لبه تکنولوژی؛ همه جهان محتاج این دستگاه هستند

به گزارش وبلاگ بخار، شرکت هلندی ASML دستگاه تراشه ساز جدیدی را به نمایش گذاشته که وزن آن به اندازه دو هواپیمای ایرباس A320 است و 350 میلیون دلار ارزش دارد.

لبه تکنولوژی؛ همه جهان محتاج این دستگاه هستند

به گزارش وبلاگ بخار ، درحال حاضر، اینتل سفارش خود را برای خرید دستگاه موسوم به High-NA (اسکنر فرابنفش با شدت بالا) ثبت نموده است و اولین دستگاه را در اواخر دسامبر 2024 (شهریور و مهر 1403) تحویل خواهد گرفت. تیم آبی میخواهد تا اواخر سال 2025 تراشه های ساخته شده با تجهیزات تازه را رونمایی کند.

به نقل از زومیت، براساس توضیحات ASML، دستگاه High-NA EUV می تواند خطوطی با ضخامت هشت نانومتر را روی نیمه رساناها چاپ کند؛ درنتیجه، ساخت ترانزیستورهایی با ابعاد 1.7 برابر کوچک تر و چگالی 2.9 برابر بیشتر از برترین تراشه های امروزی امکان پذیر خواهد شد. فناوری تازه احتمالاً بر قیمت CPU در آینده تأثیر خواهد گذاشت.

هرچه خطوط باریک تر باشند، امکان قراردادن ترانزیستورهای بیشتری در تراشه به وجود می آید و هر چه تعداد ترانزیستورها بیشتر گردد، سرعت پردازش بیشتری خواهید داشت. به همین علت، مدیران ASML گفتند که این سیستم برای پردازنده های هوش مصنوعی بسیار ضروری خواهد بود؛ زیرا به قدرت پردازش بیشتری احتیاج دارند.

ASML تنها شرکتی است که تجهیزات مورداحتیاج برای ساخت پیشرفته ترین تراشه ها را فراوری می نماید و تقاضا برای محصولات این شرکت به شدت زیاد است. شرکت هلندی در سه ماهه گذشته رکورد بیشترین سفارش های دستگاه EUV را جابه جا کرد که احتیاج بزرگ ترین تراشه سازهایی مانند اینتل، سامسونگ و TSMC را به این محصول نشان می دهد.

مونیک مولس، سخن گوی ASML، در بازدید رسانه ها از مقر شرکت در ولدهوون اظهار داشت که نصب اولین دستگاه High-NA EUV با وزن 150 هزار کیلوگرم با کوشش 250 مهندس در مدت 6 ماه انجام شد.

ظهور هوش مصنوعی مولد در سال گذشته که با پیشتازی ChatGPT در اواخر سال 2022 شروع شد، انتظارات شرکت های تراشه ساز را افزایش داده است. دستگاه های EUV با نام low-NA که ASML از سال 2018 می فروشد، 170 میلیون یورو (183 میلیون دلار) قیمت دارند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "لبه تکنولوژی؛ همه جهان محتاج این دستگاه هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لبه تکنولوژی؛ همه جهان محتاج این دستگاه هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید