ایمپلنت دندان چه زمان پیشنهاد می گردد؟ مزایا و عوارض آن کدامند؟

به گزارش وبلاگ بخار، ایمپلنت های دندانی دارای مزایایی بیشتری نسبت به دیگر روش های بازسازی دندان هستند.

ایمپلنت دندان چه زمان پیشنهاد می گردد؟ مزایا و عوارض آن کدامند؟

افرادی که یک یا چند دندان خود را ازدست داده اند و در پی راه حلی برای جایگزینی دائم آن ها هستند باید به یک متخصص ایمپلنت دندان مراجعه نمایند زیرا روش درمانی این بیماران نزد آن ها است. در این مقاله در مورد نقش ایمپلنت دندان در صنعت بازسازی دندان ها و این که چه زمانی باید از این ایمپلنت ها استفاده نمود صحبت شده است.

چه زمانی ممکن است دندانپزشک برای بازسازی دندان ها استفاده از ایمپلنت را توصیه کند؟

یکی از مزایای بزرگ ایمپلنت نسبت به دیگر روش های درمانی قابلیت حفظ تراکم استخوان فک و دوام بالای بیست سال است. در ادامه به 4 علتی که دندانپزشکان به جای دیگر روش های بازسازی دندان ها استفاده از ایمپلنت را توصیه می نمایند اشاره شده است.

بیمار باید یک یا چند دندان را بازسازی و جایگزین نماید

یکی از برترین مزایای ایمپلنت این است که می توان از آن برای جایگزینی یک دندان تنها، چند دندان و یا کل ردیف دندان ها استفاده نمود. البته که برای جایگزینی چند دندان افتاده به چندین ایمپلنت نیاز است؛ اما به یاری روش ها و استراتژی های کاشت ایمپلنت و استفاده از بریج دندانی یا دندان مصنوعی به جای جایگزین یک تاج برای هر دندان می توان این فرایند را کم تهاجم نمود.

بیمار در پی یک جایگزین ثابت برای دندان های خود است

ایمپلنت های دندانی برای همواره در دهان فیکس و ثابت می شوند. در این روش بر خلاف دندان مصنوعی های سابق لازم نیست تا برای تمیزکردن دندان ها آن ها را از دهان خارج نمود. در حقیقت افرادی که از ایمپلنت استفاده می نمایند باید درست شبیه به دندان های طبیعی از آن ها مراقبت نمایند که این شامل مسواک زدن، استفاده نخ دندان و داشتن رژیم غذایی مناسب می گردد.

مزایا و معایب ایمپلنت دندان

قبل از جایگزینی دندان های ازدست رفته باید مطمئن شوید که ایمپلنت گزینه مناسبی برای شما هست یا خیر. در ادامه به بعضی از مزایا و معایب ایمپلنت دندان اشاره شده است تا به شما یاری کند در زمینه انتخاب این روش برترین تصمیم را بگیرید.

مزایای ایمپلنت دندان چیست؟

بزرگ ترین مزیت ایمپلنت های دندانی این است که آن ها یک جایگزین دائمی هستند و علاوه بر این مزایای بی شماری دارند.

ایمپلنت های دندانی کاملا شبیه دندان های طبیعی هستند

ایمپلنت های دندان ظاهری شبیه به دندان های طبیعی دارند. در حقیقت بعد از جای گذاری کامل ایمپلنت به سختی می توانید تفاوت بین آن و دندان های طبیعی خود را تشخیص دهید. به جز ظاهر کاملا طبیعی، ایمپلنت های دندان کاملا شبیه دندان های اصلی حس می شوند. ایمپلنت دندان کاملا به استخوان فک پیچ می گردد به همین علت شبیه به دندان های طبیعی محکم و ثابت است و به یاری آن ها شما قادر خواهید بود به صورت نرمال حرف بزنید و غذا بخورید.

ایمپلنت های دندان دوام بالایی دارند

ایمپلنت های دندان یک جایگزین بادوام و طولانی مدت هستند. گاهی ضروری است تاج ایمپلنت را هر 10 تا 15 سال یک بار تعویض نمایید؛ اما با مراقبت صحیح می توانند یک عمر دوام داشته باشند. سعی کنید سبک زندگی سالمی داشته باشید و مهم تر از همه بهداشت دهان خود را به طور صحیح رعایت نمایید. از سیگارکشیدن و مواد غذایی حاوی شکر مانند شیرینی، نوشابه های گازدار و هله هوله ها پرهیز کنید. دندان ها و خط لثه خود را دو بار در روز مسواک بزنید و به طور مرتب برای چکاپ به دندان پزشک مراجعه نمایید.

غذا خوردن و جویدن با ایمپلنت های دندانی راحت است

بر خلاف دندان مصنوعی و بریج، غذا خوردن و جویدن با ایمپلنت های دندانی بسیار راحت است چرا که این ایمپلنت ها کاملا شبیه به دندان های طبیعی خود شما هستند. بعد از کامل شدن فرایند کاشت ایمپلنت، شما هیچ محدودیتی در غذا خوردن نخواهید داشت. در حقیقت شما می توانید بدون نگرانی هرگونه غذاهای ترد و کرانچی، غذاهای سفت و نوشیدنی های سرد یا گرم را بخورید یا بنوشید فقط هرگز در مصرف مواد غذایی حاوی شکر زیاده روی نکنید. ایمپلنت دندان از تحلیل رفتن استخوان جلوگیری می نماید.

ایمپلنت های دندان ارزان هستند.

هزینه ای که باید برای ایمپلنت دندان بپردازید، زیاد است. اما باتوجه به دوام بالا و طولانی مدتی که دارند کاملا ارزان هستند. زمانی که ایمپلنت ها به طور کامل در دهان نصب شدند دیگر نیازی نیست هزینه ای بابت آن ها بپردازید.

معایب ایمپلنت دندان چیست؟

فرایند انجام ایمپلنت می تواند طولانی باشد

درصورتی که در پی جایگزینی فوری و سریع برای دندان های خود هستید، ایمپلنت دندان برای شما مناسب نیست. به طور معمول فرایند کاشت ایمپلنت دندان چندین ماه زمان می برد. درصورتی که می خواهید یک دندان آسیب دیده را جایگزین نمایید، در ابتدا باید آن را بکشید. سپس دندان پزشک قبل از کارگذاشتن ایمپلنت باید محل آن را آماده کند.

زمانی که پیچ و پایه ایمپلنت درون استخوان فک کار گذاشته شد، باید چند ماه صبر نمود تا به طور کامل بهبود پیدا نموده و با استخوان اطراف خود پیوند بخورد. مرحله آخر این فرایند شامل کارگذاشتن تاج دندانی مصنوعی می گردد.

ایمپلنت های دندانی ممکن است پس زده شوند

نرخ شکست و پس زدگی ایمپلنت های دندان در پایین ترین مقدار خود واقع شده است و درصد بالایی از بیماران در فرایند درمان خود با هیچ مسئله ای روبه رو نخواهند شد. فقط 5 تا 10% بیماران دچار پس زدگی ایمپلنت می شوند و این ریسکی است که باید از آن اطلاع داشته باشند.

پس زدگی ایمپلنت می تواند ناشی از بیماری های لثه، تراکم کم استخوان فک یا دیگر بیماری ها نظیر دیابت و روماتیسم مفصلی و بعلاوه سیگارکشیدن و رعایت نکردن بهداشت دهان باشد.

نتیجه گیری در مورد ایمپلنت دندان

این روش دارای مزایا و معایبی است؛ اما مزایای آن بسیار بیشتر از معایب آن است. درصورتی که شرایط لازم برای انجام ایمپلنت را دارید مطمئن باشید که این روش مناسب ترین و برترین روش برای جایگزینی دندان های ازدست رفته شما است. ایمپلنت های دندان کاملا شبیه به دندان های طبیعی شما هستند و به همین علت می توانید با استفاده از آن ها بدون نگرانی غذا بخورد، صحبت کنید و لبخند بزنید.

منبع: مقالات سایت دکتر سپیده غلامحسین نیا

منبع: پیام دلتا

به "ایمپلنت دندان چه زمان پیشنهاد می گردد؟ مزایا و عوارض آن کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایمپلنت دندان چه زمان پیشنهاد می گردد؟ مزایا و عوارض آن کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید