اپراتور اختصاصی کودک و نوجوان باید از رانت دوری کند

به گزارش وبلاگ بخار، چندسالی است که راه اندازی اپراتور اختصاصی ویژه بچه ها و نوجوانان تکلیف شده و حتی اپراتور همراه اول هم در شکل سخت افزاری در قالب درسا و نرم افزاری در قالب انارستان این طرح را راه اندازی کرده و با تعیین لیست هایی از دسترسی به سایت ها و اپلیکیشن ها برای کاربرانش در حال ارائه خدمات است، ولی واقعیت این است که با اینکه هزینه های زیادی در این راه صرف شد، عملاً پیروز نبوده است.

اپراتور اختصاصی کودک و نوجوان باید از رانت دوری کند

هدف از راه اندازی اپراتور ویژه بچه ها و نوجوانان این است که این دسته از کاربران به محتواهایی که مناسب رده سنی آنها نیست دسترسی نداشته باشند، ولی از آنجایی که محتواهای ارائه شده به بچه ها محدود است و کاربر خود را راضی نمی کنند، آنها به محتواهای فضای خارج از این لیست ها هم دسترسی می یابند درنتیجه این کار پیروز نبوده و صرفاً ارائه حتی تا 5 میلیونی سیم کارت کودک مزیت نیست، بلکه موضوع مهم و اصلی این است ابتدا باید بازاری شکل گیرد و بچه ها و نوجوانان به محتواهای بسیار غنی و متنوع دسترسی داشته و از این سیم کارت و محتواهای آن به صورت مستمر استفاده کنند. چالش اصلی در پیروز نبودن هم نگاه انحصاری از سوی اپراتورها در لایه خدمات است. وقتی اپراتوری در زمینه زیرساخت ورود می کند چالشی به وجود نمی آید ولی وقتی در زمینه خدمات ورود می کنند چالش به وجود می آید. آنها هستند که تشخیص می دهند چه محتوایی مناسب بچه ها و نوجوانان است یا نیست. این در حالی است که آنها چون تولید کننده محتوا نیستند صلاحیت و دانش گزینش خدمات را ندارند و از سوی دیگر در گزینش خدمات به صورت انحصاری برخورد می کنند و با اینکه تخصصی در تولید محتوای کودک ندارند در زمینه تولید محتوای کودک هم ورود کرده اند و به همین علت با شرکت های بخش خصوصی تولید محتوای کودک و نوجوان هم همکاری نمی کنند.

خدماتی هم که به تأمین کننده محتوا ارائه می دهند به گونه ای است که برای تأمین کنندگان تولید محتوا دارای منفعت مالی هم نیست به همین علت بازار محتوا در حوزه دیجیتالی کودک و نوجوان هم شکل نگرفته است.

در این حوزه زیرساخت و ابزار پرداخت و تبلیغات هدفمند ارزان هم وجود ندارد از این رو اتفاق خاصی در حوزه بازار شکل نمی گیرد از سوی دیگر ارتباطی هم بین تأمین کننده محتوا و اپراتورها وجود ندارد از این رو منجر به تشکیل بازار نشده. بازار هم یعنی عرضه و تقاضا و باید کالا و خدماتی وجود داشته باشد تا نیاز کاربر را تأمین کند. وقتی گستردگی در بین عرضه و تقاضا شکل نگیرد، پیروزیتی هم ایجاد نخواهد شد.

راه چاره درست برداشته شدن نگاه انحصارگرایانه در حوزه محتوا و سرویس هاست و باید هابی، ایجاد شود تا سرویس دهنده های مختلف بتوانند به صورت عادلانه و یکسان سرویس های خود را به کاربران کودک و نوجوان ارائه دهند. از سوی دیگر خدماتی مانند پرداخت و تبلیغات در اختیار تأمین کنندگان محتوا هم قرار بگیرد تا پیروزیت حاصل شود. پیش از این پرداخت مالی دراین حوزه محتوا به نام وس و پیامک وجود داشت که به علت تخلفات عده ای از بین رفت و به نظر می رسد احیای دوباره آن کار سختی باشد. وقتی هم اکنون اپراتور ابزار پرداختی ندارد چگونه می خواهد بدون این ابزارها در حوزه کودک و نوجوان به کاربران خود سرویس ارائه دهد. حتی اگر بخواهند ابزارها را هم فعال کنند ولی اعتماد عمومی نسبت به آن ابزارها از بین رفته است و احیای این بخش هم بسیار سخت است. از این رو چشم انداز خوبی را برای پیروزیت نمی بینم. شاید روی کاغذ می توان گفت عملیاتی است ولی در عمل قابلیت اجرایی شدن ندارد.

منبع: ایران آنلاین

به "اپراتور اختصاصی کودک و نوجوان باید از رانت دوری کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپراتور اختصاصی کودک و نوجوان باید از رانت دوری کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید