علیرضا فغانی: هر اتفاق می افتد همه می گویند جان مادرتان VAR بیاورید

به گزارش وبلاگ بخار، تهران (پانا) - داور برجسته و بین المللی فوتبال ایران تاکید نمود تا زمان ورود VAR به کشور، باید برخورد انضباطی جدی و محرومیت اثرگذار در رابطه با معترضان به داوری در ایران مدنظر قرار گیرد تا بتوان شرایط موجود را مدیریت کرد.

علیرضا فغانی: هر اتفاق می افتد همه می گویند جان مادرتان VAR بیاورید

به گزارش ایسنا، علیرضا فغانی، در رابطه با قضاوت در اولین دوره مسابقات جام عرب 2021 (FIFA Arab Cup)، اظهار کرد: مسابقات کشورهای عربی هر ساله برگزار می شد و از حساسیت بسیار بالایی برای کشورهای شرکت نماینده برخوردار بود و کشورهایی نظیر یمن و بحرین که از نظر فوتبالی در سطح بالایی قرار ندارند و نمی توانند عملکردی نظیر تیم های تراز اول در مسابقات جام ملت های آسیا یا مقدماتی جام جهانی داشته باشند، شرکت در این مسابقات برای آن ها حتی از مسابقات معتبر جهانی نیز، حساس تر است.

چرا تیم داوری ایران به جام عرب 2021 رفت؟

وی ادامه داد: سال قبل از جام جهانی است و فیفا مسابقات کنفدراسیون ها را نیز با توجه به محدودیت های کرونایی برگزار نکرد و در نهایت جام عرب 2021 در قالب تیم های عربی آسیا و آفریقا برگزار گردید و تیم ها در چهار گروه چهار تیمی به مصاف یکدیگر رفتند و به نوعی آزمایش قطر با توجه به امکانات موجود در راستای برگزاری جام جهانی 2022 بود و به همین علت نیز برای فدراسیون جهانی فوتبال از اهمیت بالایی برخوردار بود.

داور بین المللی فوتبال ایران با اشاره به اینکه طبق پروتکل فیفا، از جام جهانی تا جام جهانی بعدی، نامزدهای داوری هر قاره معین می شوند و در تورنمنت های مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرند، بیان نمود: با توجه به اینکه طی این چند سال صرفا المپیک و جام عرب برگزار گردید و جام جهانی باشگاه ها نیز تا ماه آینده در ابوظبی برگزار می گردد، داوران کشورهای مختلف برای قضاوت در این سه دسته از مسابقات ابلاغیه می گیرد و تیم داوری ایران نیز به همراه داوری ژاپن در جام عرب قضاوت کردند.

2 یاری داور ایرانی در جام عرب، کرونا گرفتند!

فغانی با اشاره به اینکه تیم داوری ایران متشکل از بنده به عنوان داور و محمدرضا ابوالفضلی و محمدرضا منصوری بود، اظهار کرد: دو مسابقه مربوط به مرحله مقدماتی و یک مسابقه در مرحله نیمه نهایی مدنظر نهاده شد؛ در ملاقات اول با تیم کامل داوری ایران، مسابقه را قضاوت کردیم اما تست کرونای منصوری در ملاقات دوم مثبت و از هتل محل استقرار به هتل قرنطینه منتقل شد و تا روز آخر مسابقات متاسفانه در قرنطینه بود و به این ترتیب برای دومین مسابقه یک یاری داور از آلمان در کنار بنده و ابوالفضلی حضور داشت.

وی ادامه داد: پیش از قضاوت در مسابقه سوم نیز که مربوط به مرحله نیمه نهایی بود، تست PCR ابوالفضلی مثبت شد و به قرنطینه رفت و در بازی سوم نیز دو یاری داور از آلمان در کنار بنده مسابقه را قضاوت کردند.

این داور برجسته ایرانی با اشاره به اینکه از دو ماه قبل برای قضاوت در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به مدت 10 روز به کره جنوبی و پس از آن برای قضاوت در مسابقات زیر 23 سال آسیا به امارات رفتم، گفت: یک هفته نیز سمینار جام جهانی در قطر بود و در مدت زمان بین این سمینار تا جام عرب نیز حدود 16 روز فاصله وجود داشت که به همین علت به ایران بازگشتم تا آمادگی خود را جهت قضاوت حفظ کنم.

فغانی اضافه نمود: در حال حاضر نیز به استرالیا بازگشته ام و آماده برای قضاوت در مسابقات لیگ استرالیا هستم، چند ماه دیگر نیز سمیناری از طریق فیفا برای داوران جام جهانی برگزار خواهد شد که در این سمینار شرکت می کنیم.

هر اتفاق می افتد همه می گویند جان مادرتان VAR بیاورید!

وی در ادامه در رابطه با شرایط ملتهب این روزهای داوری ایران و شرایطی که به علت نبود VAR پیش آمده است، مطرح نمود: در حوزه آموزش خیلی قوی عمل نکرده ایم و در بخش برنامه ریزی و آماده کردن داوران نیز شرایط به همین منوال است و در عین حال خود تیم ها نیز با مسائل عدیده ای در رابطه با مباحث مرتبط با داوری روبرو است.

فغانی اضافه نمود: مسئله ای که در حال حاضر با آن روبرویم، این است که تا اتفاقی از نظر داوری درون زمین می افتد، همه می گویند جان مادرتان VAR بیاورید؛ ورود VAR به ایران به علت مسائل تحریمی و برنامه ریزی های انجام شده تا کنون پیشرفت آنچنانی نداشته است و متاسفانه هنوز در کشور شروع به کار نکرده و باید بدانیم در حال حاضر شرایط این چنین است و باید با وضع موجود خود را وفق دهیم و فشار را از روی جامعه داوری برداریم.

فشار به داوری در ایران به قبل از مسابقات کشیده شده است

وی با اشاره به اینکه شاید در یک مسابقه تیمی با وارد کردن فشار به داور نفع ببرد اما فردا این اتفاق در خصوص تیم دیگری رخ می دهد و این رویه درست نیست چرا که عدم آرامش تمرکز را از داوران می گیرد و نمی توانند به خوبی قضاوت نمایند و به طور حتم با حضور افشاریان در کمیته داوران، سخندان در دپارتمان داوری و کامرانی فر به عنوان دبیرکل فدراسیون فوتبال که هر سه داوران بین المللی بوده و با سابقه هستند، شرایط بهتری برای داوران ایران در آینده رقم می خورد.

داور بین المللی فوتبال ایران با اشاره به اینکه تشکیلات نو داوری همچون تیم های فوتبال نیازمند زمان هستند تا تیم هایشان یکپارچه و منسجم گردد، گفت: تشکیلات نو داوری مدت زیادی نیست که در کنار یکدیگر نهاده شده اند و اینکه چنین مورد هجمه واقع شوند درست نیست و باید به آن ها زمان داد.

فغانی با بیان اینکه درست است بعضی تیم ها از بعضی قضاوت ها متضرر می شوند، مطرح نمود: واقعا چاره ای وجود ندارد و امکانات فوتبال ایران همین قدر است و باید به برترین شکل از آن ها استفاده کرد.

وی اضافه نمود: در لیگ ستارگان قطر مدتی طولانی از داوران خارجی استفاده می کردند اما در حال حاضر از داوران 18، 19 ساله استفاده می نمایند که بسیار جوان هستند و به تیم ها، داوران و مربیان اجازه داده نمی گردد که داوران مورد هجمه نهاده شده و در جریان بازی چنین فشاری را تحمل نمایند.

داور برجسته فوتبال ایران با تاکید بر اینکه باید چنین شرایطی را برای داوران ایرانی نیز فراهم نمایند تا امکان قضاوت با آرامش برای آن ها فراهم گردد، اظهار کرد: متاسفانه در طول مسابقه، بعد از مسابقه و در بسیاری موارد حتی قبل از مسابقه نیز از سوی تیم ها به داوران فشار رسانه ای فشار وارد می گردد و مسئولان و مربیان آن ها در خصوص داوران صحبت می نمایند.

اتفاقات خارج از پروتکل داوری فیفا در لیگ ایران!

فغانی با تاکید بر اینکه باید با تیم ها از نظر انضباطی به علت نحوه رفتار و گفتار با داوران، محرومیت ها و برخوردهای جدی تر صورت گیرد تا شرایط برای داوران بهتر گردد، بیان نمود: متاسفانه خارج از پروتکل در لیگ ایران اتفاقاتی رخ می دهد و تلفن همراه در کنار زمین از طریق مسئولان تیم ها استفاده می گردد؛ این قانون وجود دارد که فیفا در مسابقات IPAD می دهد که تیم ها می توانند گزارشات بدنی و تاکتیکی خود را دنبال نمایند اما اینکه موبایل به دست راه بیوفتند و نشان دهند، به هیچ وجه چنین نیست!

وی با بیان اینکه متاسفانه شرایط لیگ ایران به گونه ای است که مربیان از نظر جایگاه خیلی ثبات ندارند و با چند باخت ممکن است جایگاه خود را از دست دهند، اعلام نمود: وقتی با رویه این چنینی روبرو هستیم، هضم کردن اشتباهات داوری سخت می گردد.

چرا نمی گویند کدام تیم ها از اشتباهات داوری سود برده اند؟

این داور بین المللی فوتبال ایران با بیان اینکه در طول یک فصل مدیران و هوادران باید در نظر داشته باشند که بر اثر اشتباهات داوری یک تیم در حال سود بردن است و تیم دیگری ضرر می نماید، گفت: بعضی دوستان فقط زمانی که متضرر می شوند اشتباهات داوری را به یاد دارند و همیشه طلبکارند. آن ها باید توجه داشته باشند که در خیلی از موارد اشتباهات داوری به نفع آن ها است.

فغانی اضافه نمود: همه از داوری انتقاد می نمایند و پرسش این است؛ پس کدام تیم ها در قبال ضرر تیم دیگر از اشتباهات داوری سود برده است؟

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه با یکپارچگی بحث آموزش و یکنواختی مسائل داوری در زمین، شرایط داوری ایران بهبود پیدا می نماید، اظهار کرد: پتانسیل این مسئله در داوری ایران وجود دارد که توانایی های خود را اثبات نمایند.

اینگونه نیست که با یک تلویزیون کنار زمین صحنه ها بازبینی گردد!

این داور برجسته ایرانی با اشاره به اینکه فرایند ورود VAR به ایران اینگونه نیست که یک مسئول در گذشته گفته بود تلویزیونی را کنار زمین می گذاریم و صحنه ها را بازبینی می کنیم، بیان نمود: سد بزرگی پیش روی مسئولان کشور در حوزه ورود VAR وجود دارد تا همکاری با شرکت هایی که برای FIFA و AFC فعالیت می نمایند، صورت گیرد؛ مسئله اصلی بحث تحریم ها است و اینکه یک عده دنبال استفاده از سیستم VAR داخلی هستند، خیلی زمان بر است و فیفا به سختی در این رابطه تاییدیه می دهد.

در صحنه جنجالی مصر و تونس چه گذشت؟

فغانی در رابطه با مسائل پیش آمده در جام عرب 2021 که در قضاوت ملاقات تیم های مصر و تونس به وجود آمد، توضیح داد: حواشی خاصی نبود و VAR برای رسیدن حق به حق دار است و در خیلی از مسابقات جام عرب بازبینی صحنه ها از طریق VAR رخ داد.

وی اضافه نمود: در ملاقات مرحله نیمه نهایی نیز صحنه ای رخ داد که منجر به بازبینی صحنه شد؛ در ابتدا از نظر بنده به عنوان تصمیم گیر صحنه پنالتی بود اما یاری داور ویدیویی این شانس را به من داد که صحنه را مورد بازبینی قرار دهم و پس از تماشا صحنه متوجه شدم این برخورد برای گرفتن پنالتی کفایت نمی نماید و تصمیم خود را تغییر دادم.

این داور برجسته فوتبال ایران با اشاره به اینکه اعتراضات و هوچی گری ها در سطح بالای مسابقات نیز وجود دارد، بیان نمود: قوانین و جرایم به عنوان مسائل انضباطی در طول و بعد از مسابقه مدنظر نهاده شد و خوشبختانه مشکل خاصی نبود و از نظر بدنی و داوری مسابقات خوبی را پشت سر گذاشتیم.

منبع: خبرگزاری پانا

به "علیرضا فغانی: هر اتفاق می افتد همه می گویند جان مادرتان VAR بیاورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علیرضا فغانی: هر اتفاق می افتد همه می گویند جان مادرتان VAR بیاورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید