5 علت رجحان ویندوز برای لپ تاپ ها

به گزارش وبلاگ بخار، در چند سال اخیر، علاقه به مک بوک های اپل در مقایسه با لپ تاپ های ویندوزی افزایش یافته است. علت اصلی این افزایش محبوبیت، به تراشه های اختصاصی اپل برمی گردد که توان بالا را در کنار مصرف انرژی پایین ارائه می نمایند. ولی با وجود تمام این جذابیت ها، در این مطلب می خواهیم بگوییم که چرا ویندوز برای لپ تاپ ها بعلاوه برترین سیستم عامل محسوب می گردد. در ادامه همراه ما باشید.

5 علت رجحان ویندوز برای لپ تاپ ها

ویندوز همه جا هست

ویندوز سال هاست که در مرکزیت بازار لپ تاپ ها واقع شده است و این یک مزیت بزرگ برای آن محسوب می گردد. به همین دلیل مثلا نمی توانید مک بوک مقرون به صرفه قیمت پیدا کنید ولی در بازار چندین لپ تاپ ویندوزی مقرون به صرفه قیمت وجود دارد. بنابراین ویندوز برای کاربرانی که نمی خواهند هزینه زیادی بابت خرید لپ تاپ پرداخت نمایند، فزونین گزینه محسوب می گردد.

این موضوع نه تنها به خاطر خرید آسان تر لپ تاپ های ویندوزی اهمیت دارد، بلکه به این علت هم مهم است که هر کامپیوتری که تهیه کنید، به احتمال بسیار زیاد عملکرد بهتری با ویندوز خواهد داشت. مطمئناً می توانید یک توزیع لینوکس روی هر کامپیوتری نصب کنید، اما آیا درایورهای آن به همان اندازه قابل اعتماد هستند؟ آیا اصلاً همه دستگاه ها روی لینوکس درایور دارند؟ برای مثال، ممکن است حسگر اثر انگشت کار نکند، یا بعضی درایورها اصلاً پایدار نباشند. به علاوه، یافتن درایور مناسب برای یک کامپیوتر لینوکسی می تواند بسیار سخت باشد. می دانم، بعضی از کاربران لینوکس خواهند گفت که این کار با یک جستجوی ساده در گوگل و اجرای یک دستور در ترمینال به راحتی قابل انجام است، اما واقعیت این است که بیشتر مردم نمی خواهند با چنین مسائلی دست و پنجه نرم نمایند.

ویندوز مسائل زیادی دارد، اما برای کسی که یک لپ تاپ از فروشگاه خریداری می نماید، معمولاً به سادگی کار می نماید و یادگیری کار کردن با آن آسان تر است.

بهره گیری از ویژگی هایی که رقبا ندارند

با وجود تمام مسائلی که ویندوز دارد، همچنان بعضی ویژگی ها را ارائه می دهد که در سایر سیستم عامل ها وجود ندارد. اندازه مفید بودن این ویژگی ها برای شما می تواند متفاوت باشد، اما یک نمونه خوب از آن ها Windows Hello است. اپل علی رغم معرفی فیس آیدی در آیفون های خود در سال 2017 و اضافه کردن بریدگی به مدل های مک بوک، هنوز معادلی برای Windows Hello در سیستم عامل مک قرار نداده است. در لینوکس، البته نرم افزاری به نام Howdy وجود دارد، اما برای استفاده از آن، از ابتدا باید در پی جایگزین برای Windows Hello باشید. به نظر می رسد بخش زیادی از جامعه لینوکس از پیدا کردن جایگزین برای قابلیت های ویندوز لذت می برند، اما این کار مستلزم صرف وقت و کوشش اضافی است.

بعلاوه، قابلیت Snap Layouts در ویندوز 11 امکان مدیریت پنجره ها را به مراتب بهتر از macOS فراهم می نماید و جابجایی و کار همزمان با چندین برنامه را بسیار آسان تر می سازد. لینوکس نیز ممکن است دارای جایگزین های مناسبی باشد، اما باز هم، این ها تنها جایگزین هستند و به صورت پیش فرض در دسترس قرار ندارند. ویژگی های کوچک دیگری مانند تاریخچه کلیپ بورد، کنترل های داخلی RGB و چند مورد دیگر نیز وجود دارند. شاید این موارد برای همه کاربران ضروری نباشند، اما قطعا وجود آن ها خوشایند است و در نتیجه مجذوب کنندهیت ویندوز را برای لپ تاپ افزایش می دهند.

تنوع بیشتر زیست بوم ویندوز

این نکته تا حدودی به مورد اول مرتبط است، اما به قدری اهمیت دارد که باید به صورت جداگانه به آن اشاره نمود. در ابتدای متن اشاره نمودم که مک بوک ها نیز بسیار رایج هستند، اما مسئله اینجاست که همه مک بوک ها دستگاه هایی تقریباً یکسان اند. تنها تفاوت های واقعی در بین مدل های مختلف مک بوک، اندازه قدرت سخت افزاری و کیفیت نمایشگر است که البته این تفاوت هم به قیمت پرداخت مبلغ بسیار بیشتر تمام می گردد.

اما در دنیای ویندوز، تنوع در طراحی و شکل ظاهری کامپیوترهای شخصی شگفت انگیز است. حتی با صرف نظر از کامپیوترهای دسکتاپ، تنوع بسیار زیادی از لپ تاپ های ویندوزی وجود دارد. اگر هم می خواهید سیستم عامل ویندوز را با یک تبلت تجربه کنید، می توانید سرفیس پرو 11 را خریداری کنید که برخلاف تبلت های اپل، نسخه کامل ویندوز را اجرا می نماید. گزینه های دیگری هم وجود دارد. لپ تاپ های مخصوص بازی، لپ تاپ های فراوری محتوا، لپ تاپ های تبدیل پذیر، تبلت ها، لپ تاپ های رده بالا، لپ تاپ های مقرون به صرفه قیمت و هر چیزی که بین این موارد قرار می گیرد. بنابراین لپ تاپ های مبتنی بر ویندوز برای طیف وسیع تری از کاربران می توانند مجذوب کننده تر باشند.

گیمینگ

زمانی که صحبت از مزیت لپ تاپ های مبتنی بر ویندوز می گردد، بدون شک موضوع گیمینگ هم به میان می آید. بله، لینوکس و مک او اس هم استیم دارند و بسیاری از بازی ها روی این سیستم ها اجرا می شوند. حتی می توان گفت که به لطف استیم دک، لینوکس حالا از همواره برای اجرای بازی ها مناسب تر است.

با این حال، تقریبا تمامی عناوین بازی های کامپیوتری ابتدا برای ویندوز عرضه می شوند و اغلب، تنها برای ویندوز در دسترس قرار می گیرند. لینوکس ابزارهایی مانند Proton دارد که به اجرای بازی ها روی این پلتفرم با کارایی قابل قبولی یاری می نماید، اما این قابلیت همواره بدون مشکل کار نمی نماید و راه اندازی آن احتیاجمند تغییر بعضی تنظیمات است. علاوه بر این، ممکن است بعضی موارد مانند DRM یا نرم افزارهای ضد تقلب همچنان به درستی عمل ننمایند. در خصوص مک، خب بعضی بازی های بزرگ مانند Baldurs Gate 3 روی آن اجرا می شوند، اما این اتفاق چندان رایجی نیست. کروم بوک ها حتی نمی توانند بخشی از این بحث باشند. مگر اینکه یک بازی موبایل یا تحت وب باشد، گزینه های زیادی برای بازی روی دستگاه های کروم بوک وجود ندارد.

تعداد زیاد برنامه های ویندوزی

فارغ از اینکه دنبال چه نوع نرم افزاری باشید، ویندوز در زمینه پشتیبانی از تنوع بالای برنامه ها، حرف اول را می زند. البته طبیعتا برنامه های معروف نسخه مک هم ارائه می دهند ولی بسیاری از برنامه های تخصصی صرفا در ویندوز وجود دارند. به عنوان مثال اگر از یک کیبورد مکانیکی استفاده می کنید، ممکن است نرم افزار ارائه شده برای شخصی سازی صرفا نسخه ویندوز داشته باشد. شاید این موردی خاص باشد، اما فزونی ویندوز در مجموعه همین موارد خاص نهفته است. بسیاری از این برنامه ها به طور انحصاری برای ویندوز عرضه می شوند. حتی با وجود شرکتی بزرگ مانند ریزر، نرم افزار Synapse آن ها فقط روی ویندوز کار می نماید. می خواهید نورپردازی RGB کیبورد یا ماوس ریزر را شخصی سازی کنید؟ می خواهید صدای خروجی کارت کپچر را تنظیم کنید؟ خب، پس به یک کامپیوتر شخصی با سیستم عامل ویندوز احتیاج دارید.

لپ تاپ های ویندوزی قرار است مجذوب کننده تر شوند

در این مطلب به فقط چند مورد محدود اشاره کنیم ولی در زمینه مجذوب کنندهیت زیاد ویندوز برای لپ تاپ می توانیم دلایل بسیار بیشتری هم نام ببریم. اگر همچنان برای خرید مک بوک مصمم هستید، باید بگوییم که به زودی لپ تاپ های ویندوزی مبتنی بر تراشه های سری اسنپدراگون X راهی بازار می شوند که عملکرد فوق العاده و مصرف انرژی پایین را در اختیار شما قرار می دهند.

اما اگر برای خرید لپ تاپ ویندوزی عجله دارید و حالا می خواهید چنین لپتاپی خریداری کنید، می توانید به فروشگاه وبلاگ بخار سر بزنید و از بین گزینه های زیادی مدل موردنظر خود را انتخاب کنید.

منبع: XDA

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 علت رجحان ویندوز برای لپ تاپ ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 علت رجحان ویندوز برای لپ تاپ ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید