جاذبه های دیدنی و گردشگری خمین Khomein

به گزارش وبلاگ بخار، شهرستان خمین با دو هزار و 396 کیلومتر وسعت در جنوب غرب استان مرکزی، زادگاه بزرگ معمار انقلاب اسلامی است که به دلیل انتساب به نام حضرت امام (ره) و نیز وجود مناطق زیبا جذابیت خاصی برای گردشگران داخلی و خارجی دارد.این شهرستان دارای دشت های پهناور زیبا و کوه های متعدد با قلل پوشیده از برف، همچنین آبشارهای دیدنی ناشی از ذوب برف و یخ، مناظر زیبایی را مقابل چشمان هر بیینده ای قرار داده است. در ادامه همراه خبرنگاران باشید تا با دیدنی های خمین بیشتر آشنا شوید.

جاذبه های دیدنی و گردشگری خمین Khomein

بیت قدیمی بنیانگذار جمهوری اسلامی

بیت قدیمی حضرت امام خمینی (ره) نگین شهر خمین و استان مرکزی مهمترین اثر تاریخی و جاذبه گردشگری است که موجب سفر گردشگران و میهمانان زیادی به خمین می گردد.این مکان تاریخی منزل پدری امام راحل بوده که به عنوان قلعه تدافعی هنگام حمله اشرار و غارتگران ، محلی امن برای اهالی بی دفاع محسوب می شده است.سبک معماری این خانه مربوط به عصر قاجار است و قدمت آن به حدود 172سال می رسد که در مجموعه این بیت پنج خانه بزرگ و یک خانه کوچک ساخته شده است.امام خمینی (ره) در سال 1281هجری شمسی در پنج دری مشرف به حیاط بزرگ که درهای آن رو به غرب باز می شوند متولد شده است. قسمت اصلی ساختمان بیت ، دارای یک ورودی اصلی شامل هشتی راهروی ارتباطی یا زیرطاقی ، اندرونی ، بیرونی و محل نگهداری حیوانات و یک باغ کوچک بوده است.

بلیط هواپیما در طاهاگشت

دستکندها و شهرهای زیرزمینی و تاریخی

دستکندها و شهرهای زیرزمینی و تاریخی این شهر، نمونه کم نظیر و بی همتایی از نبوغ مردمان این دیار در حوزه دفاعی و پدافند غیرعامل هستند که قدمت آنها به دوران سلجوقیان و ایلخانان باز می گردد. این شهرهای زیرزمینی با معماری کهن و ماهرانه و دالان های تو در توی اسرارآمیز و حیرت آور از جاذبه های دیدنی شهر خمین هستند.نمونه جذاب این دستکندها و شهرهای زیرزمینی، گوردخمه روستای سرکوبه است که به ثبت آثار ملی ایران نیز رسیده است.

قلعه سالار محتشم

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری وتاریخی خمین قلعه ‘سالار محتشم است که توسط مرحوم ‘میرزا علی خان کمره ای ‘ معروف به سالار محتشم ساخته شده است و تاریخ ساخت آن به اواسط دوره قاجاریه می رسد.این بنای تاریخی در محله قدیمی شهرقلعه واقع شده است و شامل یک هزار مترمربع عمارت های اشرافی و بزرگ در درون یک باغ است که جلوی اتاق های این بنا یک ایوان بزرگ واقع شده است که از دو طرف بوسیله پله به حیاط ارتباط دارد.نمای بیرونی ساختمان اصلی دارای ستونهای گچبری شده و زیبا ، همچنین سر درهای مزین شده بسیار جلب توجه می کند.قلعه سالار محتشم خمین با قدمت 120 سال مربوط به اواخر دوره قاجاریه در حال حاضر در تملک میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی است. طرح و ساختار قلعه و عمارت براساس فرهنگ معماری ایرانی پایدار شده است بطوریکه می توان عناصر معماری تاریخی همچون گوشواره ، سردابه ، ایوان و گرمخانه را در آن مشاهده کرد.

حمام لکان خمین

حمام لکان مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان خمین، بخش کمره، دهستان خرمدشت، روستای لکان واقع شده است. حمام لکان درشرق روستای لکان واقع شده که حدود سه متر، ازسطح زمین گود است. علت گودی آن آب پذیری و هدر نرفتن گرمای حمام است. مساحت کلی حمام حدود 350 متر مربع است و جمعیت مورد پذیرش آن در یک زمان واحد حدود20 نفر است. حمام لکان در تاریخ 20 اسفند 1385 با شماره ثبت 18028 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.ورودی حمام از یک پیچ 90 درجه شروع می گردد، پیچ ورودی حمام دو کاربری متفاوت دارد خارج نشدن گرمای حمام و پیدا نبودن داخل حمام است .

به محض ورود به داخل حمام ،اولین چیزی هایی که جلب توجه می کند، ستون های سنگی است که کل سقف حمام به شکل بسیار زیبا و مهندسی بر روی این ستون ها قرار گرفته است.سقف آن با طاق آجری است که پایه کلیه طاق ها بر روی این ستون های سنگی قرار گرفته اند و وسط حمام سرد یک حوض چند ضلعی واقع شده که از آب چشمه پرمی شده است.این حمام از نظر سبک معماری و هنر سنگ تراشی و دیگر کارکرد معماری حمام سازی بسیار جالب و جذاب است به طوری که سقف طاق آجری حمام سرد وگرم هم چون کاسه ای گرد بر روی ستون های سنگی قرار داده شده است.

کلیسا و درمانگاه تاریخی لیلیان مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان خمین، بخش کمره، دهستان خرمدشت، روستای لیلیان واقع شده و این اثر در تاریخ 20 اردیبهشت 1386 با شمارهٔ ثبت 19064 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عمارت امیرمفخم بختیاری

عمارت امیر مفخم بختیاری که با نام عمارت باغ خسروانی شناخته می گردد از بناهای تاریخی دوره قاجار در روستای شهابیه شهر خمین است. این بنا در تاریخ 20 اسفند سال 1385 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سنگ نگاره های خمین

منطقه تیمره در نزدیکی شهرستان خمین یکی از غنی ترین نقاط ایران به لحاظ تعداد و نوع سنگ نگاره های کشف شده است.در این منطقه بالغ بر 21 هزار قطعه سنگ نگاره وجود دارد که حاوی طرح های متنوع و بی مانندی است که هر ساله با استقبال گردشگردان وتاریخ نگاران داخلی وخارجی روبرو می گردد.

امامزاده اسماعیل خمین

امامزاده اسماعیل خمین در 10 کیلومتری شمال غربی شهر خمین واقع شده و در روستای بوجان واقع شده است، و یکی از چندین امامزاده ای این شهر می باشد. ساختمان این امامزاده به صورت چهار ضلعی است که هر ضلع آن 90.6 طول دارد و در وسط هر کدام از این زلزله ها درگاهی با عمق زیاد قرار گرفته است. برای اینکه شکل گنبد به صورت متعارفی دربیاید، طرح چهار ضلعی ساختمان به یک طرح هشت ضلعی تبدیل شده است، همچنین قسمت داخلی گنبد جان را طاق نما می نامند دارای نورگیر های مشبک چوبی است که تنها تزئینات داخلی این بقعه به حساب می آیند. 4 در ورودی این آرامگاه چه در دوران صفویه ساخته شده اند با مشبک کاری و گل وبوته های اسلیمی تزیین شده اند.

امامزاده ابوطالب خمین

این بقعه، بنایی باشکوه و تاریخی از دوران صفویان است که میان اهالی خمین به شاهزاده ابوطالب نیز شهرت دارد. بنای این بقعه شامل ایوان، گنبد، حرم، ضریح و صحن می گردد.

یخچال نیمور

یخچال نیمور تنهای بنای باقیمانده از یخچال هاى موجود در محور خمین - دلیجان - محلات است که همچنان پا بر جا مانده، ولى کارکرد اصلى خود را از دست داده است. که با گذشت زمان طولانی، همچنان سالم پابرجا مانده است. نمای بیرونی یخچال به شکل گنبدی مخروطی و نمای داخلی آن آجرکاری شده و شکل هندسی جالب و قابل توجهی دارد. این بنا در حال حاضر کارکرد اصلی خود را از دست داده است.

دریاچه خان آباد خمین

دریاچه خان آباد خمین در فاصله حدود 27 کیلومتری شهر خمین واقع شده است.آب این دریاچه از چشمه تامین میگردد و اطراف آن باغات میوه فراوانی وجود دارد.راستا دسترسی آن از طریق جاده خمین به سمت شازند(حدود 10 کیلومترپس از شهر کوچک قورچی باشی) امکانپذیر است.

کوه بوجه

کوه بوجه یا ‘بوجه سلطان در جنوب شهر خمین واقع شده است و شهرت آن نه بدلیل جثه فیزیکی، بلکه به سبب مکانی برای بروز برخی رفتارهای فرهنگی مردم این منطقه است.بوجه، تفرجگاهی زیبا برای گذراندن اوقات فراغت و محل گردآمدن اهالی خمین و روستاهای نزدیک در ایام مختلف بخصوص 13نوروز است.این کوه با تمام کوچکی و دورافتادگی اش از دایره کوه های اطراف، دارای پوشش گیاهی کوهستانی و متفاوت با دشت اطرافش است.در این پوشش گیاهی نوعی لاله کوچک قهوه ای مایل به سیاه، لاله سرخ و زرد، زنبق کوهی ، انواع گل حسرت و نوروزک، گونه هایی از کلاغک، هوم، گل ماهور، میخک، گونه های نعناییان و خواجه باشی وجود دارد.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

منبع: تاپ تراول

به "جاذبه های دیدنی و گردشگری خمین Khomein" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های دیدنی و گردشگری خمین Khomein"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید