چین ایستگاه فضایی خود را توسعه می دهد

به گزارش وبلاگ بخار، چین تنها کشوری است که در حال حاضر ایستگاه فضایی خود را اداره می نماید و ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) بخشی از یک کوشش مشترک جهانی است. سومین و آخرین ماژول تیانگونگ در ماه اکتبر سال گذشته به مدار پایین زمین ارسال شد. مقدار تاینگونگ تقریبا یک چهارم ایستگاه فضایی بین المللی است.

چین ایستگاه فضایی خود را توسعه می دهد

چین ایستگاه فضایی تیانگونگ خود را با یک ماژول مداری تازه توسعه خواهد داد.

به نقل از آی ای، ایستگاه فضایی چینی تیانگونگ سال گذشته تکمیل شد، اما چین در حال حاضر میخواهد ایستگاه مداری خود را توسعه دهد.

گزارش منتشر شده از سوی رسانه دولتی چین نشان می دهد، اداره فضایی این کشور در حال برنامه ریزی برای توسعه آزمایشگاه مداری خود است. طرح های تازه به وسیله دفتر مهندسی فضای سرنشین دار چین (CMSEO) طی نمایشگاهی در موزه ملی چین فاش شد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا (Xinhua)، ماژول تازه به سه ماژول قبلی متصل می گردد و ایستگاه فضایی تی شکل (T-shaped) را به یک صلیب تبدیل می نماید.

این ماژول چند منظوره تازه دارای 6 درگاه اتصال است؛ این بدان معناست که امکان اتصال فضاپیما های بیشتر وجود دارد. چین به تازگی نیز اعلام نموده که می خواهد گردشگران فضایی را به ایستگاه فضایی خود بفرستد.

چین تنها کشوری است که در حال حاضر ایستگاه فضایی خود را اداره می نماید و ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) بخشی از یک کوشش مشترک دنیای است. سومین و آخرین ماژول تیانگونگ در ماه اکتبر سال گذشته به مدار پایین زمین ارسال شد. میزان تاینگونگ تقریبا یک چهارم ایستگاه فضایی بین المللی است.

پرتاب این ایستگاه بدون شک یک دستاورد چشمگیر برای اداره فضایی چین است، اما به علت ورود مجدد غیرقابل کنترل موشک های چین به زمین پس از پرتاب هر ماژول، با جنجال هایی در صحنه دنیای نیز روبرو بوده است.

باید دید که آیا چین ماژول تازه را با موشکی مشابه پرتاب های قبلی ارسال خواهد نمود و بار دیگر باعث ورود کنترل نشده یک موشک به زمین می گردد یا اینکه میخواهد از جنجال بیشتر جلوگیری کند.

چین با ابرقدرت های فضایی دنیا رقابت می نماید

مسئولان دفتر مهندسی فضای سرنشین دار چین بعلاوه فاش کردند که چین میخواهد مشابه ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)، میزبان فضانوردان بین المللی در تیانگونگ باشد.

معین نیست که چین میخواهد چه زمانی ماژول تازه را به مدار بفرستد، اگرچه واضح است که این توسعه بخشی از برنامه چین برای ایجاد یک مرکز بین المللی برای پرداختن به علم در فضا است. اداره فضایی این کشور در سال های اخیر زمینه تازهی را ایجاد نموده که به آن اجازه می دهد با ابرقدرت های فضایی سنتی ایالات متحده و روسیه رقابت کند.

برای مثال، در ژانویه سال گذشته، کاوشگر قمری چانگ -ای5 (Change-5) چین برای اولین بار آب را مستقیما روی سطح ماه شناسایی کرد. چین بعلاوه اعلام نموده که در اواخر این دهه یک ماموریت سرنشین دار به ماه خواهد داشت.

منبع: ایسنا

منبع: فرادید

به "چین ایستگاه فضایی خود را توسعه می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین ایستگاه فضایی خود را توسعه می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید