بهاروند: با کشوری که مصونیت سیاسی دولت ایران را نقض کند صحبت نمی کنیم

به گزارش وبلاگ بخار، ایرنا نوشت: معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه در قضایای کیفری احتمالات را در کنار هم قرار نمی دهند، گفت: کشوری که مصونیت سیاسی دولت ایران را نقض می نماید، باید به ما حق دهد که ما با آنها صحبت دوجانبه ای نداشته باشیم.

بهاروند: با کشوری که مصونیت سیاسی دولت ایران را نقض کند صحبت نمی کنیم

محسن بهاروند در گفت وگویی درباره سومین دور رایزنی های ایران و اوکراین درباره سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: در دور سوم مذاکرات، درباره ابعاد مختلف پرونده که لازم بود مورد آنالیز قرار بگیرد، مثل بعد هواپیمایی کشوری و ایمنی، بعد نظامی و همچنین بعد کیفری، با یکدیگر گفتگو و اطلاعات نموده و به صورت مفصل بحث حقوقی کردیم.

وی با بیان اینکه در این رایزنی ها درباره صلاحیت قضایی رسیدگی به این پرونده و مسائل دیگر بحث و گفتگو کردیم، گفت: این اتفاق در سرزمین و در درون مرزهای ایران اتفاق افتاده و دادگاه ایران صالح به رسیدگی است. تا به امروز در دادگاه ایران کیفرخواست توسط دادستان صادر و به دادگاه فرستاده شده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: فکر می کنم سه قاضی این پرونده را آنالیز خواهند کرد و در حال مطالعه این پرونده هستند. اگر کسی قصوری در این کار داشته است، حتما مطابق قوانین با آن برخورد می گردد.

سقوط هواپیمای اوکراینی بر اثر خطای انسانی اتفاق افتاده است

بهاروند با بیان اینکه در دور سوم مذاکرات در کی یف، در بعد حقوق بین الملل با هم صحبت کردیم، توضیح داد: تحقیقات نظامی، قضایی و متخصصان هواپیمایی کشوری با همکاری یک گروه مشورتی از سازمان بین المللی هوانوردی (ایکائو) با کارشناسانی از آمریکا، فرانسه و انگلیس تقریبا همه این تحقیقات به این نتیجه رسیده است که این اتفاق غم انگیز در اثر یک خطای انسانی اتفاق افتاده است.

وی درباره پرداخت غرامت نیز اظهار داشت: غرامتی که مشخص کردیم خیلی بالاتر از چیزی است که در حقوق بین الملل متعهد به پرداخت آن هستیم. دولت تصویب کرد که به ازای هر جانباخته 150 هزار دلار به خانواده، بازماندگان و ورثه قانونی آن فرد چه داخلی و چه خارجی، پرداخت کند و تا به امروز تعدادی از این افراد غرامت را دریافت نموده اند.

معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه سیاسی کردن مسائل تخصصی باعث زیان همه می گردد، ابراز داشت: اگر کسی بخواهد سوءاستفاده سیاسی کند، کل جامعه بین المللی لطمه می بیند. استفاده سیاسی از این مسئله، باعث مقاومت در خصوص رسیدگی، تحقیقات و رسیدن به حقیقت و عدالت می گردد و کشوری مثل کانادا با غم و اندوه خون قربانیان تجارت می نماید.

رای دادگاه کانادایی با کنار گذاشتن احتمالات بوده است

به گفته بهاروند، ما حاضر هستیم با کشورهایی که صلاحیت سرزمینی جمهوری اسلامی ایران را مثل اوکراین و بقیه کشورها به رسمیت بشناسند و به حاکمیت، مصونیت دولتی و استقلال سیاسی ما احترام بگذارند هرگونه همکاری داشته باشیم نه اینکه بخواهیم چیزی تحمیل کنیم زیر این قانون ما و قانون بین الملل است.

وی با تاکید بر لزوم رعایت احترام متقابل و پروتکل های دیپلماتیک گفت: اگر کسی بخواهد گروه درست نموده و بعد به جنجال تبدیل کند اصل قضیه را از بین می برد. مثلا دادگاهی در یکی از استان های کانادا، رای ای را داده و گفته که من با کنار گذاشتن احتمالات، حدس می زنم این قضیه عمدی بوده است.

این دیپلمات ارشد با بیان اینکه در قضایای کیفری احتمالات را کنار هم نمی گذارند، یادآور شد: کشوری که مصونیت سیاسی دولت ایران را نقض می نماید، باید به ما حق دهد که ما با آنها صحبت دوجانبه ای نداشته باشیم. مگر اینکه رفتار خودش را اصلاح کند.

310 310

منبع: خبرآنلاین

به "بهاروند: با کشوری که مصونیت سیاسی دولت ایران را نقض کند صحبت نمی کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهاروند: با کشوری که مصونیت سیاسی دولت ایران را نقض کند صحبت نمی کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید