عنصر بور چیست؟ به همراه معرفی مکلمل های غذایی بور

به گزارش وبلاگ بخار، آیا می دانید بور چیست و وجود آن چه تاثیری بر بدن دارد؟ بور یک ماده معدنی کمیاب است که به طور طبیعی در بسیاری از غذاهای گیاهی مانند میوه ها و حبوبات یافت می گردد و به صورت مکمل هم در دسترس است. اما فواید بور چیست و چه تاثیری بر بدن دارد؟ این ماده برای فراوری مثل و تکامل، عملکرد مغز و ایمنی مفید است و اثرات ضد التهابی دارد. به طور خاص، بور در حفظ سلامتی استخوان و پیشگیری از آرتروز موثر است و در تشکیل استخوان، متابولیسم کلسیم و عملکرد ویتامین D و استروژن نقش دارد.

عنصر بور چیست؟ به همراه معرفی مکلمل های غذایی بور

به طور خاص، به نظر می رسد که بور به افزایش زمان دسترسی ویتامین D و استروژن در بدن یاری می نماید. علاوه بر این، طی یک مطالعه روی زنان یائسه تعیین شد که وجود این عنصر در بدن آن ها، تراکم مواد معدنی استخوانشان را بهبود می بخشد. بعلاوه، آنالیز دیگری نشان داد در مناطقی که مصرف بور بیشتر است، درصد شیوع آرتروز پایین تر است. سازمان بهداشت جهانی، میزان مورد احتیاج این ماده برای یک فرد بزرگسال را 1 تا 13 میلی گرم در روز در نظر گرفته است. در ادامه به پاسخ این سوال که بور چیست و در چه غذاهایی وجود دارد، می پردازیم.

بور چیست؟

بور ماده معدنی است که در مواد غذایی مانند آجیل و طبیعت یافت می گردد. اغلب افراد از مکمل های بور به عنوان دارو استفاده می نمایند. مکمل بور برای بهبود کمبود بور، گرفتگی های قاعدگی و عفونت های مخمر واژن استفاده می گردد. این ماده گیاهی برای افزایش عملکرد ورزشی، آرتروز، ضعف یا شنمایندگی استخوان (پوکی استخوان) و سایر موارد مورد استفاده قرار می گیرد. بور بین سال های 1870 و 1920 و در طول جنگ های جهانی اول و دوم به عنوان نگهدارنده غذا استفاده می شد.

مواد غذایی سرشار از بور

در یک آنالیز از بور در رژیم غذایی، تعیین شد که پنج ماده غذایی که حداکثر میزان بور را دارا هستند شامل قهوه، شیر، سیب، لوبیای خشک و سیب زمینی بودند. در حالی که بعضی از این غذاها مانند قهوه و شیر دارای بور کمتری هستند، اما مصرف مقادیر بالای این غذاها احتیاج بدن به به این عنصر را تامین می نماید. در زیر به غذاهای حاوی بور نگاهی می اندازیم.

آب آلو

آب آلو هر چه بیشتر به عملکرد دستگاه گوارش یاری می نماید. یک فنجان آب آلو 1.43 میلی گرم بور دارد. آب آلو بعلاوه حاوی فیبر غذایی، پتاسیم، فسفر و کلسیم است که برای سلامتی استخوان نیز مفید هستند.

آووکادو

آووکادو منبع خوبی از چربی های سالم و فیبرهای غذایی است و یکی از برترین منابع غذایی بور محسوب می گردد. یک و نیم فنجان آووکادو خام دارای 1.07 میلی گرم بور است. آووکادو بعلاوه منبع خوبی از فولات، ویتامین K و مس به شمار می رود.

کشمش

یک مشت کشمش (42 گرم) تمام چیزی است که شما برای دریافت 0.95 میلی گرم بور احتیاج دارید. کشمش بعلاوه حاوی فیبر غذایی، پتاسیم و مقادیر کمی کلسیم و آهن است. میزانی از این میوه های خشک شیرین را در غلات، ماست یا بلغور جو دوسر خود بریزید و میل کنید.

هلو

هلو حاوی میزان زیادی بور و بعلاوه ویتامین C و A است. یک هلو میانه حاوی 0.80 میلی گرم بور و فقط 63 کالری است. هلو تازه، منجمد یا کنسرو شده همه منابع خوبی برای بور هستند. می توانید به عنوان میان وعده یک هلو تازه و آبدار را میل کنید یا میزانی هلو یخ زده را به اسموتی در آورده و بنوشید.

آب انگور

آب انگور سرشار از بور است و کشمش نیز در فهرست خوراکی های حاوی بور واقع شده است. یک فنجان آب انگور 100٪ طبیعی حاوی 0.76 میلی گرم بور است. آب انگور بعلاوه حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و پلی فنول ها می باشد.

سیب

سیب علاوه بر اینکه یکی از محبو ترین میوه ها در جهان است، مملو از مواد مغذی مفید از جمله بور نیز هست. یک سیب میانه 0.66 میلی گرم بور دارد و بعلاوه حاوی فیبر، ویتامین C، پتاسیم و سایر آنتی اکسیدان ها است که برای مقابله با بیماری ها موثر هستند.

گلابی

یک گلابی میانه 0.50 میلی گرم بور و کمی بیش از 100 کالری دارد. گلابی بعلاوه منبع خوبی از فیبر غذایی بوده و حاوی ویتامین C، مس، پتاسیم و پلی فنول است. اطمینان حاصل کنید که پوست گلابی را نیز مصرف کنید تا حداکثر خواص گلابی را دریافت کنید.

بادام زمینی و کره بادام زمینی

بادام زمینی ها بسیار متنوع هستند. از بادام زمینی هم برای تهیه شیرینی و هم پخت غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این دانه مفید بعلاوه دارای میزان زیادی بور است. هر 180 گرم بادام زمینی بو داده حدود 0.48 میلی گرم بور دارد، در حالی که 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی 0.46 میلی گرم بور دارد. بادام زمینی بعلاوه منبع خوبی از چربی های سالم و اشباع نشده، پروتئین گیاهی، فسفر، مس، نیاسین و فولات است.

لوبیا

لوبیا که بخشی از خانواده حبوبات است، منبع عالی بور و سرشار از پروتئین گیاهی است. یک و نیم فنجان لوبیای پخته دارای 0.35 میلی گرم بور و 1/2 فنجان لوبیای سرخ شده دارای 0.48 میلی گرم بور است. لوبیا بعلاوه منبع خوبی از آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و فولات محسوب می گردد.

سیب زمینی

اگرچه سیب زمینی بور کمی دارد، اما گنجاندن میزان زیادی از این ماده غذایی می تواند احتیاج بدن به بور را تامین کند. هر 180 گرم چیپس سیب زمینی (حدود 22 چیپس) دارای 0.09 میلی گرم بور است، در حالی که 10 عدد سیب زمینی سرخ شده 0.08 میلی گرم بور دارد. بعلاوه، سیب زمینی منبع خوبی از پتاسیم، ویتامین C و فیبر غذایی است (هنگامی که با پوست مصرف گردد) به جای مصرف سیب زمینی سرخ شده در روغن مانند چیپس یا سیب زمینی سرخ نموده، گزینه های سالم تری مانند سیب زمینی آب پز، پوره سیب زمینی یا سیب زمینی پخته شده داخل فر را انتخاب کنید.

قهوه

بسیاری از آمریکاییپ ها هر روز چندین فنجان قهوه می نوشند و این ماده را به عنوان یکی از مهمترین منبع بور می شناسند. یک فنجان قهوه حاوی 0.07 میلی گرم بور بوده و بعلاوه دارای پتاسیم، منیزیم و نیاسین است. علاوه بر این، قهوه کالری بسیار کمی دارد و می تواند به تامین روزانه مایعات مورد احتیاج بدن یاری کند.

شیر

شیر در رژیم غذایی از مردم جهان وجود دارد. یک فنجان شیر کامل حاوی تنها 0.04 میلی گرم بور است، اما افزایش مصرف روانه این ماده غذایی در تامین احتیاج روزانه بدن به بور کافی است. شیر حاوی میزان زیادی کلسیم سازنده استخوان ها، ویتامین D و فسفر نیز هست.

نتیجه گیری

برای جمع بندی در رابطه با اینکه بور چیست و چه تاثیری بر بدن دارد، باید گفت که بور عنصری است که بدن به میزان کمی از آن احتیاج دارد. با این حال، وجود آن مهم است زیرا بدن شما را قادر می سازد تا به طور موثر از کلسیم استفاده کند. بعلاوه، بور دارای خواصی است که با فعال کردن ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای تشکیل استخوان سالم به درمان پوکی استخوان یاری می نماید. برای یاری به درمان پوکی استخوان، روزانه بین 3 تا 5 میلی گرم بور احتیاج دارید. این عنصر به طور طبیعی در غذاهایی مانند سیب، انگور، آجیل، هلو و گلابی یافت می گردد. بور معمولا در مولتی ویتامین ها یافت نمی گردد. اگر از مکمل بور استفاده می کنید، با پزشکتان مشورت کنید. در عین حال، مراقب عوارض جانبی احتمالی مصرف بیش از حد مانند حالت تهوع، استفراغ، خستگی و اسهال باشید.

منبع: اسنپ مارکت

به "عنصر بور چیست؟ به همراه معرفی مکلمل های غذایی بور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عنصر بور چیست؟ به همراه معرفی مکلمل های غذایی بور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید