اطلس میراث فرهنگی و باستان شناسی خراسان جنوبی تهیه می گردد

به گزارش وبلاگ بخار، رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور از تهیه اطلس میراث فرهنگی و باستان شناسی خراسان جنوبی اطلاع داد و اضافه نمود: برای تهیه نقشه باستان شناسی این استان باید تمام آثار باستانی آن را در یک سامانه جامع وارد کنیم.

اطلس میراث فرهنگی و باستان شناسی خراسان جنوبی تهیه می گردد

به گزارش وبلاگ بخار به نقل از روابط عمومی اداره کل میرات فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، روح الله شیرازی در چهارمین همایش ملی باستان شناسی ایران که در روزهای دوم و سوم آبان برگزار گردید، اظهارکرد: خراسان جنوبی از نظر مطالعات باستان شناسی و میراث فرهنگی از صندلی مطلوبی برخوردار بوده و تا کنون 3500 اثر باستانی در این استان ثبت شده است.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور اضافه کرد: تاکنون چهار دوره همایش ملی باستان شناسی برگزار گردیده و تبادلات علمی مثبتی میان باستان شناسان اجرا شده است.

شیرازی درباره محوطه باستانی کله کوب در فردوس گفت: این محوطه باستانی یکی از مهم ترین محوطه های باستانی فلات شرقی ایران است و باید به این میراث ارزشمند توجه کرد.

او با اشاره به کاوش های اجرا شده در تخچرآباد در نزدیکی شهر بیرجند، توضیح داد: همه این موارد نشان از اهمیت این نقطه از کشور به لحاظ باستان شناسی است.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی درباره پیشینه تاریخی خراسان گفت: این استان در دوره اسلامی از مرو و نیشابور تا قهستان و جنوب خراسان، پیشینه فرهنگی و تمدنی ارزشمندی دارد و کاوش های اجرا شده در منطقه تون فردوس نیز بر این موضوع صحه می گذارد.

او اظهار کرد: مطالعات دیرین اقلیم شناسی در حوزه باستان شناسی باید در دانشگاه بیرجند مورد توجه جدی قرار گیرد چراکه پاسخ بسیاری از پرسش ها در حوزه باستان شناسی و میراث فرهنگی به این مهم بستگی دارد.

شیرازی توضیح داد: در همایش های علمی در حوزه باستان شناسی باید به سمت کارهای تخصصی برویم.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی بیان نمود: در یک افق 10 ساله برای خراسان جنوبی آینده بسیار خوبی را در حوزه مطالعات میراث فرهنگی و باستان شناسی پیش بینی می کنم چرا که اساتید بسیار توانمند و دانشجویان بسیار علاقمندی در این رشته علمی کوشش می نمایند.

خراسان جنوبی همیشه به فرهنگ، تاریخ و تمدن پرسابقه خود افتخار می نماید

احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند در ادامه اضافه کرد: بیرجند، قائنات و منطقه قهستان همیشه به مؤلفه فرهنگ، تاریخ و تمدن پرسابقه خود افتخار می نماید و اندیشمندان بسیاری در این خطه پرورش یافته اند.

او بیان نمود: بدون اغراق باید به این نکته اشاره کنیم که بیش از زرشک و زعفران، محصول و سوغات خراسان جنوبی علم و فرهنگ است.

خامسان توضیح داد: این سابقه پرافتخار فرهنگی و تمدنی، مسئولیت بسیار بزرگی را بر عهده دانشگاه بیرجند به عنوان دانشگاه مادر این خطه از ایران اسلامی نهاده است و ما نیز در راستای پرورش نیروهای کاردان و متخصص تمام کوشش خود را خواهیم کرد.

رشد 300 درصدی آثار باستانی شناسایی شده در خراسان جنوبی

سید احمد برآبادی مدیر حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اضافه کرد: قبل از سال 92 حدود 1255 اثر باستانی در خراسان جنوبی وجود داشت که با رشد 300 درصدی به 3500 محوطه و اثر تاریخی شناسایی شده رسیده است.

او بیان نمود: تا سال 92 تنها در یک سایت فعالیت باستان شناسی داشتیم اما اکنون در چهار سایت واقع در مناطق قدیمی قائن، قدیمی تون در فردوس، تخچر آباد در نزدیکی بیرجند و منطقه کله کوب سرایان فعالیت باستان شناسی داریم.

مدیر حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی توضیح داد: منطقه کله کوب در شهرستان فردوس جز نخستین مناطقی بود که باستان شناسان خارجی در آن حضور داشتند و نتایج بسیار ارزشمندی نیز از این کاوش ها به دست آمد.

حسین بارانی دبیر چهارمین همایش ملی باستان شناسی ایران گفت: فراخوان های مرتبط با این همایش از حدود هشت ماه پیش شروع شد.

او با اشاره به اینکه دبیرخانه دائمی همایش ملی باستان شناسی در سال 91 در دانشکده هنر دانشکده بیرجند راه اندازی شد، اظهارکرد: از جمله اهداف برگزاری این همایش گفتگو بین کارشناسان و صاحب نظران علم باستان شناسی در زمینه آخرین یافته های این حوزه است.

رئیس دانشکده هنر دانشگاه بیرجند بیان نمود: برای شرکت در همایش ملی باستان شناسی 150 مقاله از پژوهشگاه های مختلف به دبیرخانه رسید که 100 مقاله آن داوری شد و 25 مقاله نیز به شکل سخنرانی ارائه شد.

منبع: میراث آریا

به "اطلس میراث فرهنگی و باستان شناسی خراسان جنوبی تهیه می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطلس میراث فرهنگی و باستان شناسی خراسان جنوبی تهیه می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید