که دارد، بسیار در بین مردم شناخته شده است.

علاوه بر این، برخی دیگر از اجزای شیمیایی دیگر نیز در روغن این گیاه وجود دارد که می تواند عفونت را به طور موثر مانند آنتی بیوتیک های سنتی کاهش دهد.

مطالعه ای که به وسیله NCBI در سال 2014 منتشر شد، ویژگی های ضد باکتری قوی روغن پونه را نشان داد که باعث می گردد؛ آن ها را برای مقابله با برخی از باکتری ها از جمله استافیلوکوک اورئوس و استافیلوکوک اپیدرمیدیس مناسب تر کند.

برای اینکه بتوانید از خواص دارویی روغن پونه کوهی نهایت استفاده را ببرید، ابتدا اسانس آن را با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط و سپس آن را به منطقه آسیب دیده بمالید. چندین ساعت صبر کنید و در مرحله آخر آن را بشویید. شما می توانید چند بار در روز این عمل را تکرار کنید.

استفاده از پیاز
پیاز یکی از موثرترین دارو های خانگی برای عفونت استاف است. پیاز مانند سیر حاوی خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی است.

از این رو از این ماده برای ضد عفونی کردن نیز مورد استفاده قرار می دهند. معمولا پیاز را یک ماده غذای بسیار عالی برای تقویت سلامت بدن می شناسند.

بعلاوه مواد موجود در پیاز خاصیت ضد قارچی و ضد میکروبی خوبی دارد. برای استفاده از پیاز برای درمان عفونت استاف، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا پیاز را ریز ریز کنید. شما می توانید تکه ای از پیاز را رنده کنید و سپس تکه های رنده شده را روی عفونت و یا جوش حاصل از عفونت استاف قرار دهید.

پس از این مرحله با استفاده از یک باند استریل شده روی موضع را خوب بپوشانید و تا 4 ساعت صبر کنید. سپس موضع را به خوبی بشویید.

شما می توانید فرایند بالا را 2 الی 3 بار در روز انجام دهید تا جوش مورد نظر نابود گردد.

استفاده از روغن اوکالیپتوس
با توجه به خواص ضد میکروبی و ضد التهابی، روغن اکالیپتوس می تواند به مبارزه با باکتری استافیلوکوک اورئوس امیدوار بود.

این ماده می تواند برای درمان بیماری هایی که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند مورد استفاده قرار بگیرد.

مطالعه ای که به وسیله مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی در سال 2010 صورت گرفت، به وضوح اثرات ضد میکروبی اکالیپتوس و توانایی آن برای افزایش ایمنی بدن را نشان داد.

برای استفاده از روغن اکالیپتوس به عنوان یکی از دارو های خانگی، برای عفونت استاف، شما باید به صورت زیر عمل کنید:

ابتدا باید برخی از روغن های حامل مانند روغن بادام یا روغن زیتون را در بازار تهیه کنید.

سپس چند قطره روغن اکالیپتوس را به آن اضافه کنید، بعد از این مرحله روغن مخلوط را به طور مستقیم بر روی جوش ها، زخم ها و هر ناحیه از پوست را که تحت تاثیر بیماری استاف قرار گرفته، بمالید و پس از گذشت چند ساعت آن را بشویید. شما می توانید پس از گذشت 2 الی 3 روز دوباره این عمل را تکرار کنید.

استاف با استفاده از روغن کرچک
روغن کرچک نیز در برخورد با انواع عفونت ها از جمله عفونت های استاف به دلیل فعالیت های ضد باکتری و ضد التهابی آن بسیار موثر خواهد بود.

این روغن علاوه بر نابودی عفونت می تواند تورم و درد حاصل از عفونت را نیز کاهش دهد.

برای استفاده صحیح از روغن کرچک ابتدا آن را گرم کنید و سپس آن را به صورت مستقیم روی مواضعی که آلوده شد ه اند بمالید.

در چنین شرایطی سعی کنید تا روغن کمی خنک گردد، سپس از آن بهره ببرید؛ چرا که روغن داغ می تواند باعث آسیب دیدگی بافت های پوست و حتی دیگر بافت های داخلی بدن گردد.

پس از انجام مراحل بالا موضع را با استفاده از یک پارچه استریل گرم شده ببندید تا روغن کرچک کارایی خود را نشان دهد.

شما می توانید پس از گذشت چند ساعت موضع را به خوبی بشویید. بنا به شرایطی که دارید می توانید روزانه 2 الی 3 بار این کار را تکرار کنید.

استفاده از زردچوبه
از زرد چوبه نیز می توان برای درمان عفونت حاصل از بیماری استاف، استفاده کرد. این ادویه با توجه یه خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتری و ضد التهابی که دارد، به سرعت و به طور موثر می تواند باعث نابودی عفونت گردد.

از دیگر مزایای استفاده از زردچوبه این است که این ماده سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد و از این طریق خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های دیگر را از بین می برد.

شما می توانید پودر زردچوبه را به صورت مستقیم روی مواضع آسیب دیده بمالید تا مواد موجود در آن بتوانند باعث خشک شدن عفونت روی پوست شوند.

برای این کار بهتر است یک قاشق از پودر زردچوبه را در 4 فنجان آب بریزید و به خوبی بجوشانید و سپس محلول به دست آمده را پس از خنک شدن روی پوست خود بمالید و پس از گذشت چند ساعت آن را بشویید و خوب خشک کنید. 4

پی نوشت:

1. www.hidoctor.ir

2.www.fardanews.com

3.www.fa.approby.com

4.www.doctorkhosravi.com

منبع: راسخون

به "عفونت استاف چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عفونت استاف چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید