7 مورد مرگ در اثر هاری از ابتدای سال جاری

به گزارش وبلاگ بخار، رئیس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با اشاره به 260 هزار مورد حیوان گزیدگی در سال، از مرگ 7 نفر در اثر ابتلای به هاری از ابتدای سال جاری اطلاع داد.

7 مورد مرگ در اثر هاری از ابتدای سال جاری

بهزاد امیری، رئیس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، در مصاحبه با ایلنا، با اشاره به شرایط بیماری هاری در کشور، اظهار کرد: در سال گذشته بالغ بر 260 هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور ثبت شد و 16 مورد مرگ در اثر هاری در کشور رخ داد. از ابتدای سال جاری هم تا کنون متأسفانه 7 نفرجان خود را در اثر این بیماری از دست داده اند.

وی اضافه نمود: برآورد می گردد سالیانه 60 هزار نفر در دنیا جان خود را بر اثر هاری از دست می دهند. از سال 2007 سالروز درگذشت لویی پاستور کاشف واکسن هاری را به عنوان روزدنیای هاری در نظر گرفته اند. سال جاری سازمان دنیای بهداشت شعار پایان مرگ ناشی از هاری با رویکرد سلامت واحد در نظر گرفته شده است. این روز فرصتی برای افزایش آگاهی و اطلاعات عمومی و بعلاوه جلب مشارکت کلیه اقشار اجتماعی، سازمان و نهاد های دولتی و غیر دولتی برای پیشگیری از حیوان گزیدگی و در نتیجه مرگ در اثر هاری است.

امیری اعلام کرد: وزارت بهداشت هم همزمان با استراتژی های بین المللی برای پیشگیری از حیوان گزیدگی و هاری چهار استراتژی آموزش و اطلاع رسانی به مردم، بهبود و ارتقای نظام مراقبت از حیوان گزیدگی و هاری، دسترسی خدمات پیشگیری از هاری پس از تماس باحیوان برای تمامی افراد جامعه و حتی اتباع غیر ایرانی و در نهایت واکسیناسیون سگ ها است.

وی توضیح داد: بر آورد شده است که اگر 75 درصد از سگ های صاحب دار و بدون صاحب واکسینه شوند و به صورت سالیانه این کار تکرار گردد به هدفی که سازمان دنیای بهداشت برای حذف هاری در سال 2030 تعیین نموده است خواهیم رسید.

امیری بعلاوه در خصوص امکانپذیر بودن واکسیناسیون این تعداد از سگ ها نیز گفت: در حوزه های سلامت انسان، حیوان و محیط زیست دست به دست هم بدهند، باید به طور جدی به موضوع مدیریت جمعیت سگ های بلاصاحب پرداخت. سازمان شهرداری ها و دهیاری ها پس از چند مرحله دستورالعمل مدیریت، ساماندهی و کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب به روزرسانی و آن را در نهم شهریورماه ابلاغ کرد. در این دستورالعمل توضیح وظایف این سازمان و سایر دستگاه هایی که باید در این زمینه اقدام نمایند تعیین شده است.

وی ادامه داد: بر اساس این دستورالعمل، سگ های بدون صاحب باید جمع آوری شوند. اگر بیمار هستند درمان شوند. اگر بیماری آن ها غیر قابل درمان بود با مرگ ترحم آمیز به زندگی آن ها پایان داده گردد. سگ های به جامانده باید واکسینه شده، تحت عقیم سازی قرار گیرند تا از ازدیاد نسل آن ها جلوگیری گردد و بعلاوه پلاک گذاری شوند و اگر فردی تمایل داشت ازآن ها نگهداری نمایند به آن ها واگذار در غیر این صورت پس از انجام این اقدامات رها سازی شوند.

این مقام وزارت بهداشت توضیح داد: در حال حاضر به علت کمبود امکانات، منابع اقتصادی و نیروی انسانی این کار به صورت کامل انجام نمی گردد با این حال اقدامات روبه جلویی است که این امیدواری به وجود می آورد که اندازه حیوان گزیدگی از جانب سگ ها را کنترل کنیم.

وی بعلاوه در خصوص واکسن های هاری نیز اظهار کرد: واکسن فراوری داخل هاری در ایران نداریم و همه آن ها وارداتی است که سالیانه برای هر دوز آن بین 5 تا 7 یورو هزینه می گردد. همانطور که گفته شد سال گذشته 260 هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور رخ داد، اگر نیمی از این افراد واکسن هاری را دریافت نموده باشندکه معمولا هم در سه نوبت این واکسن برای هر فرد تزریق می گردد و علاوه بر آن برای موارد شدیدتر سرم هم تزریق شده است که برای هر ویال سرم 300 واحدی 56 یورو هزینه می گردد با احتساب هر دوی سرم و واکسن هزینه بسیار زیادی صرف پیشگیری از هاری پس از روبرو به حیوان گزیدگی در کشور شده است؛ که البته این هزینه بسیار ضروری است و یکی از دلایل پایین مرگ در اثر هاری علی رغم تعداد گزش های بسیار زیاد این موضوع در کنار زحماتی است که پرسنل بهداشتی و درمانی در 700 مرکز درمان و پیشگیری هاری انجام می دهند.

وی در خصوص خدمات این مراکز اظهار کرد: شستشوی زخم ناشی از حیوان گزیدگی، تزریق سرم و واکسن هاری از جمله خدماتی است که در این 700 مرکز صورت می گیرد. افرادی که در اثر هاری در کشور فوت نموده اند افرادی بوده اند که برای دریافت خدمات پیشگیری و درمان به این مراکز مراجعه ننموده اند یا مراجعه آن ها با تأخیر بوده است بعلاوه ممکن است واکسیناسیون آن ها کامل نبوده باشد.

وی تأکید کرد: درکشور های هند و پاکستان سالیانه بیش از 20 هزار مرگ در اثر هاری در کشور ثبت می شوند. اما در ایران به علت این نظام مراقبتی و درمانی به غیر از سال گذشته، تعداد مرگ های سالیانه کمتر از 10 نفر بوده است. تعدادی از افرادی که در سال گذشته در اثر هاری در گذشتند افرادی اتباع خارجی بودند که یا در خصوص خطر حیوان گزیدگی آگاهی نداشته و یا اینکه به علت حضور غیر قانونی آن ها در کشور ترس از عودت داشته اند. در حالیکه تمامی خدمات پیشگیری و درمان هاری به تمامی انسان های ایرانی و غیر ایرانی اعم از قانونی و غیر قانونی به صورت رایگان ارائه می گردد. به همین علت باید اطلاع رسانی گردد که اگر فردی مورد گزش هر حیوانی اعم از اهلی و غیر اهلی نهاده شد به این مراکز مراجعه نمایند.

رئیس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، بعلاوه در خصوص آخرین شرایط تب کریمه کنگو در ایران در این اظهار کرد: خوشبختانه موارد ابتلا در کشور کاهش پیدا کرد و آمار روبه افزایشی که در پی فصل گرما و بهار به وجود آمد متوقف و موارد تنها تک گیر است. ضمن اینکه متأسفانه هفت مورد مرگ ناشی از تب کریمه کنگو در کشور ثبت شد.

وی بعلاوه درمورد آخرین شرایط آبله میمونی نیز اظهار کرد: خوشبختانه تا امروز به جز همان یک موردی که در اهواز گزارش شد مورد جدیدی در ایران نداشتیم. ضمن اینکه موارد ابتلای دنیای آن نیز در حال کاهش است.

منبع: فرارو

به "7 مورد مرگ در اثر هاری از ابتدای سال جاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 مورد مرگ در اثر هاری از ابتدای سال جاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید