امن ترین صندلی در هواپیما کدام است؟

به گزارش وبلاگ بخار، مسافران برای راحت بودن مانند دسترسی آسان به دستشویی تا جای راحت برای قرار دادن پا صندلی هواپیما را رزرو می نمایند. مسافران به طور مکرر هنگام رزرواسیون می خواهند صندلی خود را تا حد امکان نزدیک به بخش جلویی رزرو نمایند تا بتوانند سریع تر هواپیما را ترک نمایند.

امن ترین صندلی در هواپیما کدام است؟

به گزارش وبلاگ بخار به نقل از کانورسیشن، ما به ندرت پروازی را رزرو می کنیم که یکی از صندلی های وسط در ردیف آخر باشد. اما آیا باور می کنید که این صندلی ها از نظر آماری ایمن ترین صندلی ها در هواپیما هستند؟

سفر هوایی امن است

سفر هوایی امن ترین روش حمل و نقل است. در سال 2019 میلادی کم تر از 70 میلیون پرواز در سراسر دنیا انجام شد که تنها 287 مورد مرگ و میر بر اثر سوانح هوایی داشتند. بر اساس تجزیه و تحلیل شورای امنیت ملی ایالات متحده از داده های سرشماری احتمال مرگ در هواپیما در حدود 1 در 205552 مورد است در حالی که در یک سانحه رانندگی این میزان 1 در 102 مورد است. با این وجود، ما به تصادفات جاده ای مرگبار توجه چندانی نمی کنیم، اما زمانی که برای مثال در خصوص سانحه سقوط یک فروند هواپیمای ATR72 در نپال می شنویم این موضوع به خبر اصلی در صفحه اول هر روزنامه ای تبدیل می گردد.

علاقه ما به سقوط هواپیما ممکن است بدان خاطر باشد که می خواهیم بفهمیم چرا چنین سانحه ای اتفاق افتاده یا احتمال وقوع دوباره آن تا چه میزان خواهد بود. شاید این چیز بدی نباشد. نگرانی ما تضمین می نماید که این حوادث غم انگیز به طور کامل مورد آنالیز قرار گیرند و به ایمن نگهداشتن سفر های هوایی یاری می نماید. زمانی که سوار یک پرواز تجاری می شوید نیازی به نگرانی در خصوص ایمنی پرواز وجود ندارد. با این وجود، اگر هنوز این پرسش آزار دهنده در پس فکر شما وجود دارد که ناشی از کنجکاوی محض است ادامه این مطلب را بخوانید.

در وسط در بخش عقبی هواپیما

سوانح هوایی به علت ماهیت خود با استاندارد ها مطابقت ندارند. در سال 1989 میلادی در سقوط هواپیمای پرواز 232 یونایتد در آیووا 184 نفر از 269 سرنشین هواپیما جان سالم به در بردند. بیشتر بازماندگان بر روی صندلی های بخش پشتی قسمت فرست کلس به سمت جلوی هواپیما نشسته بودند.

با این وجود، نتیجه پژوهشی منتشر شده در نشریه تایم که در آن به آنالیز داده های مرتبط با 45 سال سوانح هوایی پرداخته شده بود نشان می داد که صندلی های عقبی در وسط هواپیما کم ترین میزان مرگ و میر مسافران حین وقوع سوانح هوایی را داشته اند: 28 درصد در مقایسه با 44 درصد مرگ و میر برای مسافران در صندلی های راهرو در بخش میانی هواپیما.

این نتایج منطبق با منطق است. نشستن در کنار ردیف خروجی همواره سریع ترین راه خروجی را در مواقع اضطراری برای شما فراهم می نماید مشروط بر این که در آن سوی هواپیما آتش سوزی رخ نداده باشد. با این وجود، بال های هواپیما سوخت ذخیره می نمایند. بنابراین، ردیف های خروجی میانی را به عنوان امن ترین گزینه های ردیف رد می شوند.

در عین حال، نزدیک تر بودن به حلوی هواپیما بدان معناست که در صورت وقوع سانحه هوایی پیش از کسانی که در بخش پشتی نشسته اند تحت تاثیر قرار می گیرید. در خصوص اینکه چرا صندلی های وسط ایمن تر از صندلی های پنجره یا راهرو هستند یعنی همان طور که ممکن است انتظار داشته باشید به علت وجود شرایط حائل است که افراد در هر دو طرف دارند.

بعضی موارد اضطراری بدتر از بقیه هستند

شدت و درجه شرایط اضطراری نیز شانس بقای مسافران را حین وقوع سوانح هوایی معین می نماید. برای مثال، در فاجعه ای غم انگیز در سال 1979 میلادی در نیوزیلند سقوط هواپیما در ارتفاعاتی مملو از کوه شانس بقا را کاهش داد. پرواز TE901 ایر نیوزیلند در دامنه کوه اربوس در قطب جنوب سقوط کرد و 257 مسافر و خدمه آن کشته شدند. هم چنین، سقوط هواپیما در دماغه اقیانوس نیز شانس زنده ماندن مسافران را کاهش می دهد همان طور که در پرواز 447 ایرفرانس در سال 2009 میلادی شاهد بودیم که در جریان آن 228 مسافر و خدمه جان شان را از دست دادند.

خلبان ها برای به حداقل رساندن خطرات احتمالی در یک رویداد اضطراری به برترین شکل ممکن آموزش دیده اند. آنان کوشش می نمایند از برخورد هواپیما به کوه جلوگیری نمایند و در پی یک مکان هموار مانند یک زمین باز برای فرود تا حد امکان عادی باشند. تکنیک فرود در آب مستلزم ارزیابی شرایط سطح و کوشش برای فرود بین امواج با زاویه فرود معمولی است. هواپیما ها به گونه ای طراحی شده اند که در مواقع اضطراری بسیار مقاوم باشند.

در واقع، علت اصلی این که خدمه کابین به ما یادآوری می نمایند که کمربند ایمنی خود را بسته نگه داریم خطر وقوع سانحه نیست بلکه به علت تلاطم جریان هوا حین پرواز می توان آن را در هر زمانی در ارتفاعات بالا تجربه کرد. این پدیده آب و هوایی است که می تواند بیش ترین آسیب را به مسافران و هواپیما ها وارد سازد. سازندگان در حال طراحی هواپیما های تازه با مواد کامپوزیتی بیش تری هستند که قادر به تحمل استرس در هنگام پرواز هستند. در این طرح ها، بال ها صُلب نیستند و می توانند برای جلوگیری از شکست سازه بار های شدید را جذب نمایند.

آیا نوع هواپیما فرقی می نماید؟

مسلما متغیر های خاصی مانند تاثیر سرعت هوا وجود دارند که می توانند بین انواع مختلف هواپیما قدری متفاوت باشند. با این وجود، فیزیک پرواز در تمام هواپیما ها کم و بیش یکسان هستند. به طور کلی، هواپیما های بزرگ تر مواد ساختاری بیش تری دارند و بنابراین، از استحکام بیش تری برای مقاومت در برابر فشار در ارتفاع برخوردار هستند. این بدان معناست که این نوع از هواپیما ها ممکن است محافظت اضافی را در مواقع اضطراری ارائه دهند، اما این مورد باز هم به شدت و درجه اضطراری بودن شرایط بستگی دارد.

این بدان معنا نیست که باید صندلی پرواز بعدی خود را با انتخاب بزرگترین هواپیمایی که می توانید پیدا کنید رزرو نمایید. همان طور که اشاره شد سفر هوایی بسیار ایمن است. بنابراین، پیشنهاد می گردد به جای آن که به این فکر کنید که چه فیلمی را حین پرواز دیدن خواهید کرد امیدوار باشید که مرغ تمام نگردد و فقط میگو باقی بماند!

منبع: فرارو

به "امن ترین صندلی در هواپیما کدام است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امن ترین صندلی در هواپیما کدام است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید