گروه 7 در کش و قوس قانونمندسازی هوش مصنوعی

به گزارش وبلاگ بخار به نقل از رویترز، این درحالی است که قانونگذاران اروپایی سعی دارند هرچه سریع تر یک قانون مرتبط با ابزارهای نوظهوری مانند چت جی پی تی وضع نمایند.

گروه 7 در کش و قوس قانونمندسازی هوش مصنوعی

البته طبق بیانیه مشترک وزرای گروه 7، قانون مذکور باید یک محیط باز و توانمند برای توسعه فناوری های هوش مصنوعی را حفظ کند و مبتنی بر ارزش های دموکراتیک باشد.

این بیانیه در خاتمه اجلاس 2روزه گروه در ژاپن صادر شده است.

هر چند به اعتقاد وزرا ممکن است ابزارهای سیاستگذاری برای دستیابی به چشم اندازی یکسان و هدف ایجاد یک سیستم هوش مصنوعی ایمن بین کشورهای عضو این گروه متفاوت باشد، اما توافق مذکور نقطه عطفی در زمینه نظارت کشورهای پیشرفته بر هوش مصنوعی در بهبوهه اوج گیری نگرانی های حریم خصوصی و ریسک های امنیتی است.

مارگارت وستاگر کمیسر رقابت اتحادیه اروپا پیش از توافق در این باره گفت: نتیجه گیری اجلاس گروه 7 نشان می دهد ما در زمینه قانونگذاری برای هوش مصنوعی تنها نیستیم.

در بخش دیگری از بیانیه وزرای این گروه آمده است: ما تصمیم داریم در آینده مذاکرات درباره هوش مصنوعی مولد را در اجلاس های گروه 7 ادامه دهیم. در این مذاکرات احتمالا موضوعاتی مانند نظارت، چگونگی حفاظت از حقوق مالکیت معنوی از جمله حق نشر، ترویج شفافیت، آنالیز اطلاعات اشتباه (از جمله اطلاعاتی که به وسیله نیروهای خارجی دستکاری می گردد) مورد بحث قرار می گیرد.

ایتالیا به عنوان یک عضو گروه 7 ماه گذشته چت جی پی تی را مسدود کرد تا درباره نقض احتمالی قوانین حریم خصوصی در آن تحقیق کند. اما آدینه هفته جاری این مسدودسازی برطرف شد. پنج شنبه هفته گذشته نیز قانونگذاران اتحادیه اروپا به توافقی اولیه درباره پیش نویس قانون هوش مصنوعی دست یافتند که شامل اقداماتی برای حفاظت از حق نشر در هوش مصنوعی مولد است. این توافق پس از آن به دست آمد که رهبران دنیا خواهان برگزاری اجلاسی جهت کنترل چنین فناوری شدند.

از سوی دیگر وستاگر نیز اعلام نموده اتحادیه اروپا در امسال میلادی به یک توافق سیاسی درباره قانون هوش مصنوعی دست می یابد که احتمالا شامل الزام برچسب زنی تصاویر یا قطعه های موسیقی فراوری شده با هوش مصنوعی است تا به این ترتیب ریسک های حق نشر و آموزشی را نیز در نظر بگیرد.

در این میان ژاپن که رئیس گروه 7 در امسال است، روشی آسانگیرانه تر در مورد توسعه دهندگان هوش مصنوعی در پیش گرفته و خواهان پشتیبانی عمومی و صنعتی از توسعه هوش مصنوعی شده است.

ژاپن امیدوار است تا گروه 7 را به یک فرایند نظارتی انعطاف پذیر به جای قوانینی سختگیرانه در مورد هوش مصنوعی متقاعد کند.

اعضای گروه 7 عبارتند از انگلیس، کانادا، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا.

پس از آنکه شرکت اوپن آ آی چت بات چت جی پی تی را توسعه داد و با اقبال زیادی روبرو شد، دولت ها توجه خود را معطوف به ابزارهای هوش مصنوعی مولد کردند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "گروه 7 در کش و قوس قانونمندسازی هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گروه 7 در کش و قوس قانونمندسازی هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید