پیش بینی آبان بسیار خشک و کم بارش برای کشور

به گزارش وبلاگ بخار، رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن اشاره به اینکه میانگین بارش ها در کل کشور طی مهرماه امسال نسبت به میانگین بلند مدت کمتر بود، از مواجهه با پاییزی خشک و کم بارش به ویژه در آبان ماه اطلاع داد.

پیش بینی آبان بسیار خشک و کم بارش برای کشور

احد وظیفه در تبادل نظر با ایسنا، با اشاره به اینکه از ابتدای مهرماه تا به امروز به جز در نوار شمالی و منتهی الیه جنوب شرق کشور تقریبا در سایر نقاط کشور بارندگی نداشتیم، اظهارکرد: از ابتدای مهر ماه تا به امروز به طور میانه 2.4 میلیمتر بارندگی در کشور رخ داد که این میزان در دوره بلند مدت 5.3 میلیمتر است بنابراین میانگین بارندگی ها در کل کشور کاهش قابل ملاحظه ای نسبت به بلند مدت داشته و تقریبا در غالب منطقه ها کشور از جنوب البرز تا منطقه ها مرکزی و شرق کشور به جز خراسان شمالی و نوار شمالی کشور بارندگی رخ نداده یا بسیار ناچیز بوده است.

وی با بیان اینکه نوار شمالی کشور بیشترین بارندگی ها را طی نخستین ماه پاییز دریافت کرد، گفت: هرچند میزان بارندگی ها در استان های واقع در نیمه شمالی و نوار شمالی کشور بیشتر از سایر منطقه ها بوده، اما خطه شمال نیز شرایط مطلوبی نداشت و میزان بارندگی ها در استان های گیلان و مازندران نیز کمتر از حد نرمال بود. استان مازندران طی یک ماه گذشته تقریبا نصف بارش بلندمدت را دریافت کرد.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی یادآور شد: با توجه به شرایط اقلیم کشور، بارندگی ها طی مهرماه عمدتا محدود به نوار شمالی کشور بود و در بخش های مرکزی کشور مورد انتظار نیست، با این حال بارندگی در استان های حاشیه البرز از جمله تهران، زنجان و سمنان نیز کمتر از حد نرمال بود. میزان بارندگی در استان تهران از ابتدای پاییز تا به امروز 0.7 میلیمتر بود در حالی که این استان در بلندمدت 7.3 میلیمتر بارش دریافت می کرد.

وظیفه درباره شرایط بارش ها در آبان و آذرماه گفت: الگو های پیش بینی حاکی از این است که آبان ماه بسیار خشک و کم بارشی پیش رو داریم و این شرایط حداقل تا آذرماه نیز تداوم خواهد یافت. بارندگی ها در آبان ماه به شدت کمتر از نرمال خواهد بود و شرایط بارندگی در آذرماه نیز امیدوارکننده به نظر نمی رسد. هرچند امیدواریم که با عبور از آذر ماه و با شروع فصل زمستان شرایط متحول گردد و بارش ها به حد نرمال برسد.

احتمال بارش زمستانی نرمال

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ادامه داد: براساس پیش بینی ها به نظر می رسد که سال جاری زمستان نرمالی را طی کنیم البته این زمستان نرمال، زمستان پربارشی نخواهد بود و بیشتر به کم بارشی گرایش دارد.

وی اضافه کرد: حدود 45 درصد بارندگی فلات ایران مربوط به بارش های سه ماه زمستان است بنابراین اگر بارندگی ها طی زمستان سال جاری در حد نرمال باشد می توان امیدوار بود که حدود 40 تا 45 درصد بارندگی سالانه را دریافت خواهیم کرد و خشکسالی سال جاری به شدت سال گذشته نخواهد بود.

دمای کشور طی پاییز سال جاری تا 1 درجه بالاتر از حد نرمال

وظیفه در خاتمه با اشاره به اینکه پیش بینی می گردد دمای کشور طی پاییز حدود 0.5 تا 1 درجه سانتیگراد بالاتر از حد نرمال باشد، گفت: میانگین دمای کل کشور از ابتدای مهر ماه تا به امروز 0.9 درجه سلسیوس بیش از نرمال بوده، اما پیش بینی می گردد که تا اواسط هفته آینده دما در تمام نقاط کشور به استثنای نوار جنوبی و جنوب شرق حدود 1 تا 4 درجه کمتر از بلند مدت باشد بعلاوه هفته آینده نیز دما به ویژه در نیمه شرقی کمتر از حد نرمال خواهد بود و در نیمه غربی در شرایط تقریبا نرمالی قرار می گیرد. انتظار می رود که طی چهار تا پنج هفته آینده کشور به لحاظ دمایی در شرایط نرمالی قرار بگیرد.

منبع: فرارو

به "پیش بینی آبان بسیار خشک و کم بارش برای کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی آبان بسیار خشک و کم بارش برای کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید