مراجعه 928 هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مرکز طی 7 ماه گذشته، مردودی 31 درصد خودروها
به گزارش وبلاگ بخار، مدیر عامل ستاد معاینه فنی شهر تهران از مراجعه تنها 928 هزار خودرو به مراکز معاینه فنی طی 7 ماه گذشته خبر داد.
به گزارش وبلاگ بخار، حسین مقدم در تشریح شرایط و عملکرد معاینه فنی در شهر تهران گفت: از ابتدای سال تا پایان مهر ماه 928 هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده که در مقایسه با سال گذشته اندازه مراجعات تغییر چندانی نداشته است.
وی اظهار داشت: از آمار اعلامی،702 هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعات اول بوده که 14 درصد از آن در آزمون آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز، 9 درصد در آزمون همراستایی چرخ ها،4درصد کمک فنر، 11 درصد تست ترمز و 14درصد عیوب ظاهری مردود گریده اند. در مجموع 31 درصد از خودروها به علت نقص فنی پیروز به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشدند.
مقدم اضافه نمود: در هفت ماهه سال 667 هزار گواهی معاینه فنی صادر شده که از این تعداد، 138هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است.در مجموع در حدود 20 درصد از خودروهای مراجعه نماینده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برترمی باشند.
وی با بیان اینکه در مهر ماه حدود 8000 دستگاه خودرو با استفاده از سامانه نوبت دهی اینترنتی و با تعیین وقت قبلی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه و تقریبا شهروندان از 34 درصد ظرفیت پذیرش اینترنتی استفاده کرده اند، گفت: درباره فعالیت واحدهای سیار کنترل کنار جاده ای شرایط آلایندگی خودروهای سنگین در حال تردد در سطح شهر تهران ، امسال 2167 دستگاه خودرو مورد ارزیابی قرار گرفته که 77 درصد دارای معاینه فنی و 23 درصد فاقد معاینه فنی بوده اند. همچنین پس از آزمون مجدد آلایندگی کلیه خودروها 19 درصد در آزمون آلایندگی مردود شده اند.
وی ادامه داد: شایان ذکر است این طرح در راستای کاهش آلودگی هوا و پایش مضاعف شرایط آلایندگی خودروهای سنگین در سطح شهر با مشارکت پلیس بنا بر تدبیر مدیریت شهری از آبان ماه1397 اجرا شده و از ابتدای سال تا کنون جهت 645 دستگاه خودرو به علت نداشتن معاینه فنی و یا دودزا بودن از طریق پلیس جریمه صادر شده است.
مدیر عامل ستاد معاینه فنی درباره انجام معاینه فنی برتر در مراکز شهر تهران اضافه نمود: معاینه فنی برتر در 9 مرکز منتخب بیهقی، سراج، آبشناسان، دماوند، الغدیر، شقایق، نیایش، چمران و خاوران اجرا شده و این مراکز منتخب به استناد ضوابط قانونی و ممیزی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران دارای گواهی صلاحیت صدور معاینه فنی برتر می باشند. خودروها می توانند بصورت اختکمک در صورت احراز شرایط لازم نسبت به اخذ معاینه فنی معمولی و یا برتر اقدام کرده و با اخذ معاینه فنی برتر از تخفیف 30 درصدی عوارض تردد در طرح کاهش و ترافیک استفاده نمایند. لازم به توضیح است تفاوت معاینه فی برتر و عادی تنها در فرآیند آزمون آلایندگی خودرو بوده و از لحاظ هزینه پرداختی یکسان است.
وی در ارتباط با شرایط مراجعات به مراکز گفت: در حال حاضر مراکز در شرایط عادی و فاقد صف هستند و مراجعین در کمترین زمان می توانند از خدمات مراکز استفاده نمایند. به شهروندان توصیه می شود با توجه به تشدید آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال با شروع فصل سرما خارج از الزامات قانونی مرتبط با انجام سالیانه معاینه فنی نسبت به کنترل شرایط آلایندگی خودروی خود و اخذ معاینه فنی برتر اقدام نمایند. شایان ذکر است شهر تهران از بضاعت 54 خط معاینه فنی مختص خودروهای سبک در 16 مرکز ثابت و 7 واحد سیار با پراکندگی مناسب در سطح منطقه ها شهرداری تهران برخوردار بوده و این مراکز طبق استانداردهای فنی و کیفی یکسانی فعالیت می نمایند.
مقدم با بیان اینکع شهروندان جهت اطلاع از آخرین شرایط کاری مراکز،قبل از مراجعه به سایت رسمی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران مراجعه نمایند.گفت: ضمناً در مدت زمان اداری می توانند در صورت هرگونه سئوال با سامانه پاسخگو 96006000 تماس حاصل نمایند.
وی اضافه نمود: از ابتدای امسال هزینه مراجعه اول معاینه فنی تاکسی های شهرتهران در پنج مرکز معاینه فنی بیهقی، شقایق، دماوند،چمران و نیایش رایگان است. خودروهای تاکسی در صورت داشتن پروانه تاکسیرانی معتبر که از طریق سامانه سیما تاکسی سازمان تاکسیرانی قابل استعلام و کنترل است، می توانند سالانه در هر نوبت مراجعه به مراکز معاینه فنی اعلام شده از این طرح رایگان هزینه مراجعه اول استفاده نمایند. هزینه مراجعه اول معاینه فنی خودروهای سبک مبلغ 47 هزار تومان بوده و خودروهای تاکسی با عمر 10 سال و کمتر طبق قانون و مصوبات دولت بایستی هر 6 ماه یکبار و خودروهای تاکسی با عمر بالای 10 سال هر سه ماه یکبار نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام نمایند. ضمناً تاکید می شود پذیرش خودروهای تاکسی در سایر مراکز معاینه فنی شهر تهران انجام می شود و رانندگان محترم تاکسی در صورت تمایل به استفاده از طرح رایگان تنها بایستی به یکی از پنج مرکز اعلامی مراجعه نمایند.
مقدم همچنین از راه اندازی درگاه ارتباطی تازه در باشگاه مشتریان خبر داد.
وی در توضیح این خبر اضافه نمود در راستای توسعه مشتری مداری، شناسایی نیاز مشتریان و بهبود ارائه خدمات به شهروندان این ستاد نسبت به انجام نظر سنجی از مراجعه نمایندگان به مراکز معاینه فنی در ارتباط با اندازه رضایت مشتریان از کیفیت ارائه خدمات اقدام کرده است. در این نظر سنجی ضمن پرسش از اندازه رضایت از نحوه برخورد کارکنان و ارائه خدمات در مراکز ،پیشنهادات مراجعین نیز ثبت می شود. لازم به توضیح است نتایج حاصل از این نظرسنجی در شناسایی مسائل، نقاط قوت وضعف مجموعه و ارزیابی عملکرد کارکنان و مراکز بخش خصوصی موثر خواهد بود.
منبع: خبرگزاری ایسنا