خاموش شدن ناگهانی گوشی هوشمند؛ دلایل احتمالی و راهکارهای موثر برای حل مشکل

به گزارش وبلاگ بخار، ممکن است این مشکل برای شما هم پیش آمده باشد که در حال کار با گوشی هوشمند خود هستید و یا به مکالمه با دوستان خود می پردازید که ناگهان گوشی هوشمند شما به طور اتوماتیک خاموش می گردد. شما در این زمینه کوشش می کنید تا گوشی خود را مجدد روشن کنید، اما هر چقدر که سعی می کنید، گوشی شما روشن نمی گردد. این اتفاق اگر شما به گوشی احتیاج فوری داشته باشد، می تواند دردسرهای زیادی برایتان به وجود بیاورد. با خبرنگاران در این مقاله همراه شوید تا شما را با دلایل احتمالی و متعدد خاموش شدن ناگهانی گوشی و روشن نشدن آن آشنا کنیم و یک سری راهکاری مفید در این زمینه به شما ارائه دهیم.

خاموش شدن ناگهانی گوشی هوشمند؛ دلایل احتمالی و راهکارهای موثر برای حل مشکل

چرا گوشی هوشمند من خاموش شده و دیگر روشن نمی گردد؟

پاسخ دقیق به این سوال که علت خاموش شدن ناگهانی گوشی سامسونگ، شیائومی، هواوی، آیفون و روشن نشدن آن چیست، مستلزم آنالیز دلایل مختلفی است که باید ببینیم گوشی شما به علت بروز مشکل در کدام بخش چنین رفتاری را از خود نشان داده است. اما به طور کلی خاموش شدن ناگهانی گوشی هوشمند به دو علت عمده به وجود آمدن مسائل سخت افزاری و نرم افزاری اتفاق می افتد که در ادامه به طور کامل به شرح مفصل چند مورد از این مسائل به همراه راه چاره های احتمالی آن ها خواهیم پرداخت.

خاموش شدن ناگهانی گوشی هوشمند؛ دلایل سخت افزاری

1. خراب بودن باتری گوشی هوشمند

یکی از عمده ترین مسائلی که موجب خاموش شدن گوشی هوشمند شیائومی و سایر برندها و روشن نشدن آن به شکل ناگهانی می گردد، معیوب بودن باتری است. پر واضح است که باتری به عنوان منبع انرژی اصلی گوشی، مسئول تامین انرژی برای تمامی قسمت های گوشی است. به همین علت، در صورتی که باتری دچار خرابی گردد، ممکن است گوشی نتواند انرژی لازم را برای روشن ماندن و اجرای برنامه ها تامین کند و در نتیجه خاموش می گردد. باتری در گوشی های هوشمند نو برخلاف گوشی های نسل قبلی، به صورت پرس شده تعبیه شده و تعویض آن کار ساده ای برای کاربران نیست و احتیاج به مهارت های خاصی دارد تا به سایر بخش های گوشی آسیبی وارد نگردد.

اگر شک دارید که باتری گوشی هوشمند شما موجب خاموش شدن آن شده باشد، باید آنالیز کنید که آیا وقتی گوشی خود را شارژ نموده اید، با زود تمام شدن شارژ آن روبرو می شوید یا نه. اگر پاسخ شما مثبت است، به احتمال زیاد خرابی باتری موجب خاموش شدن گوشی شما شده و بهتر است که به افراد تعمیرکار متخصص گوشی برای تعویض آن مراجعه کنید. اگر هم گوشی هوشمند شما قدیمی است و امکان دسترسی به باتری آن را به راحتی دارید، بهتر است چک کنید که باتری سر جای اصلی خود قرار گرفته است یا خیر؛ چرا که بعضی اوقات پیش می آید که باتری این گوشی ها به دلایل متعدد از جایگاه خود خارج شده و همین نیز موجب خاموش شدن ناگهانی گوشی هوشمند شما می گردد.

2. نفوذ آب به داخل گوشی هوشمند

بسیاری از گوشی های هوشمند امروزی از گواهی ضدآب بهره می برند و شما می توانید تا مدت زمان و محدوده خاصی از آن در زیر آب بدون هیچ مسئله ای بهره ببرید. اگر گوشی هوشمند شما قدیمی است یا به هر علتی از گواهی ضدآب پشتیبانی نمی نماید و اخیراً نیز به درون آب سقوط نموده، به احتمال بسیار زیاد می توانید علت خاموش شدن ناگهانی گوشی هواوی و سایر برندها و روشن نشدن آن را به این موضوع ارتباط دهید. همانطور که در جریان هستید، گوشی های هوشمند به علت وجود قطعات الکترونیکی حساس درون آن ها، در برابر آب بسیار حساس هستند و نفوذ حتی یک قطره آب به داخل گوشی می تواند باعث خرابی و خاموش شدن ناگهانی آن ها گردد.

این احتمال وجود دارد که اگر گوشی شما اخیراً به درون آب سقوط نموده و از گوشی های با بدنه ضد آب نیز نیست، به علت آسیب به یک سری قطعات آن بوده که به طور ناگهانی خاموش شده و ممکن است حتی بعضی از قطعات آن سوخته باشد و دیگر کار نکند. بنابراین در این شرایط برترین راه چاره این است که به یک مرکز تعمیر معتبر گوشی مراجعه نموده تا آنالیز های لازم در این زمینه صورت بگیرد.

3. معیوب بودن شارژ گوشی هوشمند

شارژر گوشی هوشمند شما، انرژی برق را به درون باتری انتقال می دهد تا گوشی برای انجام امورات شما در مدت زمان معینی شارژ داشته باشد. اگر شارژر گوشی شما خراب باشد، طبیعتاً این فرایند به شکل درستی صورت نمی گیرد و باتری نیز به درستی شارژ نخواهد شد، بنابراین، علت احتمالی دیگر خاموش شدن ناگهانی گوشی های آیفون و سایر برندها را می توان به خرابی شارژر گوشی هوشمند ربط داد. گاهی اوقات می بینید که گوشی هوشمند شما به طور کامل شارژ شده و نمایشگر آن درصد شارژ بسیار بالایی را نشان می دهد، اما چون از یک شارژر باکیفیت و اوریجینال برای شارژ کردن گوشی هوشمند خود استفاده ننموده اید، انرژی ذخیره شده در باتری به طور ناگهانی خالی و در نتیجه گوشی شما نیز خیلی زود خاموش خواهد شد.

علاوه بر این، استفاده از شارژرهای غیر اصلی و فیک نه تنها یکی از دلایل اصلی خاموش شدن ناگهانی گوشی به شمار می رود، بلکه به مرور زمان ممکن است حتی موجب خراب شدن زودهنگام باتری و آسیب رساندن به دیگر بخش های گوشی نیز گردد. برای آنالیز این موضوع کار سختی نخواهید داشت. تنها کافی است که یک شارژر باکیفیت دیگر متناسب با گوشی خود را تهیه کنید و گوشی خود را با آن شارژ کنید. اگر گوشی شما بدون هیچ مسئله ای شارژ شد و به طور اتوماتیک خاموش نشد، مشکل از شارژر شما بوده و اکنون وقت آن رسیده که آن را با یک محصول باکیفیت و اوریجینال جایگزین کنید تا مانع از بروز مسائل دیگر شوید.

4. معیوب بودن منبع تغذیه گوشی (IC شارژ)

گاهی اوقات از سلامت باتری و شارژر گوشی هوشمند خود اطمینان دارید، اما باز هم شاهد خاموش شدن ناگهانی گوشی خود هستید. در این مواقع، یکی دیگر از احتمالاتی که می توان آن را به طور دقیق مورد آنالیز قرار داد، خراب شدن منبع تغذیه گوشی (IC شارژ) است. منبع تغذیه یا پاور مدار یک قطعه الکترونیکی است که برای تامین برق مورد احتیاج باتری به گوشی هوشمند شما استفاده می گردد. شارژر گوشی، با اتصال آن به گوشی و به منبع برق، به باتری انرژی می دهد و باتری گوشی را شارژ می نماید.

بنابراین پر واضح است که اگر این قطعه خراب گردد، باتری دیگر نمی تواند انرژی لازم را به گوشی شما ارائه دهد و در نتیجه، گوشی شما قادر به روشن شدن نخواهد بود. برای آنالیز خراب شدن منبع تغذیه گوشی (IC شارژ) شما حتما باید به یک تعمیرکار متخصص گوشی مراجعه نموده و از او بخواهید که سلامت این قطعه بسیار مهم را برای شما مورد آنالیز قرار دهد. اگر این قطعه خراب شده باشد، گوشی شما خاموش می گردد و تا قبل از تعمیر یا تعویض این قطعه به هیچ عنوان نمی توان آن را روشن کرد.

5. داغ کردن بیش از حد گوشی هوشمند

بسیاری از کاربران از گوشی هوشمند خود برای انجام کارهای سنگین نظیر بازی کردن استفاده می نمایند. چه گوشی هوشمند شما پردازنده قدرتمندی داشته باشد و چه نداشته باشد، پس از مدتی استفاده سنگین از گوشی، گرمای بسیار زیادی فراوری می نماید و همین موضوع نیز می تواند یکی از دلایل احتمالی خاموش شدن ناگهانی گوشی هوشمند شما باشد. بعضی اوقات میبینیم که این اتفاق زمانی که باتری گوشی به شارژر متصل است و شما در حال کار با گوشی هستید نیز اتفاق می افتد. بالا رفتن دمای گوشی امری بسیار خطرناک است و مستلزم آن است که شما توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشد، چرا که دمای بالا علاوه بر آنکه می تواند به قطعات سخت افزاری گوشی هوشمند شما آسیب بزند و هزینه های زیادی را می تواند برای شما به همراه داشته باشد، خطر انفجار نیز دارد و ممکن است صدمات جانی به شما وارد کند.

بعلاوه بعضی از گوشی های هوشمند مانند سامسونگ و آیفون، به منظور جلوگیری از صدمه تماشا قطعات مختلف گوشی در صورت داغ شدن بیش از حد، با یک حسگر دما مجهز شده اند. این حسگر دما، در صورت تشخیص داغ شدن بیش از حد، به صورت اتوماتیک گوشی را خاموش می نماید تا از صدمه تماشا قطعات مختلف آن جلوگیری گردد. هر زمان که حس کردید گوشی هوشمند شما داغ نموده و این علت خاموش شدن ناگهانی آن است، پیشنهاد می کنیم که مدتی صبر کنید تا دمای آن کمتر گردد و سپس اقدام به روشن کردن آن نمایید. قرار گرفتن گوشی در محیط های با دمای زیاد، استفاده از کاورهای نامناسب و غیراستاندارد و بعلاوه استفاده از اپلیکیشن های متعدد به صورت همزمان، می توانند از جمله اصلی ترین عواملی باشند که باعث بالا رفتن دمای گوشی شوند. بنابراین بهتر است که این موارد را نیز مد نظر خود قرار دهید تا از خطرناک سنگین مالی و جانی در امان بمانید.

6. خراب شدن نمایشگر گوشی هوشمند

اگر گوشی هوشمند شما به سمت نمایشگر روی زمین سقوط کند و یا ضربه ببیند، ممکن است به نمایشگر آن آسیب رسیده و از کار افتاده باشد. در این مواقع بیشتر کاربران فکر می نمایند که گوشی آن ها به طور کلی خاموش شده، این در حالی است که گوشی سالم است، اما نمایشگر آن به علت ضربه و آسیب دیدگی خراب شده و قادر به نمایش محتواهای تصویری نیست. برای آنالیز اینکه گوشی هوشمند شما به صورت ناگهانی خاموش شده یا فقط نمایشگر آسیب دیده است، می توانید از یک گوشی هوشمند دیگر به تلفن همراهتان زنگ بزنید و آنالیز کنید که آیا صدا یا ویبره ای از سمت گوشی می شنوید یا خیر. اگر صدا یا ویبره ای از سمت گوشی خود شنیدید، می توانید به این نتیجه برسید که فقط LCD آن آسیب دیده است و می توانید با تعویض ال سی دی مشکل را حل کنید. در غیر اینصورت، احتمالا کل گوشی هوشمند شما خاموش شده است و باید به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید.

خاموش شدن ناگهانی گوشی هوشمند؛ دلایل نرم افزاری

7. پر بودن حافظه داخلی گوشی هوشمند

یکی از متداول ترین و اصلی ترین دلایل نرم افزاری خاموش شدن ناگهانی گوشی هوشمند را می توان به پر بودن حافظه داخلی آن ربط داد. پر شدن فضای ذخیره سازی گوشی هوشمند شما می تواند باعث کاهش سرعت و کندی عملکرد آن گردد. بعلاوه، اگر قطعات سخت افزاری گوشی شما در حین اجرای فرایندهای سنگین، نتوانند با سرعت کافی پردازش را انجام دهند، ممکن است به طور ناگهانی گوشی را خاموش نمایند. بنابراین توصیه می کنیم که همیشه حافظه داخلی گوشی خود را مورد آنالیز قرار داده تا هیچ وقت پر نشوند. برای خالی کردن حافظه داخلی گوشی نیز به شما پیشنهاد می کنیم که در ابتدا حافظه کش اپلیکیشن ها را پاک کنید تا بخشی از فضای ذخیره سازی آزاد گردد. اگر باز هم حافظه گوشی پر بود، باید یک سری از اپ ها را پاک کنید و یا فایل های مهم و حجیم خود را به کامیپوتر و یا به هارد اکسترنال منتقل کنید تا فضای داخلی گوشی خالی گردد.

8. وجود باگ و ویروس روی گوشی هوشمند

گاهی اوقات یک سری اپلیکیشن هایی که روی گوشی هوشمند خود نصب می کنید، دارای بدافزار هستند و همین نیز موجب می گردد تا در عملکرد گوشی اختلال جدی ایجاد گردد و در نهایت نیز این مسائل به خاموش شدن ناگهانی گوشی ختم خواهند شد. البته که این موضوع برای دارندگان گوشی های آیفون صدق نمی نماید، چرا که امکان سایدلود کردن (دانلود اپ ها از سایر منابع به جز اپ استور) برای این دسته از کاربران وجود ندارد و از این مشکل تا حد بسیار زیادی در امان هستند.

اما به طور کلی، بدافزارها و ویروس ها معمولاً در پس زمینه گوشی شما فعالیت می نمایند و ممکن است موجب استفاده زیاد باتری و در نتیجه خالی شدن سریع آن شوند که همین عامل نیز گوشی شما را به طور ناگهانی خاموش می نماید. در این مواقع پیشنهاد می کنیم که از اپ های آنتی ویروس معتبر استفاده نموده، آن را روی گوشی هوشمند خود نصب کنید تا اپ های دارای بدافزار را شناسایی نموده و آن ها را حذف کند. در مجموع همیشه به شما توصیه می کنیم که اپ های خود را از منابع معتبر دانلود نموده تا دچار چنین مسائلی نشوید.

خاموش شدن ناگهانی گوشی هوشمند؛ راه چاره های موثر برای حل این مشکل

اگر گوشی هوشمند شما به هر علتی به طور ناگهانی خاموش شد، در این بخش راه چارههای احتمالی مناسبی را به شما پیشنهاد می کنیم تا این مشکل برطرف گردد. گفتنی است که این روش ها می تواند در محصولات برندهای مختلف، متفاوت باشد که به شرح آن نیز خواهیم پرداخت.

1. ری استارت کردن گوشی هوشمند

اولین اقدامی که بعد از خاموش شدن ناگهانی گوشی هوشمند به فکر بسیاری از کاربران خطور می نماید، این است که گوشی را یک بار ری استارت کنیم. این روش بسیاری از مسائل را حل می نماید و ممکن است برای شما نیز راهگشا باشد. البته شما زمانی قادر به ری استارت کردن گوشی خود خواهید بود که گوشی فریز شده باشد. اگر با ری استارت کردن مشکل حل نشد و یا اصلا نتوانستید گوشی را ری استارت کنید، گام بعدی هارد ریست کردن گوشی است که تمامی تنظیمات و اطلاعات گوشی را به حالت اولیه و کارخانه ای آن برمی گرداند.

هارد ریست کردن گوشی های اپل

برای انجام هارد ریست در گوشی های آیفون 12 به بعد می توانید طبق مراحل زیر پیش بروید:

  1. دکمه افزایش حجم صدا را فشار دهید و سپس رها کنید.
  2. دکمه کاهش حجم صدا را فشار دهید و سپس رها کنید.
  3. در مرحله بعدی، دکمه پاور را فشرده و آن را نگه دارید تا گوشی شما ری استارت گردد.

هارد ریست کردن گوشی های سامسونگ

هارد ریست کردن گوشی های سامسونگ با کمی تفاوت نسبت به سایر گوشی های اندرویدی موجود در بازار صورت می گیرد. برای انجام این کار باید علاوه بر فشار دادن دکمه پاور، دکمه کاهش حجم صدا را نیز به طور همزمان فشار دهید. بعد از اینکه گوشی شما بالا آمد، می توانید دکمه ها را ول کنید.

هارد ریست کردن گوشی های اندرویدی غیر از سامسونگ

برای هارد ریست کردن گوشی های شیائومی، پیکسل و سایر برندهای اندرویدی روش مشابه ای وجود دارد و شما باید دکمه پاور را فشار داده و برای چند لحظه نگه دارید تا گوشی هوشمند شما هارد ریست گردد.

2. فعال کردن حالت Safe Mode یا ایمن در گوشی هوشمند

یکی دیگر از راه چارهی احتمالی برای خاموش شدن ناگهانی گوشی هوشمند، فعال کردن حالت Safe Mode یا ایمن است. حالت Safe Mode گوشی، یک حالت عملکردی است که در آن تمامی برنامه های شما با برنامه های پیش فرض گوشی اجرا می شوند و برنامه های نصب شده به وسیله شما در این حالت اجرا نمی شوند. این حالت برای تشخیص و برطرف مسائل گوشی مانند خاموش شدن ناگهانی، کندی عملکرد، اجرای نادرست برنامه ها و یا مسائل دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. روش انجام این کار در گوشی های اندرویدی و iOS فرق دارد.

نحوه فعال کردن حالت ایمن در گوشی های آیفون

برای فعال کردن این حالت در گوشی های اپل کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا گوشی را خاموش کنید.
  2. هنگام روشن کردن گوشی، دکمه پاور را فشرده و نگه دارید.
  3. زمانی که گوشی روشن شد، دکمه کاهش حجم صدا را تا زمانی که لوگوی اپل ظاهر گردد فشرده و نگه دارید.
  4. پس از انجام این مراحل، گوشی شما وارد حالت ایمن می گردد.

نحوه فعال کردن حالت ایمن در گوشی های اندرویدی

برای فعال کردن این حالت در گوشی های اندرویدی کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. دکمه پاور را فشرده و نگه دارید.
  2. زمانی که منوی پاور نشان داده شده، آیکون خاموش شدن یا Power Off را فشرده و نگه دارید.
  3. منوی نوی ظاهر می گردد و از شما می پرسد که آیا می خواهید به حالت ایمن یا Safe Mode بروید یا خیر.
  4. روی آیکون حالت ایمن ضربه بزنید تا وارد آن شوید. برای خروج از این حالت نیز کافی است گوشی را ری استارت کنید.

3. ریست فکتوری

به عنوان آخرین راه چاره پیشنهادی، در صورتی که هیچ کدام از روش های گفته شده مثمر ثمر واقع نشد، بهتر است که گوشی هوشمند خود را ریست فکتوری کنید. با اجرای این روش، تمامی اطلاعات روی گوشی هوشمند پاک می گردد، بنابراین توصیه می کنیم که قبل آن، از اطلاعات مهم گوشی خود بکاپ بگیرید. برای انجام این کار در گوشی های آیفون می توانید از برنامه هایی مانند iTunes از حالت ریکاوری یا Recovery Mode بهره ببرید. در گوشی های اندرویدی مانند سامسونگ نیز می توانید با نگه داشتن همزمان دکمه های کاهش و افزایش حجم صدا و بعلاوه دکمه پاور این کار را انجام دهید.

منبع: Coolmuster

منبع: دیجیکالا مگ

به "خاموش شدن ناگهانی گوشی هوشمند؛ دلایل احتمالی و راهکارهای موثر برای حل مشکل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاموش شدن ناگهانی گوشی هوشمند؛ دلایل احتمالی و راهکارهای موثر برای حل مشکل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید